1. Gisteren met 6 personen hier, op reservering, gegeten. Jassen moest je zelf ophangen, we werden niet begroet. Het was erg druk. 2 (!) uur gewacht op voorgerecht, ondanks reservering. En maar blijven vragen of we wat willen drinken. Neeeee, we hebben honger. Grote tafel naast ons klaagde ook en vroeg zelfs aan bediening: "kunnen we hier ook wat eten? Dit is toch wel een restaurant he." Hilarisch. We stonden op 't punt om te gaan. Geen uitleg, geen broodmandje. 3x personeel aangesproken. Antwoord: "momentje, ik stuur een collega." Bestelde drankjes 2x vergeten. Menu anders dan online: ineens moesten we €5 bijbetalen voor ossenhaas. Kreeftensoep erg zout en bij beide personen slechts 2 rivierkreefstaartjes erin. Bouillonsoep waterig. Zalm voorgerecht erg klein. Na twee uur wachten en uiteindelijk beklag doen bij de eigenaar, kregen we vervolgens binnen 1 uur 3 gangen voorgeschoteld. Ossenhaas teruggestuurd: te rood. Op verzoek nagerecht kwartier uitgesteld. Tiramisu droog. Kersentaartje wel prima. Te weinig personeel. Bij betalen aangegeven dat 't niet naar wens was. Eigenaar gaf, na aandringen onzerzijds, niet van harte nog een rondje van het huis. Daarna onze jassen van de vloer geraapt en vertrokken. Dit voor ons nooooit meer! Erg teleurstellend. Inrichting gedateerd. Veel senioren. Prijs/kwaliteit beneden alle peil.

1. Geachte mevrouw Totz uit Valkenswaard
    We noemen elkaar beter bij naam dat doet u ook. KimT79 is anoniem, terwijl wij graag persoonlijk communiceren wanneer gasten van ons in hun verwachtingspatroon teleurgesteld zijn. Wij respecteren ieders mening maar willen in dit bijzondere geval toch écht de andere kant van de zaak weergeven. Wij staan altijd open voor suggesties en kritiek; Het helpt ons om onze dienstverlening te verbeteren. “De klant heeft altijd gelijk” is in principe een uitgangspunt dat ook wij respecteren. De wijze waarop u echter uw kritiek overal meent te kunnen uiten vraagt om een wederwoord.

Jammer dat uw avond bij de Zwaan niet naar uw wens geweest is. U heeft het recht zaken te schrijven, wij hebben het recht onjuistheden en onterechte aantijgingen recht te zetten.
    Het was erg druk op de bewuste avond, met meer dan 90 gasten allemaal om 19:00 uur was het flink aanpoten voor ons personeel. U heeft aangegeven om eerst aan de openhaard te willen drinken en daarna aan tafel te gaan, dat mag en kan bij ons, onze tafels zijn namelijk voor onze gasten voor de gehele avond gereserveerd: u wordt niet halverwege de avond gevraagd plaats te maken voor een volgende zitting.
    De grote tafel naast u hebben wij nagebeld en gevraagd naar uw bewering, zij ontkennen in alle toonaarden; Ze hebben deze week twee keer gereserveerd en zich met een wijnarrangement en verrassingsmenu beide keren uitstekend weten te vermaken.
    Het opnemen van uw gerechten geschiedt in volgorde van binnenkomst, aansluitend krijgt vervolgens iedereen gratis brood, ook u.
    De kreeftensoep is niet te zout maar krachtig, we maken soep van echte kreeften, de rivierkreeftjes is een toevoeging van opmaak, de runderbouillon is niet te waterig; We hebben dit getest en ook verder geen klachten op deze avond mogen ontvangen.
    Omdat het wild niet meer vers verkrijgbaar was (wij zijn een vers- restaurant met garantie voor versheid), hebben we het nieuwe menu van februari in moeten laten gaan, en dit ook op die dag gepubliceerd. De ossenhaas is van 160 naar 200 gram gegaan en daarvoor vragen we een bescheiden 5 euro toeslag. Dat is overigens ook door ons correct gepubliceerd.
    De Tiramisu is niet uit de diepvries zoals u stelt, maar vers gemaakt. Bij ieder goed Italiaans restaurant kunt u dat navragen en ook in Italië zelf zult u ervaren dat alleen verse Tiramisu niet nat is. Niet uit de diepvries dus, maar vers bereid!
    U noemt het restaurant gedateerd. Over smaak valt niet te redetwisten, echter wij hebben onlangs een enorme interne verbouwing ondergaan. Ieder restaurant kiest haar eigen sfeer waarbij onze keuze gevallen is op een gemoedelijke sfeer die zeer veel mensen in deze regio aantrekt. (ook) veel oude mensen – daar zijn we trots op, zij gaan voor een avondje uit en niet voor de snelle hap.
    Als u voor een meer modern of trendy interieur kiest, is dat uw goed recht. U dient echter de keuze van een ander te respecteren en het verschil in smaak niet af te doen met “gedateerd”.
    Wanneer u de ossenhaas te rood vindt, dan kan dat; ieder heeft zijn eigen voorkeur. In voorkomend geval zal dat snel en eenvoudig aan uw wensen worden aangepast. Achteraf kunnen wij daar niets meer mee.
    Echt teleurgesteld ben ik door uw houding naar ons personeel dat zich uiterst correct en gastvrij weet op te stellen. Het is onze grootste trots en u doet met uw ‘grappige’ schrijven mensen die liefde hebben voor de gast, ons bedrijf en ons vak echt te kort.
    Uw opmerking over mijn aarzeling om u een drankje van de zaak aan te bieden is zéér onheus, Ik heb dit spontaan aan u aangeboden. Niet omdat ik het met u eens ben, maar omdat ik de oprechte mening van mijn gasten respecteer.
    Met deze trots wil ik mijn antwoord aan u dan ook afsluiten.
    Het is niet alleen de inhoudelijkheid van uw kritiek, maar vooral de wijze waarop en het taalgebruik dat u daarbij meent te kunnen bezigen die mij geen mogelijkheid geeft om daar enige positief aanknopingpunt meer in te kunnen vinden.

Frank Swinkels
    Gastheer Restaurant de Zwaan

2. Mijn naam en dorp zijn incorrect maar in deze ook niet relevant. Jammer dat u uit recencies geen verbeterpunten haalt maar juist ze probeert uit alle macht te weerleggen. Toevallig zaten aan de grote tafel naast ons goede bekenden en we hebben zelfs met hen gesproken over de traagheid waarmee e.e.a. verliep. Het personeel deed haar uiterste best, maar er was gewoon te weinig personeel. Om die reden was duidelijk dat het met die drukte en bezetting tot problemen zou gaan leiden. In dat geval kunt u wellicht beter meer personeel inzetten, gasten weigeren, of ze informeren dat het allemaal wat langer gaat duren? Dan creeer je begrip.

Prima dat het opnemen van gerechten in volgorde van binnenkomst gebeurt, maar wij allen hebben nog nooit ergens meegemaakt dat we 2 uur moesten wachten op een voorgerecht, ondanks dat we in de tussentijd nog diverse keren personeel hebben aangesproken. Het komt binnen 5 minuten, zei een dame. Dit werden er 20. Gedurende die twee uur hebben we geen brood gezien, dat volgde pas bij de soep maar toen vielen we zowat om van de honger. Over de soep, bouillon en inrichting: dat is een kwestie van verschil in smaak. U moet trouwens wel goed lezen als u meent mij van repliek te dienen. Nergens stel ik dat de tiramisu uit de diepvries komt. Ik constateer alleen dat deze droog was. Als je van droge tiramisu houdt, is dat geen probleem. De ossenhaas is op ons verzoek mee terug gegaan naar de keuken. Wellicht een idee om het bij het opnemen van de bestelling even te vragen? Samenvattend: jammer dat u de aandachtspunten niet aangrijpt om iets mee te doen.

3. Geachte,

hoe dan ook, verbeterpunten zijn er altijd, en deze nemen we zeker serieus. DAt is ook de reden van onderzoek en antwoord.
    Ik hoop een keer met u persoonlijk van gedachten te kunnen wisselen, maar voor dit moment wil ik graag het heen en weer geschrijf stoppen, het leidt tot niets en zowel u als wij zijn daar niet mee geholpen,