1. Jantien Roose

Zééér teleurstellend Kerstavonddiner

Op uitnodiging van mijn bejaarde ouders (80 jaar) op Kerstavond hun verjaardag gevierd met een etentje (groep van 13 personen) bij De Bank te Veendam.

Bij de reservering werd gevraagd om één week van tevoren per persoon aan te geven welke soep en voor- hoofd- en nagerecht men wenste. Kwam eerst een beetje vreemd over, maar dit gedaan.
    Bij de reservering was, op ons nadrukkelijk verzoek, afgesproken dat onze groep in de voorkamer aan een vierkante tafel zou komen te zitten. Omdat het niet op de menukaart stond eveneens nadrukkelijk gevraagd of bij de gerechten nog ‘bijgerechten’ zouden worden geserveerd (groente/ aardappeltjes e.d.) . Dit werd bevestigd. Per persoon zou van het gekozen diner nog een kaartje worden gemaakt en bij de borden worden geplaatst.

24 december om 19.00 uur waren wij present. Tot mijn verbazing én ergernis was er geen vierkante tafel in de voorkamer in gereedheid gebracht maar een lange tafel in het restaurant. De eigenaar excuseerde zich hiervoor. Omdat er een stroomstoring in de keuken was, was hij het vergeten.
    S’middags was mijn moeder al gebeld met het verzoek om het diner s’avonds contant te betalen. Voor 13 personen dus even contant geld meenemen (ca € 700)!! Had toch ook anders opgelost kunnen/moeten worden.
    Nadat iedereen aan de lange tafel zat werd het, per menu verschillend, welkomstdrankje geserveerd. Wie heeft echter wat? De serveerster wist het niet. Gelukkig hadden wij zelf (uit voorzorg en kennelijk met een voorgevoel) kopieën gemaakt van ieders menu. De gehele avond maar met de menukeuze op schoot gezeten.
    Alvorens het eerste gerecht werd opgediend werd door een juffrouw medegedeeld dat zij ons deze avond zou bedienen. Één persoon bedienen voor 13 gasten , dat werd dus wachten terwijl twee andere serveersters ogenschijnlijk niet veel te doen hadden.
    De ossenstaartsoep was verschrikkelijk zout en nagenoeg oneetbaar. Één gast had gevraagd om de hertenrug door te bakken, helaas ’vergeten’ want het werd medium opgediend. Het konijn en ‘zwaardvlees’ waren (te) droog. Zeer zuinig gevulde wijnglazen.

De hoofdgerechten bestonden uit vlees, wild of vis met een minuscuul hapje stamppot op hetzelfde bord. Een enkeling een paar frietjes erbij en de tongeters hadden alleen een paar stukjes fruit. Verder niets !! Na hierover geklaagd te hebben en op de afspraak te hebben gewezen kwamen er na enige tijd nog een paar schaaltjes gebakken aardappeltjes en half gebakken frietjes bij, maar geen groenten.

Heel jammer van dit etentje, vooral voor mijn ouders die dit hadden georganiseerd voor hun verjaardag. De gastheer heeft zich helaas niet laten zien om, zoals toch heel gebruikelijk is, te vragen of alles naar wens was. Daarom hebben wij ons maar meerdere keren bij de serveerster beklaagd, maar die kwam niet verder dan “ik zal het doorgeven aan de keuken”.

Het mag duidelijk zijn dat dit diner éénmalig is (geweest). Het was slecht georganiseerd en zowel de kwaliteit als kwantiteit van het gebodene was bijzonder matig (zeker voor de betaalde prijs).

Gelukkig voor De Bank zijn wij geen Hermus en Zandstra. Wij zijn bijzonder teleurgesteld huiswaarts gekeerd en kunnen daarom niet na laten “wij zullen het doorgeven aan potentiële gasten”.
    De ter compensatie gratis aangeboden koffie kan hierin geen verandering brengen.

2,8