1. We waren 25 jaar getrouwd en wilde dit samen met familie en enkele vrienden vieren. Hofstede de Blaak (onze topper van Tilburg) leek me de meest geschikte locatie. De lunch is ons favoriete tijdstip en omdat we met minder dan 20 personen waren was het mogelijk om het 'feest' in de jachtkamer te vieren, erg leuk.
    We hadden het ruim van tevoren gepland en doorgesproken met Mark van Hooijdonk, wat erg prettig verliep. We wilde graag het Hofstede de Blaak menu in de meest uitgebreide variant, met begeleidende wijnen.

Het weer was wat minder maar de jachtkamer was al enigszins in kerstsfeer, gezellig. Tijdens het aperitief werd het menu opgenomen, dat verliep soepel ondanks de speciale wensen, complimenten. De eerste amuse was een echte smaken verrassing, oosterse kruiden gecombineerd met Hollandse garnalen en cassave krokant. De tweede was erg smaakvol, bietbereidingen met schuim van geitenkaas en wat balsamico.

De eerste gang werd keurig gepresenteerd. Albacore tonijn met krokante algen, soja, miso, dashi en rettich. Verfijnde smaken die versterkt werden door de Riesling van Bernard Eifel (Sommelier selection)

De roots van de chef kwamen naar voren in de tweede gang. Gamba tortellinie met aubergine, olijf en buffel ricotta. Typische mediterraanse smaken erg smaakvol. Hierbij versterkte het gerecht de fijne wijn (Quinta da Lagoalva Talhão 1), een mooie combinatie.

Een gerecht wat slechts weinige gasten wilde was de gebakken eendenlever met Tokio high, peer en hazelnoot. Voor de liefhebbers een echte topper.
    Gelukkig werd er een een prima alternatief geboden. Gegrilde en gemarineerde Sint Jacobs mosselen met witlof, aardpeer, mandarijn en kamut. Niets dan lof bij de gasten. Bij deze gang waren de mooiste wijnen van de middag geselecteerd. Grauer Burgunder van Dr. Wehrheim uit de Pfalz voor bij de lever. En bij de mosselen een Pouilly-Fuissé 2011 van Jean Rijckaert, een echte traktatie.

Het hoofdgerecht was zacht gegaarde fazantfilet met maïscrème, knolselderij, aardappel, en cantharellen. Keurig uitgevoerd. Ernaast een stevige Ribera del Duero van Tramuz.

Ik wilde graag zelf mijn favoriete dessert, munsterkaas met smeltende eendenlever, krokante aardappel, truffel en macadamia noten. Helemaal top! Alleen was mijn favoriete begeleider (riesling van Malvilla) uitverkocht. Een goed maar iets minder alternatief is gevonden in de Gewurztraminer 2009 uit Nieuw Zeeland van Ra Nui. De anderen genoten van de boeren kaasjes of karamel met tonkaboon, gerookte amandel, en passievrucht.

Als afsluiter nog een heerlijke espresso met een drietal friandises waarbij we rustig konden natafelen.
    Bediening was erg goed verzorgd. De gerechten werden ongeveer gelijktijdig uitgeserveerd. Aan de presentatie van wijn en spijs was zorg besteed, de gasten waren onder de indruk. Ook met uitzonderingen werd goed rekening gehouden. Iets wat door het wisselen van tafels door de gasten extra moeilijk was. Prijs/kwaliteitsverhouding was uitstekend, omgerekend hebben we gemiddeld ietsje meer dan 60,- per persoon afgerekend. Het was een middag vullend programma (12 tot 17:30u) waar we met zijn allen enorm van genoten hebben, bedankt!