1. Ik had op een dag het leuke idee opgevat om samen met mijn drie zusters, dus totaal met vier vrouwen, eens een High Tea te gaan doen. Dus ik zoeken op het internet. En zodoende kwam ik op de site van Grand Café XO in Haarlem uit.

Het leek allemaal veelbelovend te zijn. Grand Café is midden in het centrum van Haarlem, op de Grote Markt, bij de Grote Basiliek Sant Bavo gevestigd. Prachtig uitzicht dus in het mooie rustieke Haarlem. Een mooiere locatie voor een gezellig uitje kun je niet bedenken. Tenminste, dat dacht ik maar daar moet ik helaas op terugkomen. Maar daarover later meer. Eerst maar eens wat ons werd toegezegd en wat we uiteindelijk kregen. Hetgeen ons aan eten en drinken te wachten stond leek veelbelovend te zijn. Een High Tea, kosten € 18,50 per persoon, zou volgens de site die ik raadpleegde bestaan uit de volgende onderdelen:

High tea bij XO in HaarlemChocolade brownies
    Sally’s mini muffins
    Patisserie Allemagne cakejes met glazuurlaag
    Chocolade lolly’s
    Slagroom- chocoladetruffels
    Patisserie d’Amande, amandelcakejes
    Warme mini saucijzenbroodjes
    Vers afgebakken breekbrood belegt met gerookte zalm en vleeswaren
    Luxe thee soorten
    Uiteraard kunnen wij het een en ander aanpassen naar uw wensen.

Goed, keurig gereserveerd zoals stond aangegeven, en op de dag zelf ging Saskia dus op stap met haar zusters op sleeptouw. Dit ging gezellig worden! We hadden er allemaal echt ontzettend veel zin in. Maar eigenlijk ging het bij binnenkomst al mis. Van een heel hartelijk welkom was er namelijk geen sprake. En we werden ergens achter in de zaak in een verlaten hoekje geplaatst met uitzicht op een flink groeiende berg vuile vaat in de keuken.

Nu zijn de gezusters niet zomaar uit het veld te slaan, dus gaf ik aan dat wij gereserveerd hadden en voor de High Tea kwamen. Het duurde even maar uiteindelijk kwam daar dan toch een pot heet water op tafel te staan en een doos met een assortiment smaakjes thee. Alleen lust één van de zusters geen thee. Dus volgde de voor de hand liggende vraag of deze zuster in plaats van thee ook koffie kon krijgen. Nu kon dat wel, maar daar moest dan wel apart voor betaald worden. Dat vonden wij eerlijk gezegd best wel raar. Want of je nou heet water met het ene (thee) of een andere smaakje (koffie) drinkt... Voor de kosten lijkt ons dat niets uit te maken. En wat is nou twee bakkies koffie op een totaalbedrag van € 74,- Het is nou niet bepaald alsof je het gratis of dusdanig goedkoop krijgt dat die twee bakkies koffie er niet vanaf kunnen. We hielden er een kregelig gevoel aan over. Maar ook dat lieten wij de pret niet drukken. Tot we de verrassing van de dag kregen. De werkelijkheid week namelijk nogal af van de plaatjes die ik op de site van XO had gezien. Om precies te zijn werden er vier etagères van ieder twee plaatjes op tafel gezet die net niet van ellende uit elkaar vielen en schots en scheef stonden en hingen. De jongeman die ons bediende was nog wel zo vriendelijk om aan te wijzen wat wat was. Helaas had men er in ieder geval niet zo heel goed over nagedacht want de warme mini saucijzenbroodjes lagen tegen de chocolade truffels aan. Dat werden dus zachte truffels en saucijzenbroodjes met chocoladesmaakje. Wel heel apart maar niet echt wat we in gedachten hadden. Ook de rest van de hapjes was nou niet echt wat we verwacht hadden en wat we ook mochten verwachten voor 4 keer € 18.50 = € 74,-. Ik zet even hetgeen XO ons beloofde en wat we werkelijk kregen naast elkaar.

High tea bij XO. Nu was, mede doordat ook het personeel geen boeh of bah zei en ons straal negeerde, onze sfeer dus wel verpest. We besloten al snel om niet veel langer meer van de ongastvrijheid van XO Haarlem te 'genieten'. We hadden echter om begrijpelijke redenen niet zoveel trek meer dus hebben we de vraag gesteld of men misschien iets van een zakje of doosje had om de rest mee te nemen. Kennelijk stelde we een hele moeilijke en rare vraag want we werden met een blik aangekeken of we niet helemaal wijs waren geworden. Maar goed, de jongeman verplaatste zich naar de keuken, trok daar twee bakjes uit de vuile vaat en wasten deze af terwijl wij, met ons geweldige uitzicht op de keuken en vuile vaat, het tafereel helemaal gade konden slaan. En vervolgens zetten hij de bakjes met een 'alstublieft' op tafel. We hadden eigenlijk verwacht dat hij de rammelende etagères even mee naar de keuken nam en de overgebleven zaken even voor ons in de bakjes deed. Maar dat was kennelijk teveel gevraagd. Dat mochten we zelf doen.

Ook bij het afrekenen werden we totaal genegeerd. Er werd niet eens gevraagd of het allemaal naar de zin was geweest. Kennelijk voelde men het zelf al aankomen dus werd deze vraag zeer zorgvuldig, ze kunnen het dus toch... zorgvuldig zijn, vermeden. Ik moet zeggen dat ik met pijn in het hart en een bittere nasmaak de € 74,- afrekende. Ook bij het verlaten van de tent kon er geen woord vanaf. Geen dank u wel, geen tot ziens, niets. Werkelijk schandalig!

Dat is ook de reden dat ik heel graag deze review schreef voor Veelkantie en ik heb gevraagd of deze op de voorpagina mocht. Want we willen andere mensen heel graag waarschuwen. Ga voor uw dure geld niet naar Grand Café XO in Haarlem! Het is het niet waard en het personeel is je liever kwijt dan rijk. Voor ons is het voortaan XO No No Nooit meer!

2,4

1. Ik wil ook even reageren op bovenstaand stukje.
    Mijn haren gaan overeind staan van boosheid,want ook ik heb hetzelfde meegemaakt.
    Ik had mijn vriendin een hofjes wandeling met high tea cadeau gegeven voor haar verjaardag.
    Ook ik had gereserveerd van te voren,maar bij aankomst wisten ze dit niet,alles moest nog klaar gemaakt worden,maar dat gaf helemaal niets,we zouden tenslotte een heerlijke gezellige high tea krijgen,daar wil je natuurlijk wel even opwachten.
    Ik had van tevoren een mailtje gekregen wat we allemaal kregen net als hier boven.
    Nou het water liep ons van te voren al in onze mond,wat lekker allemaal.
    Maar o wat viel dit tegen zeg,niks geen leuke etagère,het was gewoon op twee schaaltjes gepleurd(sorry)en zag er totaal niet gezellig uit,een paar dingen zaten er zelfs niet bij,wij vonden het een beetje karig.
    Ik heb al meerder high team gedaan,maar zo slecht als dit!
    Wij hebben hier wat van gezegd en dan word er een beetje dom gelachen door de serveerster.
    Ik ben netjes gaan afrekenen,want heb geen zin om boos te worden tijdens een gezellig dagje uit.
    Geen verontschuldiging of iets dergelijks,en daar ik netjes ben opgevoed geef ik ook nog eens fooi.
    Bij thuiskomst zat het me toch niet lekker en stuurde ik een mailtje,totaal geen reactie,dan nog maar een keer proberen en jawel weer geen reactie.
    Fouten kunnen gemaakt worden,los die dan ook netjes op!
    Ik vnd dit heel jammer en zal niet gauw meer aanschuiven bij XO!

2. Ps 18,50 is wel heel veel geld voor een paar kleine hapjes!