1. Mijn zusje en ik waren samen twee nachtjes op Vlieland. We kwamen woensdag middag om 16:00 uur aan. s'avonds door de dorpstraat gelopen waar we het restaurant Plezant tegen kwamen. Op het bord buiten stond de aanbieding onbeperkt schar eten. Het leek ons leuk dit de volgende avond te doen. De andere dag ons de gehele dag verheugd op de scharretjes gingen we naar " Plezant" en bestelde allebei het gerecht onbeperkt schar eten. Toen wij ons menu kregen zag je al dat de schar er niet uit zag zoals je je een gebakken schar voorstelt. Ze waren behoorlijk vet, niet in olie maar in boter of margarine gebakken. Slap, niet knapperig gebakken vis. Maar nou ja kan gebeuren ook als het niet zo druk is zoals deze avond. Nadat wij de schar op hadden bestelden we nog wat schar want het was onbeperkt schar eten. Na toch wel lang wachten kwamen er twee scharretjes. Ik sneed er een aan en stak de hap in mijn mond. Jakkes helemaal koud en nog rauw ook. Ik heb dit terug gegeven en de serveerster bood haar excuses aan. We kregen een drankje van het huis. En we zouden zo nieuwe krijgen. Dat duurde even. Op het bord lagen weer twee scharretjes waarvan het vel waarschijnlijk aan de pan was blijven plakken want die was aan de boven kant weg. De vis was warm en gaar. Maar toch vond ik het raar. Je serveert de mooiste kant boven en bij deze vissen was dat beslist niet zo. Ik draaide de vissen om. De vissen waren spierwit, niet gebakken maar gekookt. Hoe kan je dit serveren? Ik zou dit zelfs thuis niet zo op tafel zetten. Toen ik de serveerster vertelde dat ik dit geen gebakken vis vond maar dat de vis waarschijnlijk heeft liggen koken in de pan ipv bakken heeft ze ze weer mee naar de keuken genomen. Waarna in overleg met de koks ze bij mij terug kwam om te vertellen dat de vis op de juiste manier was klaar gemaakt en dat ze s'morgens vers waren aangekomen en dat ze niet ontdooid waren en niet in vocht hadden liggen koken. Op mijn opmerking maar je ziet toch dat de vis wit is en niet gebakken antwoordde ze: Mevrouw de vis heeft aan een zijde een witte huid. Ja dat weet ik ook maar als ze gebakken is niet meer. Dan is dat mooi bruin. De dame weet niet dat ik een culinaire hobbie kok ben. Ook kon ze me vertellen dat de vis eerst gebakken wordt in de pan en daarna gegaard in de oven. In de oven? Ik weet niet wat voor een kok daar staat maar bij mij ging hij er direct uit. Als kok kom je toch ook naar je klant toe als deze tot twee keer toe het eten terug geeft. Onvoorstelbaar. Ik ben echt niet moeilijk maar dit kon echt niet. We hebben de rekening betaald en zijn weggegaan met een teleurgesteld gevoel.

Tip: Wordt de vis aan de rand al (erg) bruin en laat hij nog niet los? Gebruik dan geen geweld, zet de hittebron laag en wacht, geduld wordt beloond! Keer de schar/schol als hij gaar en bruin genoeg is en bak de andere kant ook gaar en krokant. Serveer een partje citroen of citroensap bij de gebakken schar/schol.

2,4