Eetgelegenheid gesloten
  1. Vandaag gegeten met 6 personen middels een Groupon-deal. Het voorgerecht en de wijn waren echt heerijk, ook de parelhoen als hoofdgerecht. De overige personen hadden een scholfiletje welke en beetje te nat was en een beetje aan de flauwe kant. De pasta, een miniscuul kommetje werd erbij geserveerd, heerlijk maar bestemd voor 2 personen dit was veel te weinig maar we kregen nog een kommetje.....
    Een van onze tafelgenoten vroeg of ze ipv het nagerecht een rode wijn mocht krijgen, dit was geen probleem.
    Bij het afrekenen stond echter de wijn toch op de rekening. Bij het afrekenen hebben we netjes gevraagd of ze zich niet vergist hadden. Na 5 minuten kwam de eigenaresse en vroeg wat er scheelde. Nogmaals netjes uitgelegd. Mevrouw vertelde ons dat dit niet gebruikelijk was om te ruilen en dat ze het van de drank moesten hebben, op een zeer dominante manier. Het gaat ons echt niet om die 4 euro maar wel op de manier hoe een restaurant op "hoog" niveau hiermee omgaat. Wij zijn anders gewend, mocht er iets niet kloppen dan wordt dat op een professionele manier geregeld. Jammer dat een voormalig 1 ster restaurant het nu moet hebben van Groupon en zich druk maakt voor 4 euro.........helaas.......zo werf je geen nieuwe klanten, jammer.....

1. Hoi Tiny,

Met de hand op mijn hart wil ik als eerste duidelijk maken dat ik deze recensie als voorbeeld wil gebruiken om Groupon etcetera en de meeste gebruikers en aanbieders ervan iets uit te leggen. Dus aub Tiny, lees de inhoud voor algemeen bedoeld en niet specifiek naar jouw/jullie en Eten bij Michel.

De Groupon deal en de andere deals worden door de meeste mensen gebruikt om lekker en dan tevens goedkoper te eten. Punt. Het kennis maken met een nieuw restaurant voor een gereduceerde prijs, en dan later vaker terug komen voor de volle prijs is meestal niet aan de orde. Uitzonderingen aan beide kanten daargelaten. Daar is ook niets tegen, maar aanpassingen in dit soort deals kunnen meestal niet. Dat is begrijpelijk als je de kosten van de deal zou analyseren. Dit wetende en stel dat ik gelijk heb, waarom bestaan de deals dan nog steeds ? Ja, dat is wat wij nu ook willen weten.

Ik schreef het hier en daar al eerder. Als wij ergens vaker gaan eten, en ik zou constateren dat naast ons hetzelfde eten voor 30% minder wordt aangeboden aan nieuwe klanten of beter geformuleerd, aan "eenmalige" klanten, dan zouden wij ons bedrogen voelen. Wij betalen dan in zekere zin te veel en vullen het gat dat ontstaat bij de dealgebruikers. Dan heb je ons de laatste keer gezien. Dus ik beweer dan ook al geruime tijd, en ook hier weer uitzonderingen daargelaten, als het menu met de deal exact hetzelfde wordt gepresenteerd als wanneer ik zonder deal bestel, dan is het aan de ene kant correct, maar komt absoluut zelden voor, maar ook nog aan de andere kant, voor de trouwe klant een klap in het gezicht.

Samenvattend kan ik alleen maar adviseren om als horeca uitbater niet mee te doen aan dit soort acties. Horeca uitbaters die weten wat ze doen en daar ook voor opgeleid zijn en een goede vinger aan de pols houden met hun kosten analyse en per seizoen bijstellen zullen dan ook in deze tijden overleven. Beetje kort door de bocht, maar anders wordt de reactie te lang. Als er een overhead is die zodanig is dat je dus meer omzet nodig hebt, doe dan zeker niet mee aan een deal. Hou het bij (h)eerlijk eten presenteren aan een correcte prijs, dan komt de klant vanzelf.