in Weert

De kleine Griek, daar weet je wat je eet.

1. Typisch geval van eens maar nooit meer! Zomerse avond, heerlijk om op het terras te eten. Met de vraag of wij buiten konden eten (waar ook ander mensen zaten) kregen wij door -wat later de eigenaresse bleek te zijn- met een nors gebaar “toestemming”.
    De bediening buiten –een jong meisje- was klantvriendelijk, correct en legde alles geduldig uit. De griekse muziek op het terras was sfeerverhogend maar dusdanig hard dat wij elkaar niet konden verstaan. Op verzoek ging de volumeknop na een tijdje gelukkig omlaag. Wij verzochten om het voorgerecht en de hoofdgerechten tegelijkertijd te brengen. Dat bleek niet mogelijk. Het was lang wachten op de hoofdgerechten. Ruim drie kwartier. Mijn man had Moussaka, mijn zoon de griekse variant van pasta, Pastitio. Met de excuses dat de moussaka zeker 20 minuten in de oven moest en dat daardoor de andere hoofdgerechten ook later waren werd het eten geserveerd. Bij de Moussaka bleek de bovenkant meer dan gegratineerd! De gesmolten kaaslaag was zwart en keihard. Om dat te verdoezelen was er nog een laag kaas overheen gestrooid! De serveerster gaf ons gelijk en nam het bord mee, terug naar de keuken. Onmiddellijk kwam de eigenaresse met ferme stappen naar onze tafel. Zij was het helemaal niet eens met onze kritiek! Hoe halen wij het in onze hoofd, dit heet gegratineerd, wij hadden er blijkbaar geen verstand van, het moest krokant zijn. Zij ging maar door met luide stem en haar agressieve benadering in het bijzijn van onze kinderen. Wij hadden –in haar ogen- volledig onterechte kritiek. Ook dat wij allemaal een hap van geproefd hadden om zeker van te zijn dat het echt verbrandt was viel niet in goede aarde. Mijn man gaf aan dat hij de Moussaka niet meer hoefde, maar zij stond erop om binnen tien minuten (!) een andere Moussaka op tafel te zetten. Die kreeg hij, zonder gegratineerde laag, met een stukje feta erbovenop. De eigenaresse kwam weer om te vragen of nu alles goed was. Ze draaide als een blad in de wind en werd overdreven vriendelijk. Bij vertrek kregen wij nog een flesje water voor onderweg (andere klanten, trouwens ook) en wat chocolaatjes. Misschien hadden wij pech en had zij haar dag niet. Het eten was gewoon niet lekker (te zout en te kruidig, ook de Pastitio, het smaakte allemaal eender) en de eigenaresse op zijn zachts gezegd bijzonder klantonvriendelijk . Wij zijn zeker geen moeilijke, veeleisende klanten, wij wilden een gezellige avond met lekker grieks eten.
    Nooit meer Rhodo’s in Weert.

1,4