1. 't Kraantje heeft een nieuwe eigenaar/kok. Daar wilden we wel eens mee kennismaken.

Op een late zondagmiddag komen we met een gezelschap van zeven personen aan. De entree is een schuifdeur met direct daarachter de stamtafel. Nou niet bepaald een binnenkomst. Maar dat blijkt maar een kleinigheid. Ondanks het rookverbod in de horeca, zit de stamtafel vol rokende gasten. Het hele restaurant ziet letterlijk blauw.

We arriveren in drie groepjes en nemen de moeite binnen op de laatste drie te wachten. Allemaal trekken we dezelfde conclusie: wegwezen en nooit meer terugkomen. De bediening (eigenaar?) geeft aan de gasten wel te willen vragen of ze het roken willen stoppen, maar dat lijkt ons (ook al gezien de sticker Verboden te Roken op de deur) de omgekeerde wereld. Bovendien stinken we nu al een uur in de wind en we zien er niet naar uit om 'heerlijk' rook te happen bij het diner. Wat een misser!

Gelukkig heeft Zwartsluis horecagelegenheden waar wel begrepen wordt wat goed gastheerschap is. En die hebben dan ook nog eens een aanmerkelijk leuker uitzicht en entourage.