Op dit adres zit nu: SNTZL | De Zwaan

1. Ben 7466 punten

Samen met vrienden kaarten we, niet om te winnen maar om een potje te vullen en hiervan samen een hapje te gaan eten. Zo hoorde ik van mijn penningmeester dat we weer eens moesten dus ging ik eens kijken wat er in de omgeving aangeboden werd.

Toevallig kwam de volgende dag een aanbieding van Groupon; "een Zomers driegangen keuzemenu bij Auberge de Zwaan (vanaf EUR 29,99 voor 2 pers.)", via email voorbij dus voor € 60,00 konden we hier met z’n vieren prima terecht.

Nu was ik hier vorig jaar in augustus ook al geweest en dat was toen ook goed bevallen en inderdaad ook die was via Groupon.

Een afspraak via email was zo gemaakt (doorgeven van de codes) en vrijdag 19 juli zaten we weer op een mooi plekje (verzocht in de mail) in een weer vol bezet restaurant. Overigens zat bijna iedereen niet in maar buiten en dat is op de markt in Oirschot met mooi weer geen vervelende start. De sfeer in het centrum van Oirschot met meerdere restaurants, een mooie kerk, markt EN goed weer veroorzaakt al een goed gevoel.

Naast het driegangen keuzemenu kregen we ook nog heerlijke verse broodjes waarbij aan tafel al roomboter, zout van le saunier de camarque en olie klaarstond. Daarnaast was er ook nog ruimte voor een amuse.

De amuse was een blokje van bloemkool met kerrie en rode pesto. Aparte combinatie, maar wel heel smakelijk waarbij niet 1 smaak overheerste. Een leuk begin.

Als voorgerecht kon je kiezen uit een terrine van beenham of een zalmfilet. Ik ging voor de zalmfilet. Men had deze gemarineerd in rode bietjes, waarbij de structuur van de vis bewaard bleef maar de smaak wat zoets had, heel lekker.
    Daarnaast enkele druppels avocadomousse (hadden er voor mij wel meer mogen zijn) en een paar stukjes komkommer in een cilindervorm.
    De partners aan tafel waren ook heel tevreden over de terrine van beenham welke verder was gevuld met champignons en peterselie.

Als hoofdgerecht was de keuze uit Doradefilet of gegrilde runder entrecote. Mijn vrouw en ik gingen voor de Dorade. De vis was mooi zacht, het vel makkelijk te verwijderen en de smaak van de rode saus was helaas jammer. Volgens mij gewone ketchup of zo. Maar als hoofdgerecht was het als totaal best lekker. De vis was goed klaargemaakt en de tartaar van trostomaat met rode puntpaprika en basilicum pasten er goed bij. De verse groenten waren lekker maar hadden iets meer gemogen.

Onze vrienden kozen voor de runder entrecote. Prima van smaak maar het vlees was snel afgekoeld door de buitenlucht. Mijn advies zou zijn de borden te verwarmen want in de buitenlucht koelt alles snel af.

Als nagerecht gingen de dames voor een lasagne van aardbeien met witte chocolademousse en passievruchten. Mooi opgemaakt en de dames waren heel tevreden.

De mannen gingen voor een kaasplankje van boerderij de Ruurhoeve. Een mooi assortiment met wat kletzenbrood en heerlijke truffelstroop. 5 soorten kaas, waaronder een la trappe bierkaas, een bleu de gex, deze blauwaderkaas vond ik heerlijk en een brandnetelkaas.

Als vooraf hadden we een LBV van 2003. Een heerlijke port van het wijnhuis Quinta do Noval, lekkere kruiden, lange nadronk en ja die wilde ik ook weer bij het kaasplankje.

De wijnkaart oftewel i-pad kaart. Interessant en makkelijk. Je ontvangt een i-pad en daar staan alle wijnen op die je afzonderlijk weer kunt aanklikken en lezen.

Onze vrienden kennen Zuid Afrika en enkele wijnstreken dus gingen we/ik voor een sauvignon Blanc van Boschendal. Prima keuze, lekker frisse citroenachtige geur, mooi vol van smaak met een goede nadronk.
    Mijn vrouw had bij haar lasagne van aardbeien nog een glaasje moscato d ‘asti en dat vond ze ook wel heel lekker.

We keken met ons vieren terug op een fijne avond mede door het smakelijk eten en het vriendelijke personeel.
    Mijn vriend zei bij het vertrek nog dat ik nog een stukje zou schrijven en dan verteld 1 personeelslid doodleuk dat hij het vorige schrijven heel leuk vond. Tevens wist hij nog waar wij vorig jaar zaten en dat wij toen een fles Chardonnay van Stimson uit Washington hadden gedronken. Dit was toch wel bijzonder, personeel met hart voor de zaak.

Qua prijs is een menu via Groupon natuurlijk niet te vergelijken maar kijkend op hun site zijn de prijzen niet verkeerd en is de keuken goed.

Zoals ik al de vorige keer schreef, we waren heel tevreden en komen hier graag weer eens weer.

Vorige recensies van Ben

• Afgelopen vrijdag 17.08. was het heerlijk warm en ik had weinig zin om te koken.
    De jeugd was niet thuis dus pakten we de fiets en reden naar Oirschot.
    Ik had een tijd terug nog een Grouponbon gekocht onder andere om de ligging.
    Ik had er nog nooit gegeten maar het is midden in het mooie centrum en je kijkt er over de markt.
    Zeker met het mooie weer was het er gezellig druk rondom de markt en ook het restaurant was goed bezet.
    Niemand zat in het restaurant zelf maar een ieder ( 50 p.) koos voor een plaats in de mooie open serre of zelfs kort aan de straat.

Het is wennen aan de drukte van het verkeer wat voorbij komt rijden maar zittend in de serre met prima stoelen is het ook wel weer leuk om tijdens het eten een beetje publiek te kijken.

We kregen een superplekje midden in de open serre en de tafel was mooi gedekt met linnen en de glazen hadden allemaal het logo van de Zwaan.

Op tafel stond olie ( naam weet ik niet meer) zout van le saunier de camarque, lekkere grissine stengels, olijven en een smakelijk knoflooksausje. Dat peper flesje uit de super had n.m.i. anders gekund.

Het Grouponmenu bestond uit 5 gangen en toen ik deze kocht was het eigenlijk een gedeeltelijk aspergemenu.

Doordat de aspergetijd voorbij was was deze nu aangepast.

Als amuse kregen we een risotto van inktvis, smakelijk echter vooral in samenhang met de pomodori tomaatjes was het lekker.

Als voorgerecht werd een tartaar van zalmfilet gereserveerd. Daar tegenaan stonden 2 chips van stokbrood en maanzaad met een vinaigrette van soya.
    Hier bovenop wat veldsla en een lente uitje. Een redelijk eenvoudige afwerking maar de smaak was zacht, vers en daardoor een prima start van de avond.

Als tussengerecht een soep van pomodori. Ik verwachtte eigenlijk een tomatensoep, maar dit was veel smakelijker. De pomodori was in partjes in de soep verwerkt en dat was heel lekker.
    Daarnaast lag er een grissini bij met Ibericoham, goed zout en een mooie aanvulling bij de smaken van de soep.

Als 2e tussengerecht een tongschaarfilet. Een makkelijke vis die je op allerlei manieren kunt klaarmaken maar dit keer was deze gestoomd.
    Vaak valt dan de smaak wat weg (flauw) maar de smaak was keurig in samenhang met de mousse van paprika en de saus van venkel.
    Ook de blokjes rode biet en haricot verts waren lekker. Een prima gerecht.

Als hoofdgerecht een stukje diamanthaas. Een heel lekker stukje schouderhaas, mooi zacht, mals en de bijgerechten zoals haricot verts en snijbonen en gekaramelliseerde sjalotten waren een prima aanvulling.
    De zure room met de opgerolde courgette was minder, die had helemaal geen smaak.
    Maar de rode wijnsaus bij de haas maakte het weer goed.

Als nagerecht kregen we nog wat fruit met ijs.
    Het fruit bestond uit aardbeien, framboos, rode en zwarte bessen, een heerlijke braam liggend in een hangop van yoghurt en wat honing.
    Het ijs vond ik smaken naar witte chocolade.
    Het waren heerlijk verse smaken en een mooi einde van de avond.

Bij de 1e drie gerechten hadden we gekozen voor een fles Chardonnay van Stimson uit Washington van 13,5% uit 2010. Een mooie soepele wijn met lichte zuren, prima passend bij de vis.

Bij de haas had ik nog een glaasje Malbec genomen. Een reserva Mendoza uit 2009. Een mooie donker rode wijn, licht kruidig met stevige tannines. De eerste slok was even wennen maar daarna met het vlees een prima wijn met een lange nadronk.

Bij het nagerecht nam ik nog een glaasje Muskaatwijn. Een Moscato d’asti uit 2011 van 5,5%, een allemans vriend, dat je van de muskaatdruif kunt verwachten.

Een restaurant, zeker door de ligging een plek om terug te komen. Ook de kok was prima bezig. Het personeel aardig waarbij een van de dames wel wat vriendelijker mocht kijken (of was het spanning).

Het menu was € 49,50, dus een koopje en de wijnen met fooi en gratis water € 40,00.
    Eigenlijk nog goedkoper omdat men de dessertwijn niet gerekend had, maar ieder het zijne natuurlijk.
    We waren heel tevreden en komen hier graag weer eens weer.