1. Erwin 11438 punten

Zaterdagavond neergestreken in Westkapelle bij Chinees restaurant Sun Xing Guang.
    Dit heeft overigens geen betekenis maar blijkt de naam van de familie te zijn.
    We worden vriendelijk ontvangen en mogen een tafel uitkiezen. Het is erg rustig, de bezetting in het restaurant is nog geen 20%, dit geeft weinig hoop voor de avond. Zeker nu de vakantie begonnen is zou ik toch veel meer gasten verwachten.
    Aan de bediening lijkt het in ieder geval niet te liggen. We worden de gehele avond netjes en vriendelijk bediend.
    We komen hier vanwege een Sweetdealbon. Westkapelle ligt niet ver weg maar voor een Chinees is dit nu weer net te ver dus zouden we hier anders niet snel komen. De bon behelst een drie gangen verrassingsmenu met keuze uit vlees of vis. We mogen de soep wel zelf kiezen. Mijn vrouw is gek op de tomatensoep dus die keuze is snel gemaakt. Ik laat de keuze aan de kok over.
    We krijgen vooraf een schaaltje cassave kroepoek. Erg smakelijk.
    Even later komt de soep, helaas ook voor mij de tomaat. Als het verrassingsmenu ook slechts bestaat uit de standaard hap Chinees dan gaat het tegenvallen.
    De soep is tamelijk zoet, ik doe er een flinke schep sambal bij om toch wat pit in de soep te krijgen. Dan vind ik het zeker smakelijk. Mijn vrouw vind de soep prima. Het lepeltje in de sambal is een plastic theelepeltje. We zitten niet in een luxe restaurant maar dit doet toch wel erg goedkoop aan.
    De tweede gang is een snackronde met kerriedriehoekjes, mini loempia en pangsit goreng. Dit is allemaal smakelijk. De mini loempia met extra sambal is lekker. Helaas is de pangsit goreng gemaakt van briquedeeg, het soort loempiadeeg waar blaasjes op komen bij het frituren, en niet van filodeeg (waar de vietnamese loempia’s van gemaakt worden). Hierdoor is dit wat vetter dan anders.
    Als hoofdgerecht krijgen we een groot bord met drie verschillende gerechten. Gelukkig is mijn vrees onterecht geweest. Op het bord vinden we gerechten die niet van de kaart afkomstig zijn. We krijgen een rundvleesgerecht met zwarte bonen, een varkensvleesgerecht met Szechuan en een zoetzuur kipgerecht. Al de gerechten zijn erg lekker. De gebakken groente (paprika, lente ui, wortel, komkommer enz.) zijn beetgaar gebakken en lekker met de saus. Het is eens wat anders dan de gebruikelijke gerechten van de kaart. Ik heb mij laten vertellen dat het echter wel mogelijk is wanneer we een andere keer komen en vraag naar rund met Szechuan zij dat zondermeer willen klaarmaken.
    Het nagerecht is niet inclusief maar bestellen we toch. Zelf neem ik de coupe Sun Xing Guang, mijn vrouw gaat voor de blanke dame. Mijn coupe valt wat tegen, er zitten veel kristallen in mijn ijs. Het blijkt dat het ijs uit de bakken bij het wokgedeelte is gepakt. Dit zouden ze beter apart kunnen houden. Ook de opmaak is wat gewoontjes voor de huiscoupe, er liggen 3 lychees en één plak ananas uit blik op een bordje met drie bollen vanille ijs. De dame blanche van mijn vrouw is zoals gebruikelijk. Uiteraard is hier hetzelfde ijs gebruikt dus worden ook daar kristallen ijs gevonden.
    Eten krijgt een kleine 8. Dit komt volledig door het prima hoofdgerecht. De overige gerechten zijn wat minder van belang maar ook niet meer dan een 7 waard.
    Sfeer een 7, het is erg netjes en sfeervol. In het bijzonder een compliment voor de zeer schone toiletruimte.
    Service krijgt een kleine 8. De bediening is erg vriendelijk en neemt ook tijd voor de gasten. Dit kan nu ook daar het niet druk is. Overigens is het ook hier weer opvallend dat de aandacht aan het eind van het diner wat verslapt. Men gaat al de rechauds schoonmaken en heeft minder oog voor gasten die willen afrekenen.
    Prijs/kwaliteit krijgt een 7. Het menu kost normaal ca. € 68 voor twee personen inclusief het nagerecht. Dit is voor een Chinees tamelijk aan de prijs. Zeker in vergelijking met het feit dat je hier kan wokken voor € 17 p.p inclusief hetzelfde kristalhoudend ijs. Wij vonden het echter een verademing eens een wat andere Chinese keuken te proberen.