1. Peter 915 punten

Dinsdag 9 juli, mooi weer en een goede gelegenheid om neer te strijken bij Il Mercato, dat we beiden nog niet goed kennen. We hebben er al twee keer gegeten maar daar is niet iets van blijven hangen. We zijn wel benieuwd omdat we regelmatig bij Grand Café Willaerts komen en zoals iedereen op internet kan zien is de eigenaar van beide dezelfde. Je zou dus denken dat…

De broodjes met smeersels kunnen ons niet echt blij maken. De smeersels blijkt een likje kruidenboter te zijn dat wijst op typisch Nederlandse vrekkigheid. Een vrekkigheid die we wel vaker tegenkomen in dit land bij horeca gelegenheden.

We besluiten om een Lasagna en een pizza te bestellen. We hebben afgelopen week een indrukwekkende lasagna voorbij zien komen bij Willaerts en zijn benieuwd wat we bij Il Mercato geserveerd krijgen. Ik hou het maar kort, dat viel tegen. De afmetingen overtroffen amper die van een sneetje casino brood. De smaak was eerder richting supermarkt Lasagna dan die van een echte Italiaan. Teleurstellend dus.

De pizza Il Mercato bleek ondanks de verwachtingen een ramp. Het ding was goed belegd, maar de bodem te hard en de kaas was minimaal aangebracht. Ik heb iets gedaan wat al lang geleden was, namelijk het ding terug gestuurd naar de keuken. Ik meldde dat ik de indruk had dat de kok zelf de kaas moet betalen op de pizza?

Onze gastheer bood ons twee drankjes aan, dat was attent van hem. De kok kwam even later een pizza brengen die stukken beter voor de dag kwam. De bodem was prima en de kaas nu wel te traceren. De kok verzekerde echter dat de pizza zo hoorde en als ie niet beviel dat we dan maar voortaan een andere moeten kiezen. Dat was eigenaardig want onze gastheer vertelde later dat hij de kok had verzocht om wat gorgonzola op de pizzabodem te doen. Toch, ondanks de goedmaker was de pizza niet echt lekker. Overigens is de sfeer anders als je dingen terug moet sturen.

Voorlopig gaan we bij Il Mercato hooguit iets drinken. Het terras ligt heerlijk in de zon. Helaas is het uitzicht niet leuk maar dat komt meer omdat de gemeente Papendrecht niet in staat is om het marktplein (met potentie) een gezellig aanzien te geven.