Op dit adres zit nu: 101 Gowrie

1. Restaurant Wink is een nog niet ontdekt pareltje in de Pijp. Het knusse restaurant is laagdrempelig, casual en sfeervol. Achterin het restaurant is via een open venster zicht op de keuken. Op een groot krijtbord staan de gerechten geschreven. Wij kregen bijna het gevoel dat we bij bekenden in de woonkeuken mochten aanschuiven.

Chef-kok Natasja heeft duidelijk verstand van koken en staat creatief en gepassioneerd in de keuken. Gastheer Jan Paul wist ons passende wijnen te adviseren van een kaart met druiven als Cheverny Blanc, Verdicchio, Malvar, Nero d'Avola, Dornfelder, Mencia en de Hongaarse blend Egri Bikaver. De wijnen op de kaart zijn afkomstig van gerenommeerde wijnhuizen en kenmerken zich door kwaliteit en een goede prijs-kwaliteitverhouding.

We konden kiezen uit niet-alledaagse gerechten en hebben voortreffelijk gegeten, alles vers en zelfgemaakt. Als voorgerecht kozen wij auberginekaviaar met falafel, yoghurt-tahin-vinaigrette en granaatappel, en een puur en heerlijk smakende knolselderijsoep. Als hoofdgerecht namen wij bietjesarancini gevuld met geitenkaas, confit van venkel, venkelcrème en een parmezaanwafeltje, en een Frekeeh tabbouleh met gefrituurde hangopballetjes, granaatappel en pompoenhumus. Een feest van smaak, kleur en geur voor een bijzonder redelijke prijs van 18 euro. Als nagerecht kozen wij voor een kaasplankje met voortreffelijke Hollandse kazen en een chocoladetaartje met beurre salé ijs en crème anglese. Verrukkelijk! Van mensen aan het tafeltje naast ons vernamen wij dat ook de koffie bijzonder was.
    Voor de vlees- en visliefhebber was er keuze uit bijvoorbeeld lamsschouder puttanesca met orzo, gefrituurde kappertjes en gremolata, en octopus met saffraangnocchi, gerookte chorizo, doperwten en paprikajus.
    Wie niet veel tijd heeft en voor weinig geld lekker wil eten, kan voor 12,50 euro een dagschotel bestellen, bijvoorbeeld biokip in sherryroomsaus met krieltjes, bieslook en paddenstoelen.
    Een beetje zweverig, gelukkig en voldaan gingen wij naar huis. Ons zien ze gauw terug bij Wink!