1. adriaan 74492 punten

Met heerlijk zomerweer vertrokken we al vroeg richting Antwerpen met de fietsen achterop waar we als hoogtepunt een lunch bij Het Gebaar zouden genieten. Toen we voor tienen langs de botanische stadstuin fietste zagen we dat Roger en Cindy van Damme zelf het terras aan het opruimen waren, grappig.
    Na een fietstocht door het oude centrum wamen we rond twaalf uur aan. Het terras al deels gevuld en we liepen het restaurant binnen. We werden begeleid naar dezelfde tafel als vorige keer, in het hoekje aan het open raam in de ruimte achter de bar. We bestelde witte wijn als aperitief en er waren drie keuzes. Zelf koos ik voor de Rueda van Janvier Sanz gemaakt van Verdejo met in de neus tonen van rijpe groene appel. De kaart werd gepresenteerd en hierbij wordt "de suggestie van Roger" toegelicht. Twee gerechten kunnen als voorgerecht worden besteld. We gaan voor hoofdgerecht en dessert. Ook werd de mogelijkheid geboden begeleidende wijnen bij de gerechten te kiezen en dit wilde we wel.
    De knabbels komen op tafel, hartige bladerdeeg hapjes met sesam op de korst. Ook werd het broodgarnituur uitgeserveerd met lekkere stevige broodjes. De amuse bestond uit langzaam gegaarde mosselen met een milde smaakvolle saus, erg lekker.
    We kregen een voorproefje van de Vitello tonato die in ontwikkeling is voor de nieuwe kaart. Heerlijk mals kalfsvlees met afwisselend garnituur waarbij de rode paprika en de exclusieve krokante olijf in positieve zin opvielen. Ook het rolletje ganzenlever mocht er zijn maar dat past overal wel bij.

De wijnen voor het hoofdgerecht worden in het glas uitgeserveerd, voor mij de Spinifex "Lola" uit Australië een blend van een vijftal witte druivenrassen. Complexe neus met oily toets, prima. Op het bord een hele mooie presentatie van een Vlaamse klassieker, Paling in `t groen. In een stoofpotje op een bedje van zeekraal mooie stukken paling overgoten met heerlijke crèmesaus op basis van groene kruiden. Erlangs vier bereidingen van gerookte paling. Een rolletje gecombineerd met ganzenlever, een cilindertje mousse, twee gebakken stukjes in krokant jasje en twee schijven paling op een cilindertje "couscous" van quinoa. Met bereidingen van groene appel zijn fruitige accenten aangebracht en verder nog hartige koekkruimels voor de mondbeleving. Een bourgondisch snoepgerecht met erg veel afwisseling in smaak en textuur. De wijn was een uitstekende keuze, deze vulde de smaken prima aan met zijn steeds mooier wordende aroma, super! Een gerecht voor in mijn toplijst!

Partner had als begeleider de Rueda van Janvier Sanz voor bij het "Langoestine" gerecht. Op het bord een keurige presentatie, een ronde schijf carpaccio van geplette langoustine omringd door een frisse salade van avocado en appel waarop verschillende kleine garnituren. Op de rand nog een gebakken langoustine. De subtiele carpaccio combineerde uitstekend met de wijn en er kon naar hartenlust afgewisseld worden met de verrassende smaken die we in het garnituur tegenkomen.

Mijn dessertwijn was een hele speciale, een Spaanse ijswijn van gewurztraminer 2011 uit de Penedès van het huis Gramona. Mooi kruidig aroma met in de mond een aangename zuurgraad en een ronde afdronk. Op het bord "Pomme pomme" een geheel vernieuwde klassieker van Roger. De heerlijke gekarameliseerde appelbereiding op de krokante bladerdeegbodem is niet veranderd. Verder op bord een wentelteefje met karamel jasje, ijs met crumble, druppel appelstroop, quenelle vanillecrème met melkchocolade vulling en een grote krokante hoepel. Het meest speciaal vond ik het appeltaartje met basilicum. De wijn was een prima keuze, de fijne zuren waren een uitstekende aanvulling op de zoete smaken van het dessert.

Partner kreeg van een door Nederlanders opgerichte bodega uit Spanje de ariyanas-moscatel 2007, met heerlijk rijke neus en elegante afdronk. Op het bord een perfecte ring van vanille panacotta waarin een saus werd gegoten gemaakt van mango, passievrucht en wat amandel. Op de ring een garnituur met bereidingen van witte chocolade en bereidingen van tropisch fruit. Geweldig lekker allemaal met uitstekende zoetzuur balans. Ook de wijn is hier een super begeleider en wederom een gerecht voor in de toplijst.

Als afsluiter een espresso die ditmaal krachtig is met hoge zuurgraad met erbij twee koekjes en een glaasje met toefje slagroom en wat likeur.

Bediening had het vandaag zwaar omdat het terras buiten ook helemaal vol zat. Maar ondanks dat liep het gesmeerd. Ik vond het fijn dat we de hele middag door dezelfde hele vriendelijke dame werden verzorgd. Een echte aanwinst was het ook dat er nu de mogelijkheid wordt geboden tot aangepaste wijnen per gang. Ze worden aan tafel weliswaar niet toegelicht en de glazen worden geschonken uitgeserveerd maar de selectie is duidelijk door een vakman uitgevoerd. Roger kwam na afloop nog even aan tafel. Hij vertelde dat het ontwikkelen van de desserts erg veel geld kost en dit is de reden dat ze anderhalf jaar op de kaart blijven staan. De hoofdgerechten wisselen vaker door het jaar heen. Roger heeft de bord presentatie tot een kunst verheven maar zeker ook de smaken en texturen worden in het laboratorium op de eerste etage tot in de perfectie uitgewerkt.
    Prijs kwaliteit is dik in orde, het is niet voordelig maar je het keuze uit alleen maar topgerechten die ruim bemeten zijn. Wij hebben de gerechten telkens halverwege gewisseld zodat we het gevoel van een viergangenmenu hebben beleefd. De gerechten variëren tussen de 29,95 en 37,50, desserts 19,50 en de wijnen tussen de 6,- en 8,75.
    Het gebaar is druk bezocht en ruim twee weken van tevoren reserveren is noodzakelijk. We hebben weer een heerlijke middag beleefd bij het Gebaar en ik kan het een ieder aanbevelen, het restaurant is een reis waard.