1. Tijdens carnavalszaterdag hier met z'n vieren weer lekker gegeten.

De broer van mijn vrouw en zijn echtgenote en wij natuurlijk ook hebben weer een fijne avond gehad.
    Het pas geleden (eind dec. 2012) menu was goed bevallen (maandmenu) dus dit maar weer besteld (uitgebreide beschrijving staat daarbij vermeld).

Alleen het nagerecht was dit keer anders, lekker met o.a verse aardbeien.

Ook de keuze van de wijn bleef hetzelfde. De Cabernet Sauvignon was zo goed bevallen dat de keuze niet moeilijk was.

In het restaurant hadden we geen last van de feestgangers die in het naastgelegen eetcafe en in het zaaltje boven aan het feesten waren.
    Het personeel en de eigenaresse waren heel klantvriendelijk aanwezig.

Vorige recensies van Ben

• Dit was weer een weekend waarbij de zoons waren uitgevlogen en dan komt de dagelijkse vraag terug, wat eten we vandaag met z’n tweeën.

Nu is mijn vrouw een maand geleden van werkgever veranderd en had ze van haar oud collega’s (Marinus) nog een keurige dinerbon van dit restaurant liggen.
    Om die niet te laten verkleuren besloten we hier maar af te spreken.

In 1979 opende Bistro Petite Ruelle haar deuren. Een gezellige bistro met Brabantse gastvrijheid in een Franse sfeer.
    Beneden is er plaats voor ongeveer 50 personen. Boven heeft men nog een ruimte voor als je een samenzijn met een groep wil doen (max. 30 personen.).

De bistro was ook dit keer volledig gevuld en de 3 personeelsleden hadden het druk maar konden het goed bijbenen.

Kijkend naar de menukaart heb je keuze uit verschillende soorten zoals, een maandmenu, wildmenu, verrassingsmenu en menu van Tonny ( de kok/eigenaar). Daarnaast a la carte.

Op tafel kwam lekker vers stokbrood met kruidenboter. Tevens stukjes komkommer met in een bakje kerriesaus, smakelijk. Daarnaast nog wat olijven.

Wij kozen voor het maandmenu:

Als 1e de bij hun bekende carpaccio van jonge ossenhaas. Die blijft altijd favoriet door de versheid en smaak van de carpaccio met de fijne dressing van Petit Ruelle.
    Hier doorheen huisgemaakte pesto met spekjes, nootjes, snoeptomaatjes en oude kaas, altijd weer een smakelijk geheel.

Als tussengerecht vis: Op de huidgebakken roodbaarsfilet en een paar gebakken gamba’s.
    Heel smakelijk waarbij ik de pompoencouscous er minder bij hoorde passen al zal dat per persoon anders zijn (ik ben niet zo voor couscous).
    De jus daarentegen, heerlijk, die paste prima bij beide visgerechten. Een jus van Hollandse krabbetjes en kervelolie.

Daarna een verfrissing: een klein schaaltje met ijs van citroen, zacht en smakelijk.

Als hoofdgerecht een mooi gegrilde kogelbiefstuk met rode wijnsaus.
    Wij zijn wel erg gecharmeerd van Tonny’s rode portsaus en die mocht gelukkig ook in plaats van de wijnsaus.
    Er overheen een paar paddenstoelen. Op de kaart stond een puree van knolselderij maar dat werden gebakken en gepofte aardappeltjes, ook lekker hoor.
    Daarnaast 2 stukken rode biet, dat was best lekker. Ook de andijvie omhult met katenspek en de haricoverts smaakte er goed bij.

Als laatste dessert:
    In het midden gepureerde cantaloup-meloen met witte wijn en hierover vanille olie. Daarnaast een paar stukjes meringue met vers fruit zoals aardbei en lychee.
    Op beide hoeken nog een crumble koekje. Dit paste allemaal goed bij elkaar met lekkere smaken en de dissonant voor ons was eigenlijk de 2 toefjes ijs.
    Het heette Yuzu-ijs(japanse vrucht), ik vond het weinig smaak hebben en voor mij had daar die verfrissing nog een keer bij gemogen.

Leonie nam een port vooraf en dronk een slokje mee van de wijn die ik had uitgekozen.
    Een niet te grote wijnkaart maar er stonden wel enkele hele leuke wijnen op.
    Ik koos voor een Cabernet Sauvignon uit 2011.
    Deze is van het wijnhuis Salentein, achteraf blijkt dat de Nederlander M. Pon hier een wijnproject van gemaakt heeft.
    Een mooie robijnrode wijn, smaak van rode bessen en vanille. Die vanille kon ik niet ontdekken.
    Daarnaast lichte houttonen (1 jaar op eikenhouten vaten) en een prima lange nadronk.
    De 14% alcohol was niet te merken en het was een lekkere zachte wijn met body.

Het personeel deed goed zijn best, op tijd met aanvullen van het wijnglas, vragen beantwoorden en dergelijke. Zij zorgden mede voor een gezellige avond.

De rekening bedroeg € 88,30 waarbij het water aan tafel werd gezet en niet berekend.
    Een goede fooi was op zijn plaats.
    Collega’s van Marinus nog bedankt voor de dinerbon.

• Het was weer goed toeven in Vught. Met ons vieren carnavalszaterdag gebruikt om ons eens lekker te laten verwennen in deze bistro.
    Naast de bistro zit eetcafé Het Geveltje waar wij ook een paar keer per jaar aanschuiven, maar daar werd nu carnaval gevierd en voor een avondvullend programma ben je op dit adres beter aangewezen.

Voor beide zaken wordt dezelfde keuken gebruikt en de eigenaar staat zelf in de keuken. Zijn echtgenote bedient met prima vlot personeel het restaurant. Tevens heeft men de mogelijkheid om boven te eten met een groep, voor een familiefeest of jubileum en dergelijke.

Nadat we ons plekje hadden ingenomen waar de verwarming lekker brandde begonnen we met een port. Lekker kruidig en heel smaakvol. Tevens kregen we lekker knapperig stokbrood aangeboden met voldoende kruidenboter en daarnaast olijven en een kerriesaus met schijfjes komkommer.

De menukaart was verdeeld in verschillende mogelijkheden: verrassingsmenu, maandmenu of in deze periode ook een wintermenu. Daarnaast hebben ze een normale menukaart.
    2 van ons kozen het maandmenu. Mijn vrouw en ik gingen voor het wintermenu.

Een van ons koos deze avond een witte huiswijn en deze smaakte prima, de andere drie kozen voor een Portugese rode wijn van het wijnhuis Quinta do Quetzal uit het wijngebied Alentejano. Deze Guadalupe is een blend van 2 druivensoorten. Een smakelijke fruitige rode wijn met een lichte houtgeur, en geur van donker fruit en licht kruidig. Mooie zachte tannines zorgde voor een fijne smaak die redelijk lang als afdronk aanwezig bleef.

Als voorgerecht van het wintermenu begonnen we met een bonbon van gerookte zalm met een vulling van appel en Hollandse garnalen,. Heerlijk vers, een mooie combinatie, de stukjes appel met de garnalen en de zalm hier omheen paste hier prima bij.

Het 2e gerecht was een heerlijke bospaddenstoelensoep. Ook nu ( we wisten dit nog van een vorig keer )werd de groenten (bosuitjes) al in de voorverwarmde bord op tafel gezet en werd daarna de hete bouillon in de bord erbij geschept met heel veel smakelijke champignons. Het op deze wijze serveren blijft leuk en daarnaast was het weer een heerlijke romige soep.

Daarna kregen we een kleine verfrissing van citroenijs voor het neutraal maken van de smaak.

Als hoofdgerecht konden we kiezen tussen vis en vlees. Mijn vrouw en ik kozen het vlees.
    We kregen een heerlijk malse varkenshaas, volgens mij wel 250 gram waarbij deze zou worden geserveerd in een rode port saus met verse groenten.
    Maar het was champignonsaus, wel lekker maar ik ken de goede portsaus van dit restaurant. Het was een foutje en de eigenaresse plaatste al snel een kannetje portsaus erbij. Heerlijk en leuk om 2 sauzen te proeven al ging de voorkeur naar de portsaus.
    Daarnaast prima verse groenten: broccoli met een prima bite en een stronkje witlof.
    Daarnaast aardappelpartjes met schil in kruiden gekookt. Tevens in een bakpan lekker gebakken aardappelschijfjes en ui met stukjes prei.

Ter afsluiting een lekker nagerecht, een stukje appeltaart met daarboven op een bolletje hazelnootijs en daarlangs een toef slagroom met een grote aardbei. We namen daarnaast nog een lekker cappuccino waarbij op een grote schaal lekkere chocolade werd aangeboden.

Het was een prima avondvullend programma waarbij we weer heerlijk hebben gegeten. Vermeldenswaard is tevens dat we om water verzochten en er gedurende de avond drie kannen werden geserveerd zonder bijkomende kosten. We rekenden met z’n vieren € 188,00 af en een goede fooi was op zijn plaats.

• Met carnavalszaterdag 2009 heerlijk gegeten, prima wijntje en personeel deed zijn best. Het begon al met het voorgerecht, de soepgroenten los in het bord en daar de hete bouillon over heen (apart en lekker). De rest was even apart en lekker. Jullie zijn een aanrader.