1. adriaan 74492 punten

Na ruim een half jaar was het dan zover, Zarzo opende haar deuren op 3 januari 2013. Niet met veel bravoure maar relatief bescheiden.
    We hebben gereserveerd voor de lunch en we zijn ruim op tijd in Eindhoven. Bij aankomst in de Bleekweg vallen meteen de grote letters aan de gevel op. Bij binnenkomst zien we dat er toch wel verschillende wijzigingen zijn doorgevoerd in het interieur. Rechts is de serre die als restaurant is ingericht. Voor het balkon in de lounge zijn gordijnen gehangen zodat de ruimte iets compacter lijkt. Als je naar het restaurantgedeelte in de kelder loopt dan loop je op een wijnbar met rechts een wijnkelder. En de gebruikte kleuren van het interieur zijn wat lichter gekozen.

We nemen plaats in de lounge op een van de mooie grote gekleurde kuipstoelen. Hier maken we ook kennis met Adrian Zarzo de eigenaar en gasheer. Adrian is een allrounder en hij vervult ook de rol van sommelier en hij heeft de gerechten van de kaart samengesteld. Hij is geboren in Spanje en de stijl van de keuken is met een dikke knipoog naar Valencia zijn geboortestreek.

Als aperitief bestel ik de witte wijn. Een Rueda van Verdejo 2011 van het huis José Pariente wordt keurig aan tafel gepresenteerd. Een elegante wijn met fruitig aroma met redelijk complex aroma. Hierbij kruidige deegstengels met een romige dipsaus gepresenteerd in een handig schaaltje.
    De eerste amuse is paella 2012, gepofte rijs met quenelle van tomaat, olijf, citrus en rozemarijn met hierover een schuim van groene asperges, mooie smaak en mondgevoel.
    Op een blok nog een verfrissing ijs van Virgin Apple Mojito, leuk zoals deze hapjes de wijn weer een andere beleving geven.
    We gaan aan tafel en we krijgen een tafel aan het raam in de serre. Hier krijgen we nog een bereiding van twee mosselen in olijfolie met venkel en paprika, erg lekker!

De eerste begeleider is een Italiaanse Gladius 2011 van het huis Federici, elegant met verfijnde smaak. In een schaaltje winter gazpacho, aan tafel wordt de soep erbij geschonken. Een uitgebreid assortiment van knapperige Nederlandse groentes met partje gekookte aardappel en krokantjes, het soepje is op basis van rode biet. Mooi licht smakenpalet die prima bij de wijn aansluit.

De tweede begeleider is uit Zuid Afrika, de Jordan Sauvignon Blanc 2010 van The Outlier, complex aroma met hout toets en aangename zuren in de mond, erg lekker. Uit de keuken een mooie kleurige presentatie van met knoflook gebakken scampi's met een zalf van peterselieknol, coulis van peterselie, poeder van de gambakoppen en geroosterde amandelpitten. Zelden zulke lekkere scampi's gegeten. Prima combinatie met garnituur en de amandelpitten zorgden voor een uitstekende aansluiting met de wijn. De topper van de middag.

De derde begeleider is een klassieker, een Chardonnay 2011 uit de Bourgogne van het huis Collovray &t Terrier. Op een mooi blauw bord, langzaam gegaard buikspek op een mousseline van aardappel met haringkuit, blaadje zeewier en een schuim van beurre blanc. Het vlees is helemaal gaar en valt makkelijk uit elkaar. De combinatie met de garnituur is goed en ook de wijn is er lekker bij.

Partner die gekozen had voor vis, kreeg filet van vinnen van griet met citrus en haringkuit met eromheen latte macchiato. We hebben het gerecht halverwege gewisseld en ik moet zeggen dat dit gerecht een verrassende smaakbeleving had. Het bittere van de koffie combineerde prima met de zuren van de citrus, helemaal tevreden.

De begeleider voor het hoofdgerecht is de Spaanse Mas Polit Negre 2010 uit de streek Emporda, krachtige wijn met veel fruit en een zachte afdronk. Op het bord twee stukken traditioneel gebraden hertenrug met hachee van hert, spruitjes, gebakken paddenstoel, quenelles aardappelpuree en een stukje krokant deeg met hierop rodekool. De braadjus wordt aan tafel bijgeschonken. Mooie smaken die prima bij de wijn aansluiten.

Nu kregen we een pre dessert waarbij de optimale wijn nog niet gekozen is. Crème van karamel met erop een quenelle vanille ijs met laurier, verschillende krokantjes en een saus van zoute drop. Krachtige smaken die prima combineren, de nummer twee beleving van de middag. Ik snap dat de optimale wijn moeilijk te vinden is vanwege de zoute drop.

De dessertwijn is uit Chili, Los Molles gemaakt van een laat geplukte Muscat 2010, mooie ronde neus met aangename fruittoets. Op een glazen bord een zure room met hierop stukken verse peer en granité van citroen afgewerkt met enkele cressjes. Een smaakvolle combinatie weer waarbij keuze en versheid van de peer een belangrijke rol speelt. De wijn was wederom een prima begeleider.

Als afsluiter de espresso met ruim assortiment heerlijke friandises die door de keukenbrigade zelf bedacht zijn.

Bediening werd deze middag door Adrian zelf verzorgd, prima uitleg over wijn en spijs een heel veel kennis van zaken. Hij straalt echte passie uit, een echt talent.
    Zarzo heeft aan de hoge verwachting voldaan. Hele mooie wijnspijs combinaties met originele wijnen geschonken in een keurig bijpassende glasservies van het merk Rona. Eindhoven heeft er weer een prima adres bij.