1. We zagen op de site dat de kaart weer vernieuwd was en het is inmiddels traditie om hiervan het proeverijmenu te proberen. Dit menu zag er weer indrukwekkend uit.
    Bij binnenkomst viel op dat er in de jachtkamer nieuwe vloerbedekking is gelegd, mooi chique design met de kleuren blauw en grijs. We kregen ons vertrouwde tafeltje langs de achterwand.

Mark presenteerde de “huis” champagne van Lanson en vertelde dat dit op niet al te lange termijn zou gaan veranderen. Mark selecteert tegenwoordig met behulp van twee top sommeliers (Michael Daals en Jens Vergouwen, die inmiddels wijnleverancier zijn geworden) de wijnen voor op de kaart maar belangrijker nog, de begeleidende wijnen bij de gerechten.

Het eerste hapje is een cakeje met crème van kokos waarop een kroepoek, die samen smaken naar de Thaise Tom Kha Kai soep. De smaken waren wat milder dan de soep, maar de mondbeleving was aangenaam. Een goede start.

De amuse werd uitgeserveerd in een schaaltje, een balletje krokant gebakken garnaal met schuim op basis van miso, erg smaakvol.

De eerste begeleider werd gepresenteerd, een Duitse Wachenheimer riesling 2011 van het huis Dr. Burklin-Wolf. Een lichte wijn met ronde afdronk en op de tong een tintelig van koolzuur. Het bord was een erg mooie presentatie van zacht gegaarde schelvis met Noordzeekrabsalade,schijfjes radijs, toefjes miso crème, groene kruiden, bospeen, zilte koekjes en citrusvinaigrette. Een betoverend smakenpalet waarvan we beide onder de indruk waren. De wijn was met zijn mooie neus en ronde afdronk prima gekozen bij de wortel, het prikje op de tong vond ik een beetje storend. (9,8)

De tweede begeleider is een Italiaanse van het huis Abbona, gemaakt van houtgerijpte, handgeplukte, viognier druiven 2011. Deze werd in een hoog glas met brede kelk geschonken. Mooi bouquet met aangename houttoets, een topper. In een bruin geglazuurd schaaltje gegrilde dorade-filet met komkommer, couscous, mosselen, Harissa olie en gepofte knoflookschuim. Heerlijke smaken met veel afwisseling die uitstekend combineren met de wijn. (9,5)

We gaan over op vlees en hierbij is een Pinot Noir 2008 uit New Zealand van het huis The Ned geselecteerd die wederom prima beviel. Op het bord een groot deel van de combinatie die we kennen van het favoriete munsterkaas gerecht dus dat beloofde wat. Jonge wilde kooi eend met groene kool, licht gerookt aardappelschuim, gekonfijte eendenlever met macadamia noten en paddenstoelenjus. Dat het allemaal weer helemaal anders smaakt mag je toch een verrassing noemen. De eend speelde de hoofdrol en wijn combineerde er uitstekend bij. (9,4)

Bij het hoofdgerecht een Amerikaanse Cabernet Sauvignon 2010 van het huis Cycles Gladiator, heerlijke fruitigheid met een houttoets. Uit de keuken gebraden hert met gekonfijte knol en wortelgroenten, abrikozen compote, gepofte granen en jus van gebakken ui. De cuisson van het hert was toppie. Ook de saus was mooi op smaak en het kannetje was op tafel gebleven zodat we naar hartenlust konden bijschenken. Wat een verwennerij weer. (9,5)

De dessertwijn komt uit Frankrijk, van het huis Brumont gemaakt van Gros Manseng 2010. Op het bord een mooie presentatie van kokos bereidingen met druppels yuzu gel, karamel krokantjes en chocolade bereidingen. De wijn had duidelijk de voorkeur voor de koks met yuzu waarbij hij uitstekend aansloot. De chocolade bereidingen paste heel wat minder bij deze mooie wijn. Wel weer een gang waar we helemaal tevreden over waren. (9,3)

Als afsluiting nog een heerlijke espresso met twee friandises, het appeltaartje was eigenlijk verrassend smaakvol.

Bediening is onder Mark altijd uitstekend. Er waren deze middag slechts twee andere tafels bezet dus was er veel aandacht, dat vinden we altijd prettig. We hadden wel weer het idee dat we erg verwend werden en we komen hier ook altijd zeer graag weer terug.
    Prijs kwaltijd is een van de grote troeven van de Hofstede, hiermee kan nog steeds worden geconcurreerd tegen de scherpe acties van oa. Groupon die we regelmatig voorbij zien komen. Proeverijmenu kost 37,50 en het dranken arrangement 27,50 en dat is exclusief het aperitief.