1. Ruim een jaar geleden opende Sjieque haar deuren en we hebben kort na de opening een drie gangen kennismakingsmenu gegeten. Er werd toen aangegeven dat ze rustig zijn opgestart en dat ze later wilde doorschakelen naar een hoger niveau, al na gelang de wensen van het publiek. We waren dus benieuwd naar de ontwikkelingen want we weten dat de chef wat in zijn mars heeft.
    Bij binnenkomst bleek dat het interieur weinig is veranderd, wat wel meteen opviel was de komst van de nieuwe restaurant manager, Bart Verbunt. Deze kennen we als patron van restaurant “Bij Wijze van Klijsen”. Dit restaurant heeft afgelopen maand na ruim tien jaar de deuren gesloten.
    Er was voor ons een tafel aan het raam gereserveerd, en we bestelde een witte wijn als aperitief. Er waren twee keuzes, zelf ging ik voor de Sauvignon van Croix D'Or uit de Pays D'Oc, een aangename fruitige wijn. Hierbij werd een bruin broodje uitgeserveerd met een scherp kartelmes, zodat je er naar wens stukjes vanaf kon snijden.
    De amuse bestond uit een stukje, met een brander, gekarameliseerde paling met hierbij twee bereidingen van wit bier (makaron en gel) en een ijspastille op basis van komkommer. Een goed begin, met mooie smaken.

De eerste begeleider werd door een jonge dame gepresenteerd, een Portugese Fafide Douro uit 2011. Niet te uitbundig bouquet met in de mond een wat hogere fruitigheid. Op het netjes opgemaakte langwerpige bord lagen twee bereidingen van zalm. Twee cilinders tartaar, en twee aangeschroeide stukken, garnering bestaat uit gekookte mosselen, quinoa, plakjes rettich en twee bereidingen van kalamansi (koelie en marshmallow). De tartaar was mooi op smaak gemaakt en hierbij combineerde de bereidingen van kalamansi erg goed. De quinoa was misschien een tikkeltje te gaar. De mosselen waren mild van smaak. De wijn voelde zich het best bij de kalamansi met de tartaar. Een gang die goed in de smaak viel.

De tweede begeleider is uit het zuiden van Frankrijk, een Saint Chinian van Chateau Guiraud 2010. Een fruitige neus met in de mond veel kracht en een stevige afdronk. Op het bord een flinke schijf gestoofde sukade met hierop een quenelle piccalilly, groene asperges en een bitterbal waarin wat ook wat ganzenlever verwerkt is. Verder op het bord druppels gel van peterselie, puree van knolselderij met truffel en een schijf, in de oven afgewerkte, aardappelpuree met een toef mayonaise. Aan tafel werd de saus op basis van rode wijn toegevoegd. De sukade was hoog op smaak, de glibberige stukjes in het vlees smaakten gelukkig niet naar vet want daar ben ik niet zo'n liefhebber van. De kruidige piccalilly zorgde voor aangename fruitigheid en combineerde erg goed bij de sukade. De bitterbal was prima en deze had een mooie droge krokante korst. De knolselderijpuree met duidelijke truffel smaak zorgde voor een aangename afwisseling. De milde peterselie druppels zorgde voor enkele rust puntjes. De wijn die vooraf heel krachtig leek was een goede begeleider en werd door de vollere smaken van het gerecht een stuk lekkerder.

De dessertwijn was een Spaanse versterkte Moscatel van het huis Alvear, mooie neus met de typische muskaat tonen en in de mond mooi rond. Op het bord Tiramisu a la Sjieque. Als basis een streep crème van koffie met ernaast poeder van koffie, bolletjes ijs van mokka, pepernoten van lange vingers, en druppels gel van amaretto. Het gerecht heeft veel verschillende mond belevingen, de smaken zijn goed en de combinaties sterk. De wijn vult het gerecht mooi aan met zijn suikers. Dit is voorlopig het beste gerecht dat we bij Sjieque gegeten hebben.

Het was inmiddels al aardig laat geworden en we besloten geen afsluiter meer te nemen.

Bediening werd door twee dames en de manager verzorgt en ook hielp af en toe de patron een handje mee. Zelf vind ik het leuker als het wat minder wisselt. De manager moet zijn draai nog een beetje vinden en dat gaat met zoveel ervaring zeker lukken.
    Prijs kwaliteit is goed. De wijnen die variëren tussen de 3,75 voor de huiswijn en 7,25 voor de begeleiders vind ik niet echt voordelig voor deze kwaliteit. Het is wel fijn dat er gratis kraanwater wordt aangeboden.
    We kunnen zeggen dat het niveau van de keuken is gestegen. Zelf vind ik het goed dat de frietjes bij het hoofdgerecht zijn verdwenen. De chef is goed in smaak en er zitten verschillende sterke combinaties bij. Tot de volgende keer weer.