Op dit adres zit nu: La Cucina

1. Ben 7466 punten

Door een vriendin op facebook werden wij erop geattendeerd dat Restaurant Hanssen via Groupon een actie had.
    We hadden afgelopen zondag niets gepland maar omdat beiden (zowel Hanssen al s Groupon )ons positief was bevallen togen we de dag voor Koninginnedag toch maar even naar Oisterwijk.
    De trein is bijna om de hoek voor de treinreizenden.

We werden welkom geheten door mijnheer Hanssen zelf die deze middag onze gastheer was en ook een groot gedeelte van de tijd de finesses in de keuken waarnam. Zoals al eerder omschreven in een vorig schrijven (2011) een lichte ambiance met aparte kunst aan de muur en een grote glaszuil in het midden. Buiten waren de zitjes onder de luifel verwijderd. Er komen binnenkort nieuwe zitjes en mijnheer Hanssen wil nog meer de keuken voor zijn rekening ( zijn kwaliteiten) nemen en samen met een compagnon een nieuwe stijl introduceren.

We gingen mooi aan de buitenrand aan het raam zitten en een eerste borreltje werd besteld.
    Leonie was de bob, ze had al een zussendag achter de rug en zou de volgende dag werken dus voor haar werd het 1 rosé uit Zuid Afrika, een kaapsedraai van 2011 en daarna water. Achteraf vond ze de rosé zo smakelijk en fris, daarom werd er nog een besteld.

Ik ging voor een rode port. Dit keer een Vintage uit 2006, een mooie paars-rode kleur, wat smaak van chocolade en geen droesem, wat bij deze port wel eens kan voorkomen.

Het menu was een verrassingsmenu van 5 gangen maar hiervoor kregen we nog verschillende hele smakelijk amuses.

Als 1e een muffin van olijf, niet zoveel smaak maar dat valt ook niet mee bij een muffin , maar daarbij een chorizo op een stokje met smaken van karamel, heerlijk knapperig.

Hierna een crème van doperwten, mooi fris op een krokantje. Hierna emping, een soort kroepoek, met heerlijke kruiden van miso en daarbovenop gedroogde tonijn.
    De volgende amuse een bonbon van witte chocolade met een crème van eendenlever, heerlijk zacht en als laatste wat rode biet met geitenkaas in een soort macaron gemaakt, met daarnaast een blokje pastinaak, en o.a. piccalilly. lekker fris en zurig.

Het 1e gerecht moest nog komen en we hadden al heerlijke kleine hapjes mogen proeven.

Het 1e gerecht een mooi stuk rauwe zalm met daarop heerlijke smaken van tofu met miso en wasabi flan(lekker zoutig) ponzu gel, wat zoetzure shi mei en rettich, oestersaus en een komkommer rondje.
    Daarnaast een soort oesterblokje met daarop kruiden en ook nog 2 stukjes asperge in een krokantje. Heerlijke smaken om te combineren en ja dat is de kunst van de kok.

Als 2e gerecht een aardappel truffelsoep. Ik vind sowieso truffel wel lekker maar deze soep, hmmm, heerlijk.
    Op de rand wat partjes bloemkool, broccoli en hele smakelijke toastjes van crème fraiche en haringkaviaar, mooi geserveerd.

Hierna een combinatie van kabeljauw en buikspek? Ik dacht eerst past dit wel maar die vis heerlijk vers met een krokant laagje.
    En dat gegaarde buikspek mooi zacht gegaard en de smaken hierbij, ananas, zoete aardappel en sjalotjes, een augurkje en chornichons, gewoon een geheel van smaken.

Als hoofdgerecht eend. Mooi gesneden eendenborst, heerlijk mals met lekkere bijgerechten zoals licht gerookte aardappel, wat mais, asperge, wortel, pastinaak en amandel. Weer prima smaken.

Als nagerecht lekkere frisse hapjes, zoals lychee, kokosgel met een lekkere limoen sorbet en wat bavarois.

Bij de koffie kwamen er nog heerlijke snoepjes, een blokje rode bessen gum en een brosje van karamel chocolade met daarnaast een kletskop en een lolly van witte chocolade die gevuld was met smaken van de passievrucht. Heerlijk hoor.

Als 1e wijn een huiswijn. Valencia (7), een blend van onder andere sauvignon. Ik vond het een frisse, heel licht fruitige wijn. Een beetje smaak van ananas en appel. Hij smaakte wel bij de zalm en de truffelsoep.
    Terloops kwam mijn wijnproeverij begin juni ter sprake en mocht ik nog een riesling uit de Pfalz proeven en ja deze had veel meer body.

Bij de kabeljauw een chardonnay (8)van Hidden Rock uit Australie. Een mooie geel groene wijn, heel fris, met verschillende smaken zoals abrikoos en meloen. De echte chardonnay smaak was dun aanwezig.

Bij de eend een Merlot (9+) van la Forge Estate uit 2010, 14%. Heerlijk, mooie geuren van hout, smaken van donker rijp fruit (bessen, pruimen).
    Daarnaast licht kruidig, mooi zacht en stroperig en het glas werd nog eens gevuld, een prima wijn bij het vlees.

Mijnheer Hanssen begreep gedurende de middag dat ik wel wat van wijn wist en daardoor bood hij mij nog een proeverijtje aan van zoete wijnen bij het nagerecht en tja afslaan is ook zo wat.

Ten eerste een zoete muscat uit Zuid Afrika, hanepoot jerepigo ( wat een naam) uit de buurt van Kaapstad, veel abrikoos en honing met een hoog alcohol percentage, 15%. Nog zwaardere zijn gemengd met wijnalcohol.
    De 2e een Monbazillac van Chateau Ramon, een blend van Semillon, Sauvignon en Muscat van 13%, of course ook weer zoet met tonen van abrikoos en mooi goudgeel van kleur.
    Als derde een intens zoete rode wijn van aleatico sovana. Een robijn rood wijn met een lichte muskaatsmaak.

De bediening werd deze middag verzorgd door mijnheer Hanssen zelf, een kok in hart en nieren die regelmatig gezellig met ons van gedachte wisselde.

Wij betaalde voor de gehele middag met goede fooi € 115,00 waarbij de actie ( Groupon) meer (!)als de helft betreft.
    Water ( in een leuk kannetje) gratis.

Wij hadden de vorig keer lekker gegeten maar ik vind de keuken absoluut vooruit gegaan. Hier komen wij zeker terug.

Vorige recensies van Ben

• Na een dagje stressen bij een opname van een tv quiz programma geen zin in koken dus met de jongste zoon hier gaan eten.
    Op de site werd al vermeld dat hier een nieuwe eigenaar met een nieuw menu ging opstarten dus onze nieuwsgierigheid was gewekt.
    Dit restaurant is gesitueerd midden in het centrum van Oisterwijk met een grote luifel en vele zitjes daaronder.
    Binnen is een vrij modern restaurant met in het midden een grote zuil van gebroken spiegelglas. Een mooie oude houten vloer, die waarschijnlijk er al lag bij de vorige eigenaar (Linnen) en voldoende zitjes redelijk ver van elkaar voor een privé gevoel.
    Achterin is een mooie open keuken.
    De eigenaar Arie Hanssen, vroeger chefkok kwam met een eerste amuse, zongedroogde tomaten in een hele lekkere olie, salami worstjes en peng(?), dat laatste onbekend maar wel smakelijk en krokant.
    We gingen uit hun arrangement voor het driegangenmenu met bijpassende wijnen en onze zoon was de bob.
    Als 2e amuse een frietje met piccalilly en daarnaast een zoetzuur tomaatje, gecarameliseerd met een laagje sesamzaadjes, een smaaksensatie, werkelijk heel lekker, een volgend keer graag een paar meer.
    Als voorgerecht een krabmousse achtig gerecht (de zeebaarstartaar die in het menu stond was er niet ) best smakelijk waarbij gazpacho apart uit een kommetje werd bij gegoten. De gazpacho en krab waren een mooie combinatie.
    De zuurdesem, crème fraîche en granny smith maakte de smaken compleet.
    Als wijn hadden we hierbij een soave classico. Een frisse lichtdroge witte wijn uit Italië met aantrekkelijke fruitaroma's (appel, peer) met geuren van de chardonnay.
    Als hoofdgerecht een reebokbout. Heerlijk mals, lekker zacht gewoon om te zuigen. Daarbij lekker zoete maïs, grote zachte kersen. De chocolade met popcorn en andere toefjes hadden voor mij geen meerwaarde.
    Hierbij een ripasso della valpolicella, voor mij onbekend maar met duidelijke tonen van kersen gelukkig (bij de omschrijving staat ook pruimen en daar houd ik niet van) en op de achtergrond chocolade. De smaak is droog en zacht. De afdronk is redelijk lang.
    Daarna een nagerecht:
    mijn vrouw ging voor vanille-ijs met verschillende vruchten zoals bramen, frambozen en dergelijke. Smaakte prima.
    Mijn zoon en ik gingen voor een kaasselectie (4) van onder andere een oude kaas, een brie, een schimmelkaas en nog een. Daarbij vijgenbrood, compote van vijgen, appelstroop mooi opgediend op een plank met schaaltjes. Dat werd voor mij dus 1,5 want mijn zoon vond ze niet allemaal lekker.
    Daarnaast voor mij vrouw een brachetto dÁcqui, volgens mijn vrouw een hele lekkere dessertwijn en ik had een lekkere rode port die vooral heerlijk smaakte bij de schimmelkaas.
    Daarna nog een lekkere cappuccino met voor ieder 3 friandises: een macaron (?) een krokant chocolade koekje, een blokje zoete appelsmaak en een hele lekkere bokkenpoot.
    De eigenaar en personeel was vriendelijk en correct.