1. Op 10 december ben ik met Stichting Culitour naar restaurant de Compagnon in Amsterdam geweest.
    patron cuisinier Bert van Buschbach wordt al sinds jaar en dag gezien als de ongekroonde truffelkoning van ons land, dus dat beloofd wat.

We waren met een groep van bijna 20 personen, dus de gezelligheid zat er al snel in. Dit werd ondersteund door de altijd goedlachse chefbertus zoals hij op twitter beter bekend staat.
    We werden door gastvrouw Sara van Buschbach hartelijk ontvangen met een heerlijk glasje vrolijkheid.

We begonnen de avond met twee amuses waar ik bij een volgend bezoek graag een hoofgerecht van zou willen maken.

Amuse 1: gepocheerd eigeel met esdoornsiroop en truffel
    Amuse 2: crème en zoetzuur van pompoen met gefrituurde spiering

De smaakpapillen waren inmiddels goed gestimuleerd, dus we konden aan het menu beginnen. Al snel werd duidelijk dat chef Bert van Buschbach niet van standaard houdt en graag eigenwijs en gedurfd is en dat werd zeer gewaardeerd. Zeker toen blijk dat we geen vijf, maar zes gerechten zouden krijgen deze avond.

Het menu was alsvolgt opgebouwd:

Gang 1: drie bereidingen van zalm met structuren van rode biet
    Wijn: Benz Grouburgunder

Gang 2: Gebakken coquilles met Stellendamse garnalen, pata negra en saus van strandkrabbetjes;
    Wijn: Fiano

Gang 3: Houtduif met crème van ganzenlever met venkel en hazelnoten
    Wijn: Oloroso amaroso sherry

Gang 4: Hert met knolselder puree, bloedworst, paddo, spruit, lardo, truffel en jus
    Wijn: Haut cotes de Nuit

Gang 5: Kaas: Italiaanse geit, rauw melkse stilton, tomme en cheddar
    Wijn: Niepoort 10 yrs port

Gang 6: sinaasappelijs met brownie met botercreme en sinaasappel
    Wijn: Moscatel de Setubal

Ik ben er van overtuigd, aangezien ik zelf in de buurt van Amsterdam woon, dat dit adres vaker door mij aangedaan gaat worden.

In 1 woord: WOW!!!