1. Gastropub "De Kleine Wereld" is pas sinds 1 juni open en wordt bestierd door Gijs Cornelisse. Met zijn slechts 24 jaar heeft hij al wel ervaring opgedaan in diverse restaurants, waaronder ook zaken met een of meerdere Michelinsterren.

De Kleine Wereld is wat toegankelijker en vriendelijk geprijsd. Je kan á la carte eten (keuze uit 4 voorgerechten, 4 hoofdgerechten en 3 desserts, of je kan je laten verrassen door de chef met een 3 of 4 gangen diner (45 of 55 euro) en wij gingen voor dat laatste.

Eerst kregen we nog een kleine amuse in de vorm van een kaasstengel met oude kaas en piccalilly. Erg lekker en krokant, al was de piccalilly niet echt terug te vinden in de smaak.

Vervolgens kregen we de volgende 4 gangen:

Hamachi met citrus (en avocado): Dit was gelijk een goede binnenkomer en een behoorlijke smaakexplosie. De vis was zalig en de in dunne plakken gesneden avocado gaven een lekkere vettig/romig mondgevoel. Wauw!

Ravioli met pompoen en saus van saffraan. Prima gerecht, lekker dunne pasta (al waren de randjes ietsje droog). Goed op smaak, heerlijke saus.

Bavette met madeira. Bavette is tegenwoordig weer in. En terecht... Iets meer "bite" dan normale biefstuk, maar wanneer het goed bereid is zoals hier: Zalig! Een goede madeira saus, lekkere groente (boontjes, witlof, broccoli) en een gelei van ui. Wauw... een top-gerecht. En je krijgt er nog meer dan prima frietjes bij met mayonaise.

Het dessert was een bewerking van een kersenslof en ook heerlijk van smaak. Het ijs het een of twee minuutjes langer uit de vriezer mogen zijn, maar een kniesoor die daar op let. We hebben heerlijk gegeten.

Ik wil ook even aanstippen dat het restaurant in een superklein oud pand zit aan de grote markt in Breda. De indeling is dan ook bijzonder en knus en doet wat denken aan een krappe, drukke bistro in Frankrijk. Maar het eten is echt wel bistro++ te noemen.
    Voor het geld denk ik dat je in Breda niet snel nog zo goed kan eten. Ik snap prima dat ze een maand nu hun opening dan ook helemaal vol zitten!
    Het is ook leuk dat de chef ook (bij sommige gangen) aan tafel komt. Het was wel hard werken: Ze (de chef & gastvrouw) stonden met zijn 2-en in een volle zaak. Maar ze hebben het hier wel begrepen. Breda is weer een pareltje rijker.