Op dit adres zit nu: Auguste

1. Jiu.nu is door de jury van Misset Horeca gekozen tot derde beste chinees restaurant van 2011 van Nederland en door Smulweb met drie sterren geadviseerd, reden genoeg voor een bezoek. We combineren het bezoek met het Delicious diner dat maandelijks door het blad Delicious wordt georganiseerd.

We vertrekken ruim op tijd waardoor we wat te vroeg aan de voordeur stonden, dit was gelukkig geen probleem. We mochten een tafel op de begane grond uitzoeken. We kiezen er een achter in het sfeervol verlichte gedeelte.

Buiten een klein terras en bij binnenkomst twee hoge tafels aan het raam, de trap naar boven en de bar met aan de rechterzijde tafels tegen de muur en links de keuken met vensters. Achterin lage tafels met weinig daglicht en sfeerverlichting. Er is in het interieur veel gebruik gemaakt van hout en ter decoratie staan er enkele mooie orchideeën. Boven oogt het wat luxer, een doorzon gedeelte met klein balkon waarop twee tafels, een buiten terras en een mooi wijnrek. Luxe armstoelen en moderne kunst aan de witte muren. De tafels zijn met een smalle strook linnen en alle bestekdelen voor de vier gangen ingedekt en er zijn fijne linnen servetten.

Als aperitief wordt een rosé prosecco geschonken van het huis Viticoltori Ponte type Aurora rosé extra dry”, de fles krijgen we niet te zien maar aan de steel van het glas zit een label waar informatie over de wijn te lezen is, dit is overigens bij alle wijnen zo. Maurice onze gastheer heeft een verhaal ingestudeerd wat prima klinkt. De wijn heeft een mooie rosé kleur fijne bubbels, een wat gesloten bouquet en in de mond is hij fruitig. Later na opwarming komen er wat meer ronde aroma's en smaken vrij. De amuses worden gepresenteerd en de juiste volgorde van eten wordt aangegeven. In een glaasje een soepje en sorbetijs van meloen met stukjes komkommer en rode peper. Milde smaken met pikant pepertje. Hierna op een klein bordje een aspergesoepje met een blokje ham. De lekkerste en apartste amuse was de marshmallow van Thaise vissaus met crumble van cashewnoot, stukje gember en een stukje kroepoek, na een milde start blijft een pikant gember smaakje hangen, lekker. De prosecco vond ik persoonlijk wat te licht.

Er wordt even geïnformeerd of we iets liever niet wilde eten. Biefstuk is geen favoriet van me en deze wordt vervangen door vis, het vrouwtje wilde ook liever vis. Ik gaf aan dat de wijn wel aangepast moest worden. Ik hoefde me geen zorgen te maken over de wijn gaf Maurice zelfverzekerd aan, het is tenslotte een wijnbar.

De nieuwe wijn is uit Spanje, Perla del mar 2009 gemaakt van Mocatell. Een mooi stuivend aroma met tonen van tropisch fruit en bloesem, in de mond wat minder complex maar met fijne zuren. Warme broodjes werden uitgeserveerd hierbij een flesje Spaanse olijfolie van het huis Frantoia dat op tafel blijft staan. Het bord is mooi opgemaakt, scholfilet, twee soorten inktvis en kreeft met druppels saffraan mayonaise, saffraan gelei, twee quenelles sorbet van venkel. De schol is uitstekend gegaard en mooi op smaak, de inktvis met tentakels is wat elastisch, de pulpo is mooi op smaak, met de kreeft die goed is bereid dippen we de mayonaise weg en de venkel ijsje zijn verrassend lekker, een fijne gang. De wijn was helaas wat te dun voor de wat rijkere smaken. (8)

Een nieuwe kans met de Chasselas 2009 van hele oude stokken van het huis Schoffit uit de Alsace, een loepzuivere delicate wijn. Op het bord een mooi stuk roodbaars met artisjokharten, brandade van kabeljauw, tomaten- en paprikasaus en gedroogde basilicum blaadjes. De baars is prima op smaak en lekker sappig met de groentes kon je lekker combineren. (7,5) De wijn is wederom wat te licht en ik vond het jammer dat de vinoloog die de wijnen geselecteerd heeft niet even langs kwam om even terug te koppelen.

Een andere jongen van de zwarte brigade kwam aan met twee glaasjes rood, ik gaf aan dat we vis zouden krijgen en hij was op de hoogte. Een Chileense Pinot Noir 2008 van het huis Villard Estate uit de Casablanca Valley zat in het glas. De wijn heeft een diep kersenrode kleur, in het aroma tonen van kersen en hints van leer en teer, in de mond elegant met mooi rood fruit. Twee stukken gebakken dorade met een witte en groene asperge, een bitterbal van knolselderie een teriyaki saus en onder de vis een bedje van knolselderij pure. Ik geef Maurice nog even aan dat ik het voorgevoel heb dat de wijn wat te zwaar zal zijn voor bij deze witvis. Proef eerst maar eens zij hij zelfverzekerd. De vis was goed gegaard en het garnituur evenzo, de wijn was toch net wat te dominant en die hebben we dan maar voornamelijk na de gang gedronken. Maurice wil weten of het gesmaakt had, we hadden gemengde gevoelens, het gerecht en de wijn waren beide goed maar de combinatie viel niet goed (6,5)

De laatste kans met een laat geoogste Pink Muscat druiven van het huis Viña Tabali uit de Limari Vallei Chili. Mooi aroma met tonen van abrikoos en muskaat en in de mond rond met fijne fruitigheid. Op het bord een sorbet van Sake, twee quenelles van witte chocolade mousse, merengue met jasmijn, stukjes jack fruit en ter decoratie een jasmijn bloemetje over het geheel werd nog wat sake gegoten. Het ijs was verrassend lekker en de merengue met jasmijn heerlijk de combinatie met de wijn helemaal top. (9,3)

Als afsluiter de espresso met friandises die bestonden uit een frambozen sorbetijs met crumble van mint op een puntje van loempiavel, een makaron met chocolade uit Verona en panna cotta van prosecco met rabarber gelei, ze vielen alle in de smaak maar het ijsje was het lekkerst.

De bediening is goed, Maurice is een jongen die gedrevenheid uitstraalt en hij heeft leuke humor, helaas gooide de kritiek over de wijnen wat roet in het eten daar hij dit persoonlijk aanrekende? Er werd duidelijk bij elke gang aangegeven wat er in het glas zat en op het bord lag. Jammer is het dat er geen sommelier meedraait waardoor er naar mijn mening betere combinaties worden gekozen.

Daar het deze avond een vast menu was met bijpassende wijnen konden we zelf niet kiezen, dit heb ik jammer gevonden zeker met de wetenschap dat er veel goede wijnen open staan. Persoonlijk vind ik het leuker als de glazen aan tafel worden gevuld. Prijs kwaliteit is met 72,50 pp aardig aan de prijs maar met betere wijn spijs combinaties zeker goed. Dat het een “Chinees” is komt op de borden niet echt uit de verf, wel is het bedienend personeel deels Aziatisch. Ik had van een wijnbar een iets hogere verwachting van de geschonken wijnen en had het ook erg leuk gevonden om met iemand te praten over de geschonken wijn.