in Nuenen

Gerechten vol gevoel, passie en hartstocht

€€€
  1. Snoepen bij Soenil. Met mooi weer rijden we naar Nuenen maar bij aankomst verschijnen er wat wolken aan de hemel en de combinatie met een koele bries zorgt ervoor dat we binnen plaats nemen in plaats van op het nieuwe terras. Iete verwelkomt ons alvorens we bij de voordeur zijn en ze begeleid ons naar een een fijne ronde tafel bij het raam.

We kiezen voor een witte wijn als aperitief, de bekende mooie fruitige Sauvignon uit de Touraine werd ingeschonken. Het borrel garnituur wordt op een nieuwe wijze gepresenteerd, op kiezelsteentjes die in een houten schaal liggen. Kroepoek van biet met een toefje tamarinde, kroepoek van zeealgen met een toefje fruitig yuzu, kroepoek van kip met een toefje pompoen, en nog gedroogde knabbels met parmezaan en mierikswortel. In een glaasje de broodsoldaatjes met crème van garnaal waarbij een hartige saus. Dit werd nog aangevuld met kleine stengels bleekselderij waarop een toefje piccalilly en in truffel gedipte radijs partjes. Een fijne smakelijke opwarmer.

Soenil komt uit de keuken met zijn vertrouwde praline die aan de seizoenen wordt aangepast. Deze keer was de vulling met vloeibare asperges. Aan tafel nog even een toefje fijne room erop en in een keer in je mond. Eerst de mooie asperge smaak die overgaat in de witte chocolade, het blijft een fijne beleving.

De eerste amuse in een klein glaasje een soepje van pikante honingmeloen met noordzeegarnaaltjes en een koekje van sesam, heel verfijnd met mooie smaak en mondbeleving.

Op een plankje een klein hapje van gekruide rundertartaar op toast met kaviaar van zeealgen, lekker.

De derde amuse met Surinaamse toets, pom met aardappel krokantjes en ijs van sardines en tomaat. De pom is mild en de krokantjes van aardappel geven een fijn mondgevoel, het ijs is speciaal door de sardines die subtiel aanwezig zijn, een aparte maar smaakvolle combinatie.

De laatste amuse is een stukje rettich gevuld met een rolletje wakamé, hierop een toefje saus op basis van wasabi en een stukje zeekraal. Fijne ziltigheid gecombineerd met fijne kruiden, mooi.

Iete had de eerste wijn geselecteerd, na eerst nog even in de keuken te hebben geprobeerd schenkt ze een Coteaux du Layon Rochefort van chateau Pierre-Bise 2009 gemaakt van Chenin blanc. Een mooie diep gele kleur en subtiele zoete aroma's gecombineerd met enige frisheid, zacht en rond in de mond. Het bijbehorende gerecht begint inmiddels een soort traditie te worden, we hadden ons er natuurlijk al op verheugd om weer te mogen proeven van Soenils top specialiteit. Drie nieuwe bereidingen met ganzenlever kwamen uit de keuken die door Soenil persoonlijk worden toegelicht. Het klapstuk was de paté met de gerookte paling en een quenelle paling ijs, geweldig mooi en zalig ook in combinatie met de wijn, een hemels gerecht.

Op een tartaar van ossenhaas blokjes terrine van ganzenlever, een stukje pata negra ham en toefjes met fijne kruiden. De tartaar was voor de mondbeleving met zijn milde smaak, de producten erop met mooie smaken die fijn afwisselen speelden de hoofdrol. Ook hier een prima paring met de wijn.

In een apart schaaltje nog een stukje gebakken ganzenlever met hele mooie cuisson, mooi mild van binnen met een stevige korst, de smaak is vol en rijk. Waarbij nog een makaron van ganzenlever, super. Alles bij elkaar weer een topprestatie van de keuken met een prima begeleider. (9.9)

Een mooie houtgerijpte Graves van chateau de Cerons 2007 gemaakt van Sauvignon Blanc, Semillon en Muscadelle. Een diepe gele kleur met een zeer aangenaam aroma van hout en fruit, in de mond rijk met mooie zuren en een hint van zoet. Soenil presenteert zelf het gerecht, tongschar op de graat gebakken waarover een bouillon wordt gegoten op basis van miso en tomaat waarbij bereidingen van tomaat en quinoa. De mooie fruittonen van de groentes en de hartige saus combineren mooi met sappige vis en de wijn maakt het feest compleet. (9,5)

Mooi rood uit de Casablanca vallei, Chili 2009 gemaakt van pinot noir van het huis Veramonte. Een mooie donkere kersenrode kleur, met in de neus tonen van leer en kersen. Op het bord een proeverij van lam, gestoofde schouder, kotelet, filet, rollade van de bout, 24 uurs gegaard buikspek en kebab van het gehakt. Een cakeje van groene curry, paprika bereidingen, aubergine zalf, lente ui en een saus op basis van Arabische medina kruiden. Een grote mate van afwisseling op het bord met prima bereidingen en mooie kruiden. Het koteletje was super mals, dit heeft mede te maken met het lange afhangen. De wijn was een ideale begeleider, met zijn aangename volle smaak kon hij het lam goed bijbenen. (9,6)

We hadden voor het dessert gekozen wat weer jammer was voor Jimmy die speciaal de kaaswagen had aangevuld met mooi rood. De koks kwamen met zijn vieren uit de keuken met mooie presentaties op drie verschillende leistenen. Op de eerste een crumble van munt en aardbei en soufflé. Op de grote plaat een sponsje gedrenkt in bruine rum, verse aardbei, compote van rabarber, sorbet van witte chocolade en opgerolde rabarber linten gevuld met groene crème van dragon. Op de derde, emulsie van aardbei, rabarber lint, ananas aardbei en een bolletje roomijs. Als begeleider een Moscato d' Asti van Icardi die zijn werk prima vervulde. Mooie smaken met veel variatie en aangenaam mondgevoel. (9.5)

Een nieuwe kaart werd ons aangereikt, die met de thee, koffie en digestief. Je kan kiezen voor eenvoudig zonder zoetigheid of exclusief met exotische digestief. Thee is er in vele smaken en van de espresso zijn er drie luxe uitvoeringen. Zelf ging ik voor de traditionele espresso met een zevental friandises. Een mooie afsluiter van een fijne middag.

De bediening is helemaal top, Iete presenteert de wijntjes uitvoerig en was in voor een gezellig praatje waar ze ruimschoots de tijd voor nam, erg gezellig. Jimmy in topvorm, een echte entertainer met gezellige humor en met een kritisch oog, niets ontgaat hem. Ook Soenil was regelmatig in het restaurant en presenteerde zijn creaties vol overgave. We zijn weer helemaal in de watten gelegd, ook onze vriendin die voor de eerste keer mee is geweest was helemaal onder de indruk van deze onvergetelijke middag.

Opvallend is dat de keuken blijft innoveren, gerechten met steeds meer variatie worden op kundige wijze gepresenteerd. Alle hapjes die genuttigd worden zijn anders, een hele beleving. We hebben de prijs voor de all-in avond betaald (79,50 pp.) die twee keer per week wordt aangeboden, op donderdag en zondag avond. Volgende keer in een verbouwde zaak met open keuken, we zien er al naar uit.