1. Via de nieuwsbrief kwamen we op de hoogte van een hele mooie aanbieding “proef de kaart”, een vier gangen diner met wijnen en als aperitief een huis champagne voor 49,50. Daar Taste vorige keer al een goede indruk had achtergelaten hebben we meteen geboekt.

We waren wat te vroeg en de bediening was nog niet klaar dus besloten we nog een klein ommetje te maken. Tien minuten later waren we er klaar voor. Ferdinand (de opvolger van Vincent die naar Solo is gegaan) nam de jassen aan en begeleidde ons naar een tafel naar keuze. We namen er een met goed uitzicht op de keuken.

Het aperitief werd ingeschonken, de borrelhapjes gepresenteerd en de kaart gebracht. De champagne was van het huis Moutard gemaakt van 100% Pinot Noir druiven. Een mooie lichte kleur een een aangenaam typisch champagne aroma, in de mond mooie fruittonen. Het borrelgarnituur bestond uit amandelpitten, milde zwarte olijven en soja boontjes in de jas.

Na het maken van de keuzes, die voor ons beide verschillend waren, werd het brood garnituur uitgeserveerd met de amuse. Een asperge mousse met ham en krokante ui, het hapje heeft een milde smaak met een goed mondgevoel. En in een glaasje een Dashi bouillon met schijfjes lente ui en een spaghetti op basis van citroengras. Het soepje heeft een fijne smaak en de lenteui en fruittonen van de spaghetti combineren mooi, een leuk begin.

Ferdinand komt aan met twee flessen wijn, een rode voor mij. Dit is een Duitse Spätburgunder 2009 uit de streek Baden, een helder transparant robijnrode kleur met aroma's met tonen van aardbei en kersen, in de mond een lichte zuurgraad en zachte tannines. Uit de keuken een met hoisin gelakt kwartelborstje en gekonfijt pootje, crudite van bleekselderij, salade van pompoen en gember en vadouvan mayonaise. Een mooie presentatie met prima kwartel bereidingen, het pootje was nog niet ontbeend. De salade van pompoen die nog bite had, had wat zoetigs door de gember en was verrassend lekker. Ook de mayonaise viel op. De combinatie met de wijn was erg mooi en Ferdinand had zijn eerste punt binnen. (9)

Mijn wijn voor het tussengerecht was een witte Santenay 2004 uit de côte de Beaune, een mooie licht houtgerijpte wijn met tonen van boter en rijpe tropische vruchten. Hierbij In dragonolie gekonfijte asperges met kalfszwezerik, pastinaak en gegrilde groene asperges. Twee stukjes mooi stevig krokant gebakken zwezerik met fijne smaak en een wat minder glibberige structuur trof ik aan. De asperges zijn mooi gaar en het pastinaak pureetje is prima op smaak. Ook hier een voltreffer met de wijn. (9)

Ook voor het hoofdgerecht een witte wijn. Het valt op dat Ferdinand van zwaar naar licht schakelt en het bevalt prima. In het glas een mooie bordeaux van het huis Rochemorin uit het dorp Pessac-Léognan 2006 gemaakt van 100% sauvingnon druiven en tien maanden houtlagering. Een wijn met mooi fruit, met hints van appel gecombineerd met het vanille van het hout dat mooi evenwichtig aanwezig is. Op het bord Coquilles met panna cotta van asperges, langoustine en ravioli van Manchego en truffel. De coquilles zijn mooi bruin gebraden en hebben een prima cuisson met fijne smaak, de langoustines zijn mooi gaar en subtiel van smaak. De asperges zijn nog na gegrild en lekker gaar, de spinazie is lekker en grof gesneden. De ravioli valt het meest op vanwege de truffelolie die lekker ruikt en smaakt, de kaas is hierin wat minder dominant aanwezig. De panna cotta leek op een boter klont maar had een typische asperge smaak. De combinatie met de wijn was weer erg goed hoewel een iets vollere misschien nog net iets lekkerder was geweest. (9)

De dessertkaart wordt aangereikt, het gerecht wat ik thuis had gekozen was door de slechte verkrijgbaarheid van mooi fruit gecanceld. Ik kies voor het alternatief met bereidingen van appel. De wijn wordt hierop afgestemd en ik krijg een Oostenrijkse spätlese 2010 van het huis Angerhof-Tschida dat gespecialiseerd is in dessertwijnen. De wijn is gemaakt van een voor mij onbekende druivensoort Sämling. Hij heeft Een mooie bloemig aroma met hints van citrusfruit, in de mond mooi rond, subtiele zuren en fijne afdronk. Een mooie presentatie met quenelles van appelijs, koekjes met stevige appelcrème, stukjes melk chocolade, een lolly van witte chocolade gevuld met appelkwark en wat chocolade poeder en karamel stukjes voor de mondbeleving. Alle mooie smaken en bereidingen die prima combineren met de wijn. (9)

Als afsluiter een pittige espresso met een vijftal fijne friandises met afwisselende smaken.

De bediening is onder leiding van Ferdinand, die een waardig opvolger is van Vincent, goed op orde, alles liep soepel. Ferdinand heeft een rustige uitstraling en kennis van zaken. Leuk dat je in de open keuken de koks in de gaten kunt houden, het heeft me ook verlijd tot het maken van een praatje. Mike straat zelfvertrouwen uit en ik moet zeggen dat de kwaliteit merkbaar verbeterd is waardoor ze voor mij nu op de tweede plaats in Tilburg komen.

Prijs kwaliteit was vanavond grote klasse, en was boven verwachting. Ook het vrouwtje was erg tevreden over haar avond. Een restaurant om in de gaten te houden.