1. rrrobb 6812 punten

In Strijen had ik vroeger twee favoriete restaurants. Pinokkio en het Tramhuys. Maar beiden bestaan niet meer. En er is ook niet echt iets voor terug gekomen. Wel was er altijd al een Chinees waar ik goede dingen over hoorde. Eerst heette het Indrapoera. En nu, sinds een jaar of vier á vijf is er een nieuwe eigenaar en heet het restaurant de Kul. Wat een bijzondere naam!

Een naam waar je toch ook de neiging krijgt om hele FLAUWE opmerkingen over te maken. Maar goed, in al die jaren hadden we hier nog nooit bij de Chinees gegeten. En zo ver weg is Strijen niet voor ons. Nou moet ik ook zeggen dat het restaurant niet op een toegankelijke plek gelegen is. Je moet het wel weten te vinden zo ver verstopt in een gewone woonwijk waar verder ook nauwelijks andere winkels zijn.

We waren dit weekend voor een lang weekend in Assen geweest en op de lange terugweg is het inmiddels bij ons een soort van traditie geworden om dan af te sluiten met een bezoek aan een Chinees restaurant. En zo herinnerde ik me ineens De Kul weer. Een goed moment en goede gelegenheid om eindelijk eens hier te gaan eten. En bovendien zijn ze ook op maandag open. En dat is ook lang niet overal het geval.

Zoals gezegd zit de locatie dus behoorlijk verstopt diep in een gewone woonwijk. En het restaurant ziet er ook heel gewoontjes uit. Maar daar hou ik juist wel van bij Chinese restaurants. Het is een redelijk grote ruimte die traditioneel Chinees-restaurant is ingericht. Helemaal goed dus. En ook de kaart is helemaal mijn stijl. Heel veel keuze voor heel redelijke prijzen. Een echte Chinese vrouw die ook nog eens best grappig is, maakt het plaatje van mijn ideale Chinese restaurant verder helemaal compleet.

Een grote bak kroepoek op tafel en een lekkel bieltje daarbij en dan duiken we in de kaart. We gaan voor de Kantonese rijsttafel voor twee personen. Heel veel erg lekker eten voor weinig geld.
    Voor 37.95 voor twee personen krijgen we vooraf een kippensoep voor mijn vrouw en ik een haaievinnensoep die ik heel erg lekker vind. Dan als tweede vooraf een loempiaatje, gebakken banaan en een gebakken garnaal. En dan worden de twee rechauds op tafel gevuld met een schaal nasi en een schaal bami. En verder een grote schotel met sateh, bapi pangang (erg lekker en knapperig), Vlees in Ajam en Ketjap, Gon Bao compleet (erg lekker) en tongfilet met pikante saus. Ook al erg lekker. Het is ook allemaal erg veel eten en dus blijft er nog een hoop over. En dat is hier ook alweer zo leuk, dan wordt het restant in mooie plastic bakjes gedaan en krijgen we het in een tasje mee naar huis. Dus vanavond gaan we weer heerlijk Chinees eten. Kortom, we hebben weer een favoriet restaurant in Strijen. En hier zullen we vast nog wel vaker gaan komen. Mijn moeder woont sinds een paar maanden ook in een verzorgingshuis in Strijen. En zij is gek op Chinees eten. Dus.....