1. Op een zondagavond gereserveerd voor acht personen bij 't Wevershuisje in Gemert. Het leek druk te zijn, maar dit lag deels aan de inrichting. Veel tafels, dicht op elkaar in een vrij donkere ruimte. De optimist zal het als authentiek en knus omschrijven, de pessimist als somber en benauwd.

De kaart van 't Wevershuisje is uitgebreid en internationaal. (Op moment van schrijven is de volledige kaart te bekijken op de website, inclusief prijzen.) Brabants Spijshuis heeft dus betrekking op de locatie, niet op de kaart.

Ondanks onze tijdige reservering kregen we te horen dat we niet direct konden bestellen. We kregen al snel de indruk dat de keuken onder te grote druk stond.

Bij het opnemen van de bestelling werden bijzondere wensen (pinda- en notenallergie, saus apart serveren) keurig genoteerd. Over het gebruik van noten of pinda's zou de kok in het bijzonder geraadpleegd worden. Helaas kwam men hier niet meer op terug.

De voorgerechten werden binnen redelijke tijd uitgeserveerd. De gerechten vielen goed in de smaak, waren prima bereid en de serveerster wist desgevraagd meer te vertellen over de gerechten. Al met al geen slechte start.

Helaas liep het daarna minder gesmeerd. Het duurde veel te lang voor de hoofdgerechten uitgeserveerd werden. (Ruim twee uur na binnenkomst stond er nog geen enkel hoofdgerecht op tafel.) In de tussentijd werd ons regelmatig gevraagd of we nog iets te drinken wensten, maar zoals een tafelgenoot het stelde: 'We zijn hier om te eten, niet om te drinken.' Na geïnformeerd te hebben naar het uitblijven van onze hoofdgerechten, werd onze bestelling vrij snel uitgeserveerd.

Iets te snel wellicht, want bij een van de gerechten waren enkele van de 'gegrilde' groenten nog half rauw. Met name de aubergine. Tevens was de apart gevraagde saus gewoon over het gerecht gegoten. De serveerster beaamde de klachten en nam het bord terug naar de keuken. Volgens de kok echter hadden we het niet goed begrepen: de aubergine was gepoft en daarmee prima klaargemaakt. Gepoft of niet, de aubergine was van binnen rauw en niet lekker. Omdat het inmiddels te laat was om een nieuw gerecht te laten komen, werd het gerecht niet in rekening gebracht.

De overige gerechten vielen goed in de smaak, al verdient de claressefilet geen aanbeveling. De opmaak van de borden was netjes maar wat fantasieloos. Ieder gerecht werd op nagenoeg dezelfde manier gepresenteerd.

De nagerechten waren traditioneel, maar goed klaargemaakt en netjes opgemaakt. Helaas was de opmerking over de pinda- en notenallergie alweer vergeten, waardoor een tafelgenoot zijn ijs versierd met een soort kletskop niet kon eten. Kennelijk dringen de gevaren van een dergelijke allergie slecht door tot de Nederlandse horeca.

Ondanks het wegvallen van een van de gerechten was de rekening aan de royale kant.

Conclusie:

Op basis van dit bezoek kan geconcludeerd worden dat 't Wevershuisje zich op verschillende fronten vertilt. Er wordt duidelijk hard gewerkt, met de beste bedoelingen, maar men schiet tekort. De keuken kan de uitgebreide kaart en de hoeveelheid plaatsen duidelijk niet aan. De toch redelijk 'professionele' prijzen zien we niet terug in inrichting, service/bediening of de gerechten. Volgende keer beter?