1. Hoi eet.nu bezoekers van Chat Noir. Het restaurant is wegens gezondheidsomstandigheden voorlopig gesloten. Zie website.

Vorige recensies van Rob en Els

• Gisternamiddag afgehaald. Schnitzel à la bordelaise met gebakken aardappeltjes, verse sla en warme groentjes. Het was weer heerlijk. Het liefst zou ik velen van jullie willen kunnen verplichten om eens voor € 9,95 de test te doen en af te spreken dat wanneer het niet heeft gesmaakt, wij betalen.

Voor de nieuwsgierigen onder jullie heb ik een voorbeeld recept. De bordelaise is als volgt te bereiden. Pel uien en knoflook. Snipper de uien en snijd de knoflook in dunne schijfjes. Maak de tomaten schoon en snijd ze in kleine blokjes. Verwijder de broodkorsten en verkruimel het brood. Maak de peterselie schoon en hak hem fijn. Was de lente ui. Bak de lenteui (op 1 na) aan in het braadvet van de schnitzels. Haal de lenteuien uit de pan en fruit de ui en de knoflook erin. Bak kort de marjoraan en de citroenschil mee. Voeg de boter en de tomaten toe en laat het geheel 5 minuten smoren, roer er regelmatig doorheen. Haal de pan van het vuur. Leg een beetje peterselie apart als garnering en voeg de rest samen met de broodkruimels toe aan de pan. Breng op smaak met een snufje suiker, zout en peper. Verdeel het tomatenmengsel over het vlees en druk het aan. Bak het vlees ca. 35 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden C. Voeg de laatste paar minuten de gebakken lente-uien toe. Snijd de achtergebleven lente-ui in ringetjes en strooi de overgebleven peterselie en lente-ui en wat kaas over de schnitzels.

Zo zal ongeveer e.e.a. gisteren in de keuken bereidt zijn.

• Gisteren de dagschotel van woensdag maand november gegeten. Deze bestond uit Pangasiusfilet die begeleidt was van een witte heerlijke iets zoete wijnsaus met daarbij geserveerd gebakken aardappeltjes, sla met mooie zoete dressing en warme groentjes, te weten worteltjes. Wederom super in relatie met de prijs van € 9,95 per persoon.

• Afgelopen donderdag de barbarie eendenbout met zacht zoete sinaasappel tijm honingsaus afgehaald. Het vlees van de eend viel van het boutje. Ik pak zelden iets met mijn vingers. Ook thuis niet. Maar dit boutje heb ik gekluifd. Er werden aardappelkroketjes, sla en warme groenten bij geserveerd. Top voor € 9,95 per persoon.

• Gisteren (donderdag) het daggerecht van de week (uit de oktober daggerechten 2010) afgehaald. Afhalen is iets wat we de laatste weken vaker doen. Een en ander vanwege de voorbereidende verhuis werkzaamheden thuis, waardoor dit een ideale optie is. Een goede en vooral gezondere optie. Het is namelijk niet calorie ideaal om steeds de lekkere "vette" hap te halen. Iemand die afhalen al vaker doet, zal dan ook wel weten dat er niet overal een ideale verpakking omheen zit. Dit om enerzijds alles goed warm te houden en anderzijds (vooral frites) lekker knapperig te houden en vooral niet klef te worden. Ook kosten zullen hierin een rol spelen. Vooral op dit voorbeeld prijs nivo.

Nou weet ik bij ons in de buurt (10-15 km.) geen ander restaurant dat de nederlands-franse keuken (zoals hun dit zelf benoemen) op zo'n fijne manier (afhaaltechnisch gezien) aanbiedt.

Ik wil jullie dan ook allemaal laten weten dat we gisteren gesmuld hebben. Uiteraard moet de maaltijd je als keuze natuurlijk in eerste instantie aanspreken.

We hadden gebakken mosselen met daar omheen diverse jullienne gesneden groentjes (met vooral de heerlijk zachte touch van de venkel) en daarover kaas gegratineerd en als bijlage frites en sla. Alles was zeer goed warm.

De geur alleen al was verrukkelijk. De balans in dit gerecht was zo lekker vanwege dat je enerzijds lekker de smaak had van de mossel (net alsof hij ouderwets gekookt uit de pan kwam) en anderzijds de lekkere zachte groente smaken en de hint anijs. De verpakking van de (kwalitatief goede patat) is een zeer goede keuze. Ik denk dat hij wellicht niet goedkoop was, maar daarom was hij wel ideaal.

Voor dit gerecht van € 9,95 (maar we hebben ook al andere zeer goede aan die prijs gehad) heb je de lat voor de omstanders op een nieuw nivo gelegd. Volgens ons (en nogmaals ik weet zo snel geen ander) is er niemand die dit afhaaltechnisch op deze manier aanbiedt.

• Afgelopen vrijdagnamiddag de schnitzel afgehaald. Deze was lekker gepaneerd en de smaak daarvan plus de vlees kwaliteit waren zeer goed. De bijlagen waren ruim voldoende. We hadden gebakken aardappeltjes, frites, warme groentjes zoals gestoofde prei, worteltjes, bloemkool en broccoli. Verder nog een beker met verse salade. De champignonsaus was apart verpakt met lekker verse partjes kastanje champignon. Alles is goed verpakt en mag absoluut niet vergeleken worden met een afhaal schnitzel uit de omringende fritures. Voor € 12,50 p.p. Is dit een uitmuntende afhaal optie. Handig om te weten is, dat men uit de gehele menukaart kan kiezen om af te halen.

De maand afhaal menu's voor oktober zijn ook weer zeer goed. Voor € 9,95 kun je bijna nergens vergelijkbaar in deze kwaliteit afhalen.

En de recensie van familie Reinders met betrekking tot de pizza opmerking, correct. De pizza's zijn elke keer weer een tractatie. Vooral voor de kids.

• De dinsdag special maand juni is echt een aanrader. Deze kunt u dus alleen volgende week d.d. 29-06-2010 nog bestellen en van genieten. We hadden een varkens schnitzel rollade gevuld met een romige kruiden champignons tapenade, gemengde sla met zachte licht zoetige dressing, frites en de groente van de dag waren gesmoorde haricots verts met hartige gefruitte/gebakken sjalotjes. Echte ouderwetse smaak.

Chapeau! Voor € 9,95 p.p.

• Er zijn weer nieuwe doordeweekse dag schotels voor € 9,95. Zo ook gisteravond bijvoorbeeld de lente pizza. Hij was rijkelijk met asperges, boontjes, worteltjes, tomaat en garnalen bedekt, met daar overheen flink mozzarella. Glaasje rosé of 2 ;)

Het gerecht kan ook worden afgehaald. Geldig van 6 april t/m 30 april.
    Alle menu’s voor € 9,95 per persoon.

Ze hebben ook heerlijke pizza’s vanaf € 6,50

De woensdag zou een aanrader zijn? Dus dat gaan we volgende week checken.

• Gisteren even wezen eten met z'n drieën. Els nam de dagschotel (€ 9,95), de in bierbeslag gebakken varkenslapjes oftewel Picata Melanese met spaghetti à la olio. Daarbij wederom de sla met lekkere dressing. Ze is best een vleeseter, maar van de 3 stukken vlees heeft ze helaas een moeten laten staan. Ercan en ikzelf namen (nieuw bij Chat Noir) een pizza uit de nieuwe steenoven. We hadden een Margarita en een Quattro Fromaggio.

Pizza's liepen vroeger ook al heel goed toen deze zaak nog La Rosa heette. Nu is ook dit weer bij Chat Noir als afhaal mogelijk. Zeker een welkome bijkomstigheid om af te wisselen met het friture bezoek. Helemaal fijn is, dat wanneer er in 1 gezin verschillende behoefte aan eten is om af te halen, dat dit nu vanuit 1 adres kan.

Als oplossing voor de sfeer geur in voorste gedeelte van de zaak, (zie onze vorige recensie) hebben wij zelf er nu voor gekozen om iets meer achter in de zaak te gaan zitten. Dat ging dan ook prima.

• Weinig tijd en dus even een kleinigheidje wezen eten. Els koos het nieuwe doordeweekse € 9,95 dagmenu (geldig hele maand februari) en op de donderdag is dit een turks brood met kalkoen reepjes shoarma en sla en een knoflooksaus. Was een grote ruime portie en ze moest dan ook een ± kwart van het brood laten staan. Zelf koos ik de Victoria baars met citroen pepersaus à € 17,50. 3 mooie stukjes vis kreeg ik geserveerd. Wederom heerlijk gebakken aardappeltjes. Lijkt echt op de gebakken aardappeltjes van oma vroeger. Als dit inkoop materiaal is, dan zou ik dit een ieder met een gerust hart aan bevelen. Ze hebben (los van onze voorkeur en smaak) een correcte structuur en knapperigheid met een goede gaarheid. Er zit aan elk partje een donker kantje. De sla was ook weer met een lekkere dressing voorzien. Als warme groente was er broccoli, wortel halve maantjes en spruitjes met gebakken uitjes. Alles licht zoet en hartig. We dronken er wat pilsjes bij en samen was het nog geen € 35,-. De nieuwe bediening heeft er zin in. Ze anticipeert gemeend hartelijk. De eigenaren wil ik wel de “sfeergeur” onder de aandacht brengen. Die was best erg heftig.

• Zondagavond zin in lam. In de kaart hadden we hem afgelopen vrijdag al zien staan. Helaas geen mooie schaal met stengels en olijven. De lamscarré € 18,- werd à point geserveerd en was voortreffelijk. We kozen de gebakken aardappeltjes erbij, die werkelijk heel kort bij die van oma vroeger in de buurt kwamen. Er was weer een salade erbij en een schaaltje met warme groente, zoals bloemkool, worteltjes en snijboontjes met uitjes. Als tip is het misschien verstandig om de bijlages regelmatig te wisselen. Ook de dressing op de salade mag wel eens wisselen. Ze waren exact hetzelfde als afgelopen vrijdag. De tafeltjes zijn wat meer van de muur af geplaatst en daardoor kun je aan de muurkant ook iets beter zitten. Het was gezellig druk. Ook een echtpaar met de kids hadden het naar hun zin. Ik blijf de papieren servetjes en onderleggers jammer vinden. We kregen wel heel attent natte doekjes om na het kluiven de vingers mee te poetsen. Eten, drinken, koffie en inclusief fooi € 55,-

• Vrijdagavond wezen eten. We namen de scampi voorgerecht die zonder problemen als hoofdgerecht werd geserveerd, en voor mezelf de kabeljauw in pancetta gewikkeld. Mooi glas bitburger erbij. De nieuwe juffrouw in de bediening was eerlijk vriendelijk en zeker een goede keuze. De presentatie van de olijfjes met zoute stengels en feta als knabbel totdat het eten kwam was zeer mooi.

• Vrijdagnamiddag geen zin om te koken. Maar ook geen zin om lang te uit eten. Dan maar even om de hoek wat eten. Kerstaankleding in de zaak. Geursproeiers vervangen door reukstaafjes. Véél beter. We namen beiden de vrijdagspecial, namelijk de Hertroulade, die vergezeld met een saus van en met preiselberen en aachener print verrijkt was. Heel lekker. Daarbij aardappelpuree en rode kool met appeltjes. Ook nog een apart kommetje met extra saus. Daarbij nog een schaaltje met lekkere knapperige groentjes en daarover een lekkere iets zoete dressing. Glaasje rood erbij en wat water. Samen iets van nog geen 28 euro. Nu u dan wij?

• Vrijdagnamiddag even snel wat eten bij Chat Noir. We zagen in ons weekblaadje van Simpelveld een advertentie waarin o.a. voor op de vrijdag een dagschotel werd aangeprezen met wild zwijn medaillons. Deze hebben we ook beide gekozen. We werden dan ook verrast met een 3-tal medium gegrilde medaillons die werden vergezeld op het bord met 2 reifkoeken en wat verse groentjes met een lekkere dressing. Als bijlage nog een apart kommetje jus en een bordje met appelcompote en rozijnen en ook hele partjes appel. Verder nog een schaaltje met rode kool. Al met al een fijne presentatie voor € 9,95 per bord. De rode Merlot huiswijn was goed. Als nagerecht kozen we een crepe suzette en een coupe noisette vergezeld met een zoete witte dessertwijn. We zouden ook het dessert helemaal hebben opgegeten, ware het niet dat het (voor ons) wat snel werd gebracht. Alles tesamen € 43,50. We betaalden met plezier € 50,-

Als tip willen we laten weten dat er door de week elke dag een andere dagschotel wordt gepresenteert. Elke maand wordt dit dan ook weer aangepast. Ook het meenemen van deze dagschotels is mogelijk. Aanstaande donderdag willen we de Jägerschnitzel proberen.

• Laat thuis. Koken? Nee, toch maar even snel in het dorp een hapje eten. We proberen nog eens Chat Noir, want dat is weer 3 maanden geleden. Terras was nog aangenaam (met jas) was weinig wind en nog 18° dus een sigaretje roken kon nog lekker buiten. Binnen gegeten. We kozen beiden de Konijnenbout (12,50 p.p.) die begeleidt werd met gebakken aardappeltjes. Apart kommetje jus. Apart schaaltje met verse groentjes per persoon, plus een schaal warme groentjes met bietjes, worteltjes en bloemkool. We dronken er wat rosé (2,75 per glas) omheen. Na afloop op terras nog even gerelaxed. We betaalden 40 euro. Eten was goed. Service normaal. Sfeer (totale ambiance binnen) blijven we van mening dat dit anders kan. Meer die franse slag in een 2009 jasje. De tafeltjes net wat nonchalanter geplaatst en ook aangekleed. Maar misschien is dit alleen onze mening. De locatie van Chat Noir, naar de toekomst gekeken i.v.m. nieuwe centrumplan, zal zeker een hele andere uitstraling krijgen als daadwerkelijk ooit de Kloosterstraat voor verkeer wordt afgesloten en een Boulevard wordt. Het terras kan dan dieper worden en met een mooi groot zonnescherm en/of megagrote paraplu's zal de Chat Noir een hele andere uitstraling hebben/krijgen. Dan hebben we straks ook een beetje het "Vrijthof gevoel" in Simpelveld.

• Na allerhand gehoord te hebben over de Chat Noir, toch eens wezen kijken. Na binnenkomst en vriendelijke ontvangst, even goed gekeken naar de tafel. Als ik naar een cafetaria ga, dan verwacht ik geen gedekte tafel met linnen servetten 3 wijnglazen en bijbehorend bestek. In de Chat Noir is de tafelaankleding echter als een cafetaria terwijl de menukaart de prijzen en gerechten van een restaurant weergeeft. Op houten tafel ligt net als in een cafetaria annex snackbar een papieren plaidje en een klein papieren servet. De menu kaart en de prijzen. Gemiddeld voorgerecht € 10,-. Gemiddeld hoofdgerecht € 20,-. Nagerechten € 5,50. Voor ons dus alvast geen balans in entourage en ambiance en tafelaankleding met de prijzen. We nemen de gegrilde Lamscarré met gebakken aardappeltjes, een schaaltje warme groenten en per persoon wat verse groentjes. We drinken 2x huisrosé erbij en zijn over het geheel aangenaam verrast. Totaal € 47,-.