1. adriaan 74492 punten

Jong talent in Oisterwijk. Op aanraden van Sonja Boreas hebben we geboekt voor het negen maanden geleden geopende restaurant. Het was even zoeken want er is aardig wat bijgebouwd en het bouwen in de buurt is nog in volle gang. Op de hoek van een groot wit pand vinden we het restaurant op de begane grond.

Bij binnenkomst loop je langs een grote garderobekast de grote lounge ruimte in met centraal een grote bar en je kijkt in de open keuken. Het restaurant heeft een Z vorm en er zijn twee restaurant gedeelten aan de uiteinden van de L vormige lounge. Het is gezellig en modern ingericht zonder lichte kleuren met vierkante paarse tafels met groene stoelen, houten vloer en deels plafond. Er staat in ieder restaurant gedeelte een hele grote plant die lijkt op een olijfboom. In de lounge ruimte is een open haard met schouw en er zijn rondom zitjes waaraan we plaats nemen om het aperitief te drinken.

We kiezen van een kleine aluminium kaart waarop ca. 15 wijnen staan die per glas besteld kunnen worden. De Sauvignon blanc uit Chili van het huis Vina Leyda, een mooie volle fruitige wijn met hints van grapefruit en ananas. We kregen er, in een glaasje uitgeserveerde, deegkrokantjes bij met een dipsausje.

Hierna mogen we zelf een tafeltje kiezen en we schuiven een plaatsje door naar een tafel die goed zicht op de keuken heeft. We krijgen een drie gangen verrassingsmenu met wijn arrangement, die niet op de kaart staat, en laten Niels (chef) en Hanneke (Maître-sommelier) vrij in de keuze.

Eerst wordt het brood uitgeserveerd, vers afgebakken bruine sneden en twee witte bolletjes met gezouten roomboter en een schaaltje olijfolie.

Een witte wijn van Picpoul de Pinet uit de Languedoc van het Chateau de Pinet was de eerste arrangementswijn. Ten opzicht van de Sauvignon is ie erg ingetogen en het was even wennen. Uit de keuken kwam een fraai opgemaakt bord met makreel, bereidingen van komkommer, rolletjes gevuld met noordzeekrab, marshmallows en toefjes gekruid met wasabi. De cilindertjes makreel hebben een subtiele verfijnde smaak, de groentes waren gemarineerd in zoet zuur wat mooi combineerde, de wasabi toefjes waren niet te scherp en de krab vond ik iets te licht van smaak. Een mooie avontuurlijke gang met veel afwisseling in smaak en mondbeleving. De combinatie met de wijn was niet helemaal top daar de wijn wat moeite had met de vollere en kruidige smaken. (8.8)

De tweede arrangement wijn zat in een speciale fles die eerder dienst heeft gedaan om olijfolie op te slaan. Hij komt uit Italië regio Piedmont van het huis Montej de Rosso gemaakt van Barbera druiven. Mooie robijnrode kleur met rijke aroma's van rood fruit en wat vanille en een elegante afdronk, de mooiste van de avond. Op het bord twee bereidingen van sukade van lam, gestoofd en aangebraden met saus op basis van tomaat, drie quenelles van mediterrane groentes, ravioli, lente ui en pommedori tomaatjes. Over de groentes een gremolatasaus om het geheel mooi te laten glimmen. Het vlees is mooi mals en goed op smaak en er zijn veel combinatiemogelijkheden met de prima bereide groenten. Met de rijke wijn kun je mooie accenten leggen die regelmatig verrassend zijn. Wederom een avontuurlijke deze keer typisch mediterrane gang. (9)

De dessertwijn is een risicoloze allemansvriend, de Moscato d'Asti van het huis Gricco Riella, een mousserende wijn met typische muskaatdruif aroma en smaak met laag alcoholgehalte en aardig wat restsuikers. Op het bord heerlijke gemarineerde ananas, bereiding met passievrucht, licht gekruide mangoblokjes, yoghurtijs, marshmallow van kokos en bereidingen van eiwit. In dit gerecht zien we duidelijk de signatuur van leermeester Nico Boreas die al meerdere goede chefs heeft opgeleid. Mooie verfijnde smaken die feilloos elkaar aanvullen en die ook prima combineren met de wijn. (9.2)

We sloten af met een lekkere sterke espresso en we waren voldaan en aangenaam verrast.

De bediening onder leiding van Hanneke die zelf volledig meewerkt is goed op elkaar ingewerkt. De extra twee jonge charmante dames hebben kennis van wijn en spijs en laten geen steekje vallen. De gerechten en wijnen worden uitgebreid toegelicht en vragen correct beantwoord.

De prijs kwaliteit is prima, op de overzichtelijke site zijn de prijzen van wijn en gerechten terug te vinden. We vinden het fijn dat Oisterwijk weer een restaurant rijker is dat het voor ons de moeite waard maakt om voor naartoe te fietsen.