1. adriaan 74492 punten

Onze eerste lunch bij een restaurant na een hele lange lockdown. Wel verplicht op terras wat gezien de weersomstandigheden niet meteen aantrekkelijk leek. Gelukkig hebben ze bij de Hofstede een overkapping gemaakt en straalkachels geplaatst die het terras een stuk comfortabeler maken. Gezellig inrichting en aangekleed met grote boeketten, prima. De kaart is aangepast naar een terraskaart met een redelijk uitgebreid a la carte menu. Wij gaven de chef carte blanche.

Als aperitief een klassieker die we in de Nederlandse restaurants zelden tegenkomen. Entre-deux-Mers, cuvée Clémence van Château Haut Dambert die zeer goed beviel. Helaas geen amuse parade maar wel broodgarnituur.

De eerste begeleider kwam uit Slowakije, Furmint van Puklavec gemaakt in een frisse stijl met subtiele body. De eerste gang was een strakke presentatie. Twee quenelles rundertartaar afgewisseld met cannelonie's van rettich gevuld met een gamba salade, gelegen in een Thaise saus van kokosmelk, citroengras, groene curry en wat korianderolie. De tartaar was keurig op smaak gebracht, de saus zorgde voor een aangename exotische toets, de rettich zorgde voor en bite. De Furmint sloot keurig aan.

Over naar een Spaanse Albariño van Agro de Bazán bloemig aroma met in de mond verfijnde zuren en subtiele ziltigheid. Uit de keuken asperges en kleine quenelles pompoencrème in een beurreblanc. Luxe afgewerkt met een bruingebakken coquille, dikke plakken rauwe coquille en een stuk lauwwarme eendenlever met grof gemalen pistache. Hele mooie pure smaken die prima combineerde en waar je ruim voldoende mee kon afwisselen. De wijn vulde het gerecht aan met zijn zuren, prima.

Verder met een op hout gefermenteerde witte Rioja 2019 van Campillo gemaakt van Viura aangevuld met Chardonnay. Verleidelijk aroma, in de mond gebalanceerd en verfijnd, heerlijk. Op een hoog bord een klassiek en puur gerecht. Een halve kreeft in een schaaldierenjus verrijkt met olijfolie, waarbij quenelles pastinaak puree en blaadjes marjoraan. Hele mooie pure smaken die werden versterkt door de zuren in de wijn, genieten!

De klapper van de middag was de Givry 1er Cru 2017 van Parize, fonkelend robijn rode keur met in het aroma tonen van kers en framboos, aangenaam fruitig in de mond met subtiele aardse tonen, heerlijk. De chef presenteerde zelf zijn meesterwerk. Geglaceerde zwezeriken gekruid met rode peperballetjes uitgeserveerd op een bedje van tomatencompote aangemaakt met citroengras, waarbij een quenelle frisse sjalottencompote en hollandaisesaus. Aan tafel afgewerkt met een krachtige kalfsjus. Wow, wat een smaakbeleving, mooie zuren, vernuftige kruidenaccenten en zachte textuur. De heerlijke wijn maakte het feestje compleet, top!

Als afsluiter een espresso met drie prima friandises.

Wat hebben we dit gemist en we voelden ons helemaal in de watten gelegd. Onze laatste culinaire beleving was al weer lang geleden waardoor het allemaal toch echte wel lekkerder smaakte. Hierdoor ditmaal geen punten om zo mijn waarderingssysteem weer te eiken. We hopen dat de verdere versoepelingen niet lang meer op zich laten wachten. Bedankt.