1. Omdat we na al deze tijd toch wel weer eens zin hadden in een echte restaurant ervaring hebben we een chef aan huis laten komen. Onze keuze was gevallen op Just uit Rotterdam, vooral vanwege het Caribische invloeden die ons erg aantrokken. We hebben geen spijt gehad: Ruim van te voren (week of 2) werden we gebeld om de avond door te nemen, handig omdat we ook een pescotariër in huis hebben. Dit was verder geen enkel probleem: Niet alleen het vlees werd hier bij vervangen, maar ook de wijnen werden voor haar aangepast. We spraken ook een extra gang af, etc...
    Wij hoefden alleen maar te zorgen dat er genoeg ruimte in de keuken beschikbaar was en een plankje vrijmaakten in de koeling & vriezer. Stipt op tijd kwamen ze aan: Een dame (de kok) en een heer (bediening en sommelier). Binnen een mum van tijd stond de keuken vol en kregen we een uitleg van wat we konden verwachten die avond. De tafel werd netjes ingedekt en het feest kon beginnen. En een feest, dat was het ook. Vanaf de amuse (een klein schaaltje van bakbanaan met een bruschetta-achtige vulling. De lekkere versje broodjes, de cevische met het ingelegde zuur en zeer frisse avocado emulsie. Voor de vleeseters een Jamaicaans jerk geïnspireerd, waar bij er voor onze tafelgenoot zeebaars was. Hierna kwam de Tom Kai (met garnaal) op tafel die door de dochter des huis de kwalificatie "beste soep ooit!" mee kreeg. Zeer romig, lekker hartig. Garnalen prima bereid.
    Hierna kregen we een zoete aardappel eerst een uur in de oven gaat, vervolgens met een krokant jasje nog wordt gefrituurd. Dit levert een zeer romige binnenkant op. Heerlijk van smaak. Vervolgens kregen we ook nog de uitleg hoe we dit gerecht zelf kunnen maken.
    Het hoofdgerecht was voor ons diamanthaas met o.a. roseval aardappel. Heerlijk... en, ook nog eens een flink gerecht. De eerste tafelgenoten moesten al een klein beetje laten liggen. Hierna kregen we ook nog een voortreffelijk dessert. Hierna werd er nog even nagepraat. De keuken was inmiddels weer spic en span.

Naast het feit dat we heerlijk hebben gegeten en gedronken en we zelf niet in de keuken hebben gestaan of ook maar iets hebben hoeven doen, is dit misschien nog wel iets leuken dan een normale restaurant beleving? Omdat de kok/bediening geen andere gasten heeft, krijg je alle aandacht. Gesprekken gingen op een leuke manier alle kanten op. Mijn vrouw werd nog in het Papiaments toegezongen voor haar verjaardag. Kortom: De beleving was compleet, op alle vlakken, mede dankzij de twee mensen die ons zo verwend hebben.
    De smaken? Niet te complex, maar juist eerder puur. Sommige koks willen nogal eens zaken te ingewikkeld maken. Hier was daar geen sprake van op een zeer positieve manier. Soulfood in een haute cuisine jasje met (bijna) eethuis porties.