in Egmond aan Zee

Restaurant de oude clipper, de plek om verse vis te eten.

1. Vriendelijk ontvangen om 19.20. Kaart bekeken, bediening wees op het 4-gangen vismenu. Het menu gekozen en om 20.50 (!) kwam het voorgerecht. Bediening kwam in de tussentijd regelmatig excuses maken dat het zolang duurde ivm drukte (!) en met de vraag of wij nog brood wilden... Een glas wijn van het huis leek mij meer op zijn plaats! Het voorgerecht (een tartaar van rauwe zalm met pernod) was een deceptie na het lange wachten; er zat totaal geen smaak aan. De bediening reageerde met:"Dan heeft de kok er waarschijnlijk te weinig pernod in gedaan. Ik zal vragen of er bij Uw tweede gang wat extra pernod in kan"..............................De tweede gang was een garnalenspiesje met spek, mango en Amsterdamse uitjes. Ter compensatie van de eerste gang, had men er extra Amsterdamse uitjes bijgedaan. Het was letterlijk bedolven onder de uien. De derde gang was Kabeljauw met japans broodkruim, peterselie, witbier en preistoemp. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat de preistoemp een goed palet aan smaak had, maar de kabeljauw op smaak gebracht moest worden met zout en peper. Alle hoop was uiteindelijk gericht op het dessert du chef. In mijn gedachte zag ik de chef zijn best doen om deze avond toch nog een spetterend uiteinde te geven en hoopte op een huisgemaakt dessert. Het dessert was niet verkeerd, maar heb het vermoeden dat het ijs uit bakjes kwam van de plaatselijke super. Om 22.20 de rekening gevraagd. Bediening vroeg of het bevallen was, waarop ik een negatief antwoord gaf. Als reactie kwam:"Dat dacht ik al"

Ondanks deze niet zo positieve ervaring, wil ik wel zeggen dat de bediening zeer hun best doet en dat de borden goed en netjes zijn opgemaakt. Het feit blijft wel dat dit niet de kwaliteit mag camoufleren en dat men drukte niet als excuus kan of mag gebruiken.

***