1. Vorig jaar aangenaam verrast bij dit laagdrempelig restaurant dus daar moest een vervolg op komen. Corona regels hebben de hoeveelheid tafels aardig uitgedund, welke inmiddels wel zijn ingedekt met wit damast, keurig. Het keukenteam is versterkt met de chef van de vorige werkgever, die nu de gouden rechterhand van de chef vormt.
    We mochten een tafel kiezen en dat werd er een aan het zijraam met uitzicht op de wijnranken die vol met druiven hingen. Als aperitief een Chardonnay du Domaine 2019 van Rives-Blanques die zeer goed beviel. Waarbij ingelegde nashipeer met takje koriander cress, een smaakbommetje.

Op een houten schijf een merengue van verjus waarop een dot crème van basilicum met toefje gel van onrijpe druif (van de eigen rank) afgewerkt met een blaadje Oost-Indische kers. Aangename kruidigheid met heerlijke zuren, prima.

Op een zwart schaaltje tartelettes gevuld met crème van eekhoorntjesbrood en dotjes crème van eidooier, afgewerkt met een dun schijfje kastanjechampignon en ring van bosui. Mooi hoog op smaak met heerlijke aardse toets.

De parade werd afgesloten met een gillardeau oester in een sausje van tomaat en venkelzaad, afgewerkt met uienring en blaadjes van tagetes. Heerlijk ziltig met aangename kruidigheid en crispy bite van ui.

De eerste begeleider werd op enthousiaste wijze door de jonge sommelière toegelicht. Een biodynamische Riesling 2019 van Eymann uit de Pfalz, sappig en mooi hoog in zijn zuren. Ernaast een mooie presentatie. Plakken gepekelde schelvis op een dunne laag crème van koolrabi, erop plakjes groene radijs en huis gepimpte “Royal Belgian Caviar”, ernaast blaadjes ijzerkruid met takjes zeekraal. Aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van karnemelk gekruid met olie van peterselie. Het lekkerst vond ik het om per plakje eerst de kaviaar eraf te eten (die verrassend hoog op smaak was), waarna de vis met garnituur. Verfijnde smaken vol met frisse tonen en aangename kruidigheid (waar de wijn lekkerder van werd). (8,25)

Door met een Zuid-Afrikaanse Barrel Fermented Chenin Blanc 2018 van Perdeberg gemaakt in volle frisse stijl waarin de houttonen rijkelijk aanwezig waren. Ernaast een signature gerecht. Centraal op het bord een in roomboter, bruin gebakken tarbotfilet met stukjes lardo di colonnata in een schuimige saus gekruid met Japanse munt (shiso), ernaast lint van zoetzure venkel afgedekt met een blad van Japanse munt, crème van knolselderij en krokantjes van brioche. Volle smaken met frisse toetsen en aangename kruidigheid. De wijn sloot naadloos aan, genieten! (9)

Door met een Italiaanse Loren Syrah rosé van Brancatelli gemaakt in een fris-ronde stijl met tonen van bosaardbei. In een schaaltje een grote zacht gegaarde langoustinestaart waarop stukjes cornflakes, ernaast een schuimige eigen bisque, blokjes zoete pompoen gekruid met ras el hanout, sappige steeltjes van paksoi en wat mosterdzaadjes. Smaken die mooi combineerden waarin de langoustine keurig overeind bleef. Ook een fijne mondbeleving. De wijn was in balans en zorgde voor een mediterraanse toets. (8,75)

Door met Italiaans rood, Tre Roveri barbera d'Asti van Pico Maccario, diepe kleur, krachtig aroma en in de mond verrassend elegant met mooie zuren. Ernaast een strakke presentatie. Drie plakken keurig gebakken biefstuk van hert waarnaast gebakken spitskool afgeblust met rode wijn en enkele dotjes crème van gefermenteerde knoflook. Aan tafel afgewerkt met pandan olie waarin jus de veau. Behoorlijk minimalistisch en origineel met doeltreffende smaken waarmee het keukenteam respect afdwong. (8,75)

De dessertwijn kwam van hetzelfde Italiaanse huis en was gemaakt van de bekende Moscato, duidelijk minder mousserend dan gewend zodat het frisse exotische fruit meer op de voorgrond kwam. In een groen schaaltje als basis ganache van witte chocolade aangemaakt met vanille waarop verse blokjes mango, koekcrumble van witte chocolade en quenelle sorbetijs van duindoornbes. Het geheel was afgedekt met een merengue schots van duindoornbes. We startten heel fris met de duindoorn op de voorgrond waarna het steeds zoeter werd met mango en witte chocolade. De wijn vond ik verrassend goed combineren die ging naast het gerecht van zoet naar fris, leuk. (8,25)

Bediening was zeer goed tot uitstekend verzorgd door de enthousiaste jonge sommelière ondersteund door het keukenteam.

Samengevat kunnen we stellen dat het keukenteam niet heeft stil gezeten. Originele smakencombinaties weliswaar ietsje minder gedurfd dan bij ons eerste bezoek maar wel met royaler gebruik van luxere ingrediënten. Wijnselectie vond ik eveneens een stapje beter dan een jaar geleden. Dit alles tegen zeer betaalbare prijzen (helemaal tijdens de lunch) waardoor het deze middag bijna geheel uitverkocht was. Een echte aanrader en voor ons op dit moment de nummer één van Breda, bedankt!