1. Niet eerder schreef ik twee maal een stukje over het zelfde restaurant, maar de mensen van Jackies hebben zichzelf dusdanig overtroffen dat ik geen keus heb!

De eerste ervaring was al genoeg om met stip op 1 in m’n favorietenlijst te komen en deze positie is nu enkel nog versterkt. Een kaartje in de bus dat ik uitgenodigd was om de 2e verjaardag van Jackies te komen vieren met een flesje prosecco was een prima reden om weer eens te reserveren.

Ditmaal had de kok volledig de vrije hand om iets moois vegetarisch te maken, en dat is hem prima afgegaan. Na een openingetje van bubbels begonnen we met een 3tal sushi’s pp welke stuk voor stuk kunstwerkjes waren. Zowel qua presentatie als qua smaak prachtig. De verleiding om hier een tweede ronde van te bestellen was groot maar die konden we weerstaan.

Mijn voorgerecht was een lauwwarme salade met mooie ingrediënten waaronder fijne kaas en gecarameliseerde walnootjes, heerlijk. Onder begeleiding van een goede fles, niet te koude, Chablis werd het hoofdgerecht opgediend welke voor mij bestond uit een bedje van risotto welke ruimte bood aan een fijn stukje franse kaas en gebakken paddenstoelen.

Toen even een cocktail tussendoor, perfect in verhouding uiteraard zoals we inmiddels gewend waren.

Daarna het dessert wat bestond uit een enorm bord met allemaal kleine taartjes, crème bruleetjes, bolletjes ijs en meer.

De broekriem moest even een gaatje losser.

Afgesloten met een goed glas cognac, glas handwarm, cognac koel zoals ik het graag zie.

Kortom, een fenomenale avond welke nog lang bij zal blijven.

Zoals Michelin het zegt: ‘Une très bonne table dans sa catégorie’ waar ik zelfs nog een stapje verder wil gaan, want wat mij betreft is Jackies het omrijden meer dan waard! Het zou mij ook verbazen wanneer de ster op een goed moment niet in de wacht gesleept wordt!

Chapeau.

Vorige recensies van Jompie

• Gister met een vriendin wezen eten bij Jackies NYC. Na een vriendelijk ontvangst waarbij onze natgeregende jassen probleemloos aangenomen werden, mochten we plaatsnemen aan een gezellig tafeltje achter in de middelste eetzaal.

Tijdens het bekijken van de kaart werden we vergezeld door een aangename fles Chardonnay die netjes gekoeld binnen handbereik stond (Niet dat we zelf onze glazen hoefden bij te vullen want dat werd netjes in de gaten gehouden). We hadden zowel een tafeldame als een tafelheer tot onze beschikking die zich beiden netjes voorstelden. Verder kregen we tweemaal een broodplankje die in tegenstelling tot de gebruikelijke kruidenboter, nu opgediend werd met een schaaltje olie met balsamico.

Een goede binnenkomer dus!

Vooraf ging ik voor een mooi opgemaakte Caprese met fijne, verse Mozzarella en iets opgewarmde tomaatjes. Mijn tafelgenote had crab cakes die er dusdanig aangenaam uitzagen dat ik als vegetariër er zelfs zin in kreeg.

Terwijl wij rustig verder gingen in de Chardonnay, die overigens ook per glas besteld kan worden, werden de hoofdgerechten geserveerd. Ik had huisgemaakte falafel en mijn tafelgenote ging voor de varkensmedaillons gemarineerd in honing, thijm en bourbon. Alles was goed op smaak en de porties waren netjes.

Na het hoofdgerecht besloten we een cocktail te proberen, een cosmopolitan voor de dame en voor mij een mojito. In 1 woord top!

Mijn gezelschap nam als dessert een huisgemaakte cheesecake (met de aardbei naast de cake, zoals dat hoort) en ik ging voor een glaasje Noblige (er wordt goed op de details gelet, het glas was iets voorverwarmd maar de cognac uiteraard niet).

Ter afsluiting nam ik nog een cognacje en mijn tafelgenote een versgezette Spanish coffee.

Leuke details: 3 verdiepingen, relaxruimte beneden, gezelschapsruimte boven en in het midden het 'normale' restaurant. Sfeervolle verlichting en een kwaliteits eau de toilet bij het sanitair.

Concluderend een uitstekende avond, waar ik met plezier op terugkijk.

De kaart biedt niet veel keus voor de vegetarische medemens maar navraag leverde op dat, wanneer er tijdig gereserveerd wordt, meer mogelijkheden zijn dan de kaart alleen dus dat is een dikke plus. Een spiegeltje op het toilet zou eventueel mogen maar verder geen puntjes van kritiek! TOP!