1. Tilburg op zijn best. We zijn door persoonlijke omstandigheden genoodzaakt wat vaker de gedachten te verzetten en hoe kan dat beter dan met een mooi etentje. Op naar de Hofstede voor de lunch, we krijgen ons vertrouwde tafeltje in de jachtkamer en nemen het vijfgangen proeverijmenu met wijnarrangement.

Mark (sommelier-maître) was aardig wat gewicht kwijtgeraakt, hij schonk als aperitief een prosecco met subtiele smaak. Doordat we vroeg waren konden we even bijpraten waarna de amuse werd gepresenteerd. Op een houten balkje een bolletje van mousse gemaakt van kokosmelk met pinda's met een korst van gemalen pinda. Een zacht bolletje met een milde kokos smaak, de pinda zorgde voor een leuke mondbeleving een smaakvolle opwarmer. In een klein reageerbuisje een zoetzuur soepje van komkommer en augurk waarop een laagje schuim van mierikswortel. De mierikswortel was niet zo aanwezig maar het soepje was lekker.

De wijn voor de eerste gang was opmerkelijk, een rode Bourgogne 2007 van het gerenommeerde huis Vincent Girardin. De wijn is iets minder lichtvoetig dan verwacht maar een typische pinot noir. Uit de keuken op een nieuw mooi bord zacht gegaarde kwartel met een krokant pootje, coppa di parmaham, appelgel, aardpeercrème en hazelnoot. De kwartel in de vorm van een cilinder was mooi gegaard, de gemalen hazelnoten die erop lagen paste prima, erg smaakvol. Het pootje was in de vorm van een bitterbal en smaakte verfijnd. De dun gesneden ham was van mooie kwaliteit, met de gel en crème kon je leuke accenten leggen. De combinatie met de wijn was naar wens. (9,3)

De tweede begeleider was een Spaanse van het huis Lurton 2009 uit het gebied Rueda gemaakt van de Verdejo druif had een aangenaam aroma en een elegante fruitigheid. In een uitgeholde grote Spaanse ui vinden we een schaaldieren bouillon gevuld met gebakken Sint-Jakobsmosselen, wijngaardslakjes en boeren kruimelkaas die met name onderin te vinden was. Er is nog was gerookte amandel en gedroogde ui over gestrooid. De bouillon was niet te geconcentreerd en de lepels waren vol afwisseling van mild tot erg hartig, erg verrassend en smaakvol. De wijn was het mooist bij de schaaldieren. (9,5)

Een voor mij onbekende appellation werd ingeschonken, een Saint Bris 2009 van het huis Grand Roche gemaakt van Sauvignon Blanc. Deze ligt nog in het Chablis gebied waar voornamelijk chardonnay verbouwd wordt. De wijn is behoorlijk fruitig en heeft een crispy aroma. Op het bord een stukje sappig gebakken zeebaars met gepofte en gekookte quinoa die met yuzu op smaak is gebracht en gemarineerde groenten met wortel in de hoofdrol. Ringen krokante inktvis, twee stukjes kreeftenschaar die mooi op smaak waren en blanke boter saus met citroentijm, je raakt niet uit geproefd, erg mooi. (9.6)

Voor het hoofdgerecht kwamen een paar grote glazen op tafel, hoog met een grote kelk. Een jonge Valpolicella 2009, nog een beetje hard maar een goede begeleider voor het rund. Een flinke stuk gegrilde kalfsfilet met een lapje gekonfijte kalfstong, gekarameliseerde witlof waarop nog een klein stukje zalige ganzenlever, mosterdzaadjes, Buchon aardappel en heerlijke jus van Madeira, het kannetje bleef op tafel, een goede gewoonte. Een complexe gang, echt voor de fijnproever. (9,4)

Een bekende werd door Mark gepresenteerd, de Electra 2008 van Quady Winery, die gespecialiseerd zijn in dessertwijnen, gemaakt van Orange muscat. Het is een lichte wijn 4.5% met tonen van appel en perzik. Het dessert was een marsepein cake met mangocrème, blokjes ananascompote, toefjes kokosgel en yoghurtsorbetijs overgoten met een sausje van passievrucht en voor de mondbeleving nog enkele macarons. Erg lekker en een prima wijn spijs combinatie. (9,2)

Als afsluiter de espresso met de friandises die door Angelo zelf uitgeserveerd werden waardoor we rechtstreeks konden terugkoppelen, leuk. De friandises zijn origineel en lekker.

De bediening was uit de kunst mede daar Mark slechts een ander tafeltje te bedienen had was er veel aandacht voor ons. We merken dat Mark zijn wijnkennis aan het verbeteren is, van de geschonken wijnen weet hij erg veel te vertellen.

Over de gehele linie zijn de gerechten op top niveau waardoor je gaat denken die ster is niet ver weg, maar de Hofstede is een alleman vriend waar onder andere ook boeren omelet en uitsmijters geserveerd wordt en dat heb ik in een sterrenrestaurant nog niet meegemaakt. Het geserveerde proeverijmenu kost 34,50 en het dranken arrangement 25,- vraag niet hoe het kan, Wunderbar!