Op dit adres zit nu: Ralf Berendsen

1. adriaan 74492 punten

Na een iets te lange tijd retour naar een van onze top favorieten in België. We werden aangenaam verwelkomd door een hele grote beer naast de ingang, leuk. Op deze eerste tropische dag van 2020 kwamen we erachter dat het restaurant geen airco heeft. Waardoor we uitweken naar het terras met verkoelend briesje en mooi uitzicht over de grote tuin.
    Als aperitief een droge Scheurebe 2018 van Wittmann die uitstekend beviel. De eerste amuse was de bekende huisgemaakte groene olijf met vloeibare vulling, ditmaal in een top uitvoering gepresenteerd in een cocktailglas. Als basis een mousse van burrata afgedekt met dunne plakjes gepekelde makreel in een heerlijke saus, waarop crunch van Ibérico, de olijf en enkele jonge basilicumblaadjes. Wow een geweldige binnenkomer met zeer verfijnde smaken en zachte sappige texturen.

Gevolgd door een amuse drieluik. Een Mexicaanse “taco” gevuld met sappige blokjes van de tonijnbuik waarbij dotjes chili crème, maiskorrels, blokje geschroeide avocado en koriander cresse, zeer smaakvol met prima textuur.
    Onder een schuimlaag, chawanmushi aangemaakt met sappige kokkels en blokjes buikspek, een delicatesse.
    Het heerlijke aroma van smeulend cederhout kwam ons tegemoet toen de glazen koepel werd opgetild. Eronder twee brioche bolletjes met stukje gerookte IJsselmeerpaling en toefje wasabicrème. Een smaakbommetje met krachtige toets van cederhout.

De eerste begeleider werd op enthousiaste wijze door de zeer sympathieke jonge sommelier gepresenteerd. Graacher Riesling Feinherb 2018 van Willi Schaefer gemaakt in een slanke frisronde stijl met aangename mineraliteit. Uit de keuken een hele strakke presentatie, Noordzeekrab afgedekt met ganzenlever in een frisse verjus met olie van shiso, afgewerkt met verschillende bereidingen van nashipeer. Om de gang verfrissend af te sluiten een tweede bereiding van Noordzeekrab in verjus aan tafel aangevuld met verveine thee. Super verfijnde smaken en perfect gebalanceerd, indrukwekkend! (10)

Uit Rías Baixas een Seleccion de Añada Albariño 2010 van Pazo Señorans gemaakt in complexe stijl, geschonken in een groot glas, heerlijk! Op een mooi wit bord een dikke rode mulfilet op een bedje tabbouleh met gepofte paprika en jalapeño, in een ajo blanco, erop gepofte rijst en de tentakels van pijlstaartinktvis. Top cuisson, sappige lamellen en verfijnde mediterrane smaken die naadloos aansloten bij de heerlijke wijn, genieten! (9,5)

Op een zwart bord zeeduivelstaart in een schuimige saus gekruid met basilicum, waarbij een dunne plak Ibérico ham, verschillende bereidingen van artisjok en kleine citrusfruit bolletjes, aan tafel aangevuld met gevriesdroogde zeeduivellever. Top bereiding en ingrediënten met een verrassend lekkere toets van de lever. De Albariño sloot ook hierbij naadloos aan. (9,75)

Ik kreeg een keuze en besloot de Albariño nogmaals door te zetten voor bij de reuze carabineros in de eigen bisque, strak gepresenteerd op een zwart bord. Erop een dun lint van gefermenteerde rettich met stukjes ananas, ernaast een dotje avocadocrème en poeder van gebrande kerrie, aan tafel aangevuld met een schuimige groenecurrysaus. De smaak van de delicate carabineros werd op perfecte wijze aangevuld door de subtiele smaakjes van het garnituur, grote klasse! (9,75)

Verder met een Chenin blanc uit de Savennières Roche Aux Moines van Domaine des Forges, in een frisse minerale stijl. Een tafelbereiding van een grote gillardeau oester die kort gepocheerd was op 72gr. Erover zeste van mandarijn, een dot lobbige Hollandaise met ponzu uit de kidde, ijsparel van wortel met mandarijn, zilte takjes en een flinke lepel Imperial Heritage kaviaar. Zo maak je van een heerlijke oester een culinair feestje. Fijn dat de oester verdeeld was in hapklare stukjes, de wijn was met zijn heerlijk zuren een prima ondersteuner, complimenten. (9,75)

Over naar rood met een Spätburgunder 2016 uit de Pfalz (Ilbesheim) van Kranz gemaakt in frisse elegante stijl met tonen van kers, pruim en een vleugje vanille. Op een gouden bord een bruingebakken kalfszwezerik afgedekt met vers geschaafde wintertruffel uit Australië, in een saus op basis van erwten verrijkt met beenmerg, aan tafel afgewerkt een lobbige saus van bruine boter met jeneverbessen. Top cuisson, verfijnde smaken die werden aangevuld door de sappige zuren van de heerlijke wijn. Genieten weer! (9,75)

Gerenommeerd Spaans rood uit de Ribera del Duero 2017 van Bodegas Aalto, heerlijk aroma vol met zwart fruit, in de mond geconcentreerd en stevig. Daar ik dit aangaf werd er gelijk een Argentijnse Cabernet Franc 2015 van El Enemigo naast gezet, wat een service. Ernaast een specialiteit van de chef. Perfect gegaarde stukken borstfile van Anjou duif met het hartje en verschillende bereidingen van kers, o.a. ingelegd met zwarte peper en dotjes gel van sakura, bundelzwammen en mini pomme soufflés, aan tafel afgewerkt met een mole saus (chili en chocolade). Centraal de heerlijke smaak van de duif met verfijnde smaken in het garnituur, de tempranillo ging prima met kleine slokjes maar ik vond de Argentijnse net iets meer mijn smaak. (9,75)

Een tafelbereiding voor de begeleidende cocktail. Een grote ijsparel met sapje getrokken van “onze lieve vrouwe kruid” aangelengd met een heerlijke 1e cru blanc de noirs champagne van Lombard, verfijnde zuren met subtiele kruidigheid. Uit de keuken verschillende bereidingen van aardbei met boskruiden uit de omgeving. Japanse duizendknoop, klaverzuring en vlierbloesem waarbij een quenelle ijs van geitenyoghurt, aan tafel aangevuld met thee van gefermenteerde kombucha met aardbeien. Frisse smaken met een hoofdrol voor de aardbei waarnaast de cocktail keurig aansloot. (9,25)

Een “finishing touch” met de Riesling Brauneberger Juffer Sonnenuhr Auslese 2016 van Fritz Haag, fris en elegant met hele mooie zoetzuur balans. Ernaast een strakke presentatie op een mooi wit bord. Mousse van gekarameliseerde witte chocolade waarop krokante wafels, bereidingen van passievrucht en kokos, in een saus van galanga. Verrassend fris met verfijnde smaken waarin ik de heerlijke gembertoets erg kon waarderen, de riesling maakte het feestje compleet. (9,75) We waren inmiddels helemaal voldaan en onder de indruk.

Bediening was uitstekend verzorgd met in de hoofdrol de sympathieke Chileense sommelier en een jonge dame die de gerechten gedetailleerd presenteerde op hele gezellige wijze. Dit ondanks het geheel uitverkochte terras.

Samengevat was het van begin tot eind een absolute topbeleving, gerechten waarin de luxe ingrediënten de hoofdrol speelden die met verfijnde garnituren waren aangekleed en omgetoverd tot prachtige kunstwerken. Ernaast zorgvuldig geselecteerde uitgelezen wijnen, een hele fijne bediening en mooi uitzicht over de tuin. We zijn echt helemaal in de watten gelegd, super bedankt!

Vorige recensies van adriaan

• Vorig jaar onder de indruk bij onze kennismakingslunch, dus geboekt voor een vervolg. Inmiddels is er een dik verdiende ster bijgekomen.
    Valet parking werd bij de ingang aangeboden, leuk. We waren iets te vroeg waardoor we even in de lounge bij de receptie konden plaatsnemen. Al snel werden we opgehaald door de maître die ons begeleide naar een tafel aan het raam met zicht op de open keuken, fijn. Sommelier Thijs van Sambeeck had onze voorkeur nog onthouden, prima. Als aperitief een Roter Veltliner Scheiben van Kolkman die zeer goed beviel. Ernaast nog een shot Vermut voor na de eerste amuse. Een bekende van vorig jaar die we graag nog eens wilde proeven. Voor ieder twee “olijven” op een laagje crispy “aarde” waaronder een laagje romige licht gerookte Spaanse Schapenkaas. De groen olijf was gevuld met Vermut, de zwarte met ganzenlever, heerlijk.

Op een stuk schors zwarte kiezels waartussen twee amuses. Een lauwwarm balletje gevuld met ragout van spek, ei en Parmezaanse kaas, erg smaakvol. Ernaast een blad van bloedworst met toefjes gel van groene appel en stukjes paddenstoel, wat we helaas niet mochten eten. Hiervoor kregen we een heerlijk alternatief, een krokante taco gevuld met noordzeekrab, schuim van kokos en toefjes gel van yuzu.

In een houten kistje, kleine brioche bollen met huisgerookte paling en toefje wasabi mayonaise, heerlijk.

Er was ditmaal duidelijk meer werk gemaakt van het selecteren van de wijnen. Bij de eerste gang zelfs een wijn en speciaalbier. Een klassieke Pinot Gris 2016 van Hugel en een wit bier gekruid met gember, citroengras en yuzu, uitbundig fris kruidig aroma en mooie zuren in de mond. Uit de keuken een strakke presentatie op een mooi wit bord. Als basis een dunne spiraal crème van hazelnoot, erop een blokje ganzenlever tussen krokante koekjes met erin dunne streepjes chocolade, afgewerkt met gel van yuzu. Ernaast een quenelle gemberijs. Een prima smaken combinatie, smaken die ik herkende in het bier dat duidelijk voor meer beleving zorgde. De wijn daarentegen was meer op de achtergrond en versterkte juist de smaken van het gerecht. Beide goed gekozen, complimenten. (9,8)

voor bij de topper van vorig jaar een mollige Pinot Grigio van Skok geschonken in hele grote glazen. Rosé kleur (door de fermentatie met schil), mooi geconcentreerd met tonen van perzik en abrikoos. Op een speciaal bord een saus van zee-egel waarin een blokje panna cotta van bleekselderij erop drie dikke plakken coquille afgewerkt met Imperial Heritage kaviaar en kleine blokjes buikspek. Verfijnde smaken met aangename ziltigheid door de zee-egel. Hierna kwam nog de zee-egel gevuld met dezelfde ingrediënten om nog even na te genieten, wow. De wijn sloot naadloos aan, vulde het gerecht aan met zijn aroma en bleef naast de ziltige toets probleemloos overeind, prima! (9,9)

verder met een klassieke chardonnay 'Grand Elevage' 2015 uit de Bourgogne van het maison Verget, van de Belgische wijnmaker Jean-Marie Guffens. In een goudkleurig bord een filet van schelvis met eromheen een krans van ziltig zeefruit, stukjes scheermes, sappige kokkels, bouchot mosselen en kreukels op een crème van sojabonen aan tafel overgoten met een kruidige kokossaus met vleugje gember, citroengras en curry voor een pikante toets. Schelvis is een vis die je lekker moet maken, deze missie was dik geslaagd. De chardonnay was keurig in balans. (9,75)

nu waren er voor de sommelier meerdere mogelijkheden die ieder een deel van het gerecht accentueren. Voor onderzoek alle drie uitgeschonken wat het proeven een stuk complexer maakte, maar wel leuk. Op een prachtig bord een smalle filet van Noordzeetong met een crème van ganzenlever subtiel gekruid met kardemom, ernaast verschillende rode biet structuren en dotjes Hollandaise, aan tafel afgewerkt met “sneeuw” van gerookte paling. Een mooie balans van verfijnde smaken die prima combinerden. De wijnen combineerde alle drie goed, verassend. Mijn favoriet was de Italiaanse Coda di Volpe van Janare die qua smaakbeleving tussen de Albariño en Cabernet Franc in zat. (9,8)

voor bij het pièce een rode “J’ amerais que cela vous plaise” uit de Languedoc van Bernard Magrez, diepe kleur, tonen van zwart fruit, aangename kruidigheid en een zachte afdronk met vanille toets. Uit de keuken een strakke presentatie van een signature gerecht van chef Ralf Berendsen. Anjou duif, een perfect gegaarde borstfilet en een bolletje stoof van de bout, ernaast blokjes zoete pompoen waarop toefje crème van groene curry en geroosterd pompoenzaadje en toefjes toffee van pompoen, aan tafel afgewerkt met een eigen saus. Een duidelijke hoofdrol voor de heerlijke duif waarnaast de wijn naadloos aansloot, top! (9,9)

bij het dessert een Oostenrijkse eiswijn van Grüner Veltliner 2015 van Nigl, verfijnd met mooie zoetzuur balans. Op een wit bord een originele presentatie. Als basis sorbetijs van pruim met kleine partjes gemarineerde pruim, schotsen van schapenyoghurt gekruid met venkelbloemen en blaadjes klaverzuring. Goede texturen en lekkere smaken met verrassende venkeltoets. De heerlijke wijn bleef keurig overeind. (9,7)

verder met mousserend Italiaans rood, de Birbet van Giacomo Vico, lekker fris met tonen van framboos en kers. Op het bord chocolade, quenelle ijs en “steentje” gevuld met mousse, verder dotjes gel van duindoornbes, dotjes avocadocrème en bolletje geschroeide avocado aan tafel afgewerkt met een saus van duindoornbes gekruid met een vleugje Ras el Hanout. Vollere smaken met frisse zuren waardoor het niet te zwaar wordt. De elegante wijn maakte het gerecht nog iets lichter. (9,6)

we sloten af met een krachtige espresso met een keuze van de royaal gevulde friandise trolley. Ieder onderdeel werd door de patissier gepresenteerd, prima.

Bediening was uitsteken verzorgd, zeer professioneel met met ruim voldoende persoonlijke aandacht.

Kortom een memorabele middag die de beleving van vorig jaar heeft overtroffen, met name door de zorgvuldig geselecteerde begeleiders. We voegen La Source dan ook graag toe aan onze favorieten.

• Een week geleden was La Source voor mij nog een onbekende. Een bericht op Facebook trok de aandacht en na wat onderzoek wilde ik het restaurant graag eens uitproberen. Geboekt voor een lunch op donderdag.
    Het restaurant is gevestigd in Hostellerie La Butte aux Bois, een mooi manoir gelegen in het bosrijke groen van Nationaal Park Hoge Kempen. Parkeren kan op een van de eigen parkeerplaatsen. Je meld je bij de receptie die je dan begeleid naar het luxe restaurant aan de tuinzijde. Het restaurant is strak modern ingericht verdeeld over twee ruimtes. We kregen een ronde tafel aan het raam met uitzicht op de tuin, prima.

Als aperitief een champagne, die om de verbouwing te vieren voor een schappelijke prijs werd aangeboden. Een premier cru blanc de blancs van René Bouché die erg goed beviel. Ernaast voor ieder twee “olijfjes” (in de vorm van) gepresenteerd op een laagje “aarde” in een laag zwart “kistje”. Het groen olijfje was gevuld met Vermouth, geadviseerd werd om het eitje met de lepel te pakken en dan meteen wat “aarde” mee te lepelen. Onder de crispy “aarde” zat nog een laag romige licht gerookte Spaanse Schapenkaas. Leuk gevonden en ook nog eens erg lekker. De zwarte “olijf” was zelfs nog iets lekkerder omdat deze gevuld was met ganzenlever, heerlijk. Om de ronde af te sluiten nog een shot Vermouth.

Na het uitgebreide broodgarnituur volgde een heel mooi gepresenteerd amuse duo. Op een glazen schaaltje scheermesjes met stukjes venkel, takjes zeekraal en toefjes citruscrème, verfijnd en prima combinerend met de champagne. Zo ook de gepocheerde Gillardeau oester met ijs van vlierbes en een makaron van rode biet, genieten!

De laatste amuse werd gepresenteerd in een ei. Spaghetti carbonara met Tiroler spek en champignon, lekker hartig met prima textuur en smaken die bij de herfst passen.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een dikke rijke Argentijnse Chardonnay 2016 van het huis Alma negra met een etiket wat weinig geheimen prijs gaf. Ernaast een tweetraps gerecht. We startten met sashimi van coquille op een crème van selderij met erop een fijne brunoise van groene appel, blokjes buikspek en wat Anna Gold kaviaar. Dit werd aan tafel afgewerkt met een schuimige saus van zee-egel en schaafsel van een blok geperste kaviaar. Een licht en verfijnd gerecht met frisse tonen aangename ziltigheid, heerlijk! We deden het nog eens over met een lauw warme variant die we konden lepelen uit een zee-egel, wat zorgde voor een aangenaam ziltig aroma, wow. De wijn vond ik naast het gerecht net wat te krachtig, met kleine slokjes ging het goed. (9,85)

Voor bij het pièce Spaans rood uit Montsant van het huis Acústic gemaakt van Garnacha 2014 geplukt van oude stokken. Krachtig met tonen van zwarte fruit en subtiele kruidigheid. Op een goud kleurig bord twee perfect gegaarde medaillons van de reerug, ertussen verschillende structuren van pompoen, krokante ravioli gevuld met paddenstoel en toefjes crème van bosui, aan tafel afgewerkt met een heerlijke eigen jus afgekruid met groene peper. De ree was heerlijk en het verfijnde garnituur met doordachte texturen zorgde voor voldoende afwisseling. De in sinaasappel gemarineerde pompoenblokjes viel in positieve zin op. De wijn was krachtig maar in balans, genieten. (9,8)

De dessertwijn was een Private cellar selection van Rolf Binder, amber kleur, in het aroma tonen van gekonfijte sinaasappel, geconcentreerd in de mond met een subtiele oxidatieve toets. Op het bord een mooie presentatie. Structuren van chocolade en structuren van banaan met ertussen ijsparels van yuzu voor wat fijne zuren. Apart uitgeserveerd een lauw warm beignetje gevuld met lopende chocolade afgewerkt met een schijfje banaan. Prima bereidingen met volle smaken waarbij de wijn goed combineerde. Ben zelf wel iets meer een liefhebber van wat lichtere desserts maar deze mocht er zeker zijn. (9,5)

Als afsluiter en niet zo krachtige espresso met een keuze van het uitgebreide assortiment lekkernijen op de friandise trolley.

Bediening was uitstekend verzorgd, professioneel met ruim voldoende persoonlijke aandacht.

Prijs-kwaliteitverhouding was zeer goed tot uitstekend. Niet voordelig maar absoluut waar voor je geld. Het zeer goed gedeelte komt vanwege het wijnarrangement wat pittig geprijsd was en in de combinaties niet helemaal aansloot bij mijn persoonlijke smaak.

Kortom een beleving die boven verwachting was, een echt verwenadres waar we graag op herhaling gaan.