Op dit adres zit nu: Spicy Temptation

1. Toen ik de aanbieding van Groupon zag in het Orient restaurant in Rotterdam, was ik aangenaam verrast. Niet alleen omdat ik daar vroeger een paar keer uitstekend heb gegeten, (inderdaad de originele Kantonese keuken en onvergelijkbaar veel beter dan de doorsnee Chinees) maar ook omdat een van mijn favoriete restaurants na een sluiting van twee jaar weer zou openen. Me verheugend op het gegeven dat ik ook andere mensen (ik heb vaak over dit restaurant gesproken) deelgenoot zou kunnen maken van de verfijnde Chinese keuken, heb ik maar liefst acht coupons besteld en ook anderen gestimuleerd gebruik te maken van deze in mijn ogen buitenkans.

Afgelopen zondag heb ik met een gezelschap van acht mensen de reis richting Rotterdam ondernomen en dit is een poging om te beschrijven hoe groot de deceptie was. De bediening was vriendelijk en de Peking eend was nog te doen, maar dat is dan ook het enige positieve dat ik kan melden over de 10 gepresenteerde gangen. De rest van de gerechten was een regelrechte aanfluiting: veelal gefrituurde gerechten rechtstreeks afkomstig uit een horeca groothandel van bedenkelijk allooi, die ook nog eens niet al te warm op tafel arriveerden. Het absolute dieptepunt waren de kipnuggets waarvoor men zich zelfs in Maaskantje nog zou moeten schamen. Inderdaad, zoals voorspeld heel anders dan een doorsnee Chinees, maar dat dat betekende dat het niveau van de gemiddelde ''op hoek van de straat Chinees'' veel hoger ligt dan bij deze nauwelijks veredelde frituur is een beschamende aangelegenheid. De kwaliteit was zo slecht dat ik de overgebleven bonnen niet eens durf weg te geven aan mensen waarvan ik weet dat ze weinig meer van een maaltijd verwachten dan dat hij enigszins warm, maar vooral zout en vet is.