1. Sylvana Grasmeijer

Eet een burger van wereldklasse bij Wereldburgers en proef de verschillende smaken van de wereld!

Jakob Waninge vond al tijden dat er in zijn stad Groningen iets heel belangrijks ontbrak: een gezellige plek om een écht goede hamburger te eten. Het resultaat van deze gedachte: het hamburgerrestaurant Wereldburgers. De naam laat er geen doekjes om winden: hier eet je topburgers van wereldkwaliteit. Tijd voor ons recensenten om ook onze tanden eens in deze verlokkelijke hamburgers te zetten.
    Het restaurant opende zijn deuren deze zaterdag om 12 uur. Bij de eerste stap in het restaurant werd ik meteen opgeslokt door de heerlijke sfeer van Wereldburgers. Relaxte muziek op de achtergrond, geroezemoes en gelach van zowel het personeel als de al aanwezige gasten en een industriële, maar gezellige look: de perfecte ingrediënten voor een geslaagd bezoek en een goede recensie. De eigenaar kwam meteen naar mijn mederecensenten en mij toe om ons te verwelkomen in zijn prachtige restaurant en om een praatje te maken. Hij kwam meteen heel vriendelijk over en beschikte over goede humor (ook altijd leuk) en wees ons een tafel voorin het restaurant bij het grote raam. Al heel snel kwam een serveerster met een grote lach naar ons toe om te vragen of we wat wilden drinken. Je voelde je meteen op je gemak bij haar. De drankjes kwamen (niet overdreven) al binnen een minuut! Terwijl ik van mijn drankje nipte, bestudeerde ik het restaurant nauwkeurig. Ik vind het interieur prachtig: robuuste materialen als hout en staal gecombineerd met warme, mediterrane elementen. Achterin het restaurant ligt een Spaanse mozaïekvloer en beslaat een gave muurschildering de muur. Een leuke, industrieel ogende bar verbindt de voor- en achterkant van het restaurant met elkaar. Het viel mij op, dat niet alleen wij, maar ook alle andere gasten heel vriendelijk werden ontvangen, goed om te zien! Het restaurant is duidelijk geliefd: al drie kwartier na openingstijd was het druk. Desondanks kwam de bediening niet gestrest over en hoefde je niet lang te wachten tot je je bestelling kon laten opnemen. Ook op het eten hoefde je niet lang te wachten en als je het al lang vond duren (wat alleen zeurpieten zouden vinden), zou deze irritatie meteen wegvallen als je de prachtige hamburgers zou zien. Mijn hamburger was geserveerd op een langwerpige en chic ogende plaat en zag er heerlijk uit. Ik moest mijn tanden er wel meteen inzetten. De smaak van de burger was zo mogelijk nog heerlijker dan dat hij eruit zag. Ik durf wel te zeggen dat deze burger de lekkerste burger is die ik ooit heb geproefd. Wereldburgers hanteert een concept van biologische, lokale en duurzame ingrediënten en werkt met respect voor mens en wereld en dit proef je! Al het vlees dat wordt gebruikt voor de burgers is biologisch: ik heb nog nooit zulk lekker vlees geproefd. Ook de service is in dit restaurant heel goed: ik vroeg om een doorgebakken hamburger zonder spek en kaas erop en hier werd perfect naar geluisterd. Ik kreeg precies wat ik wilde, echt super! Bij Wereldburgers is voor ieder wat wils, er is namelijk extreem veel keuze in hamburgers. Van een veganistische burger tot een burger bestaande uit lamsgehakt en nog veel meer! Ook kun je je mond nog meer plezieren met de huisgemaakte friet. Uiteindelijk leunde ik met een volle buik en voldaan gevoel achterover en veegde mijn handen af met een reinigingsdoekje uit een kartonnetje met het logo van Wereldburgers en mijn mond met één van de vele tissues die bij ons op tafel stonden. Het eten kent zo’n goede kwaliteit dat ik vind dat de prijzen eigenlijk wel wat hoger mogen! Ik raad het prachtige restaurant Wereldburgers met zijn vriendelijke personeel en lekkere eten aan en zal er zeker vaker terugkomen. Bij Wereldburgers heb je de ervaring dat de heerlijke gerechten worden gemaakt uit liefde en als je naar de eigenaar en het personeel kijkt, naar hoe zij hun werk doen, met klanten omgaan en met hoeveel aandacht en passie het eten wordt bereid, wordt dit nog eens extra bewezen. De sfeer en het eten doen Wereldburgers eer aan: burgers van wereldkwaliteit geserveerd met liefde.