in Rotterdam

Alles bij Parkheuvel draait om beleving.

€€€
  1. We zagen op Instagram mooie foto’s van aantrekkelijke gerechten voorbij komen. De invloed van de zoon beging zijn vruchten af te werpen. Geboekt voor een lunch op woensdag.
    Het was zonnig weer, ondanks dat het hartje winter was hadden we last van lentekriebels. We startten in het compacte loungegedeelte met het aperitief. Een Viognier 2018 van Massiac die goed beviel. Even later werden we begeleid naar een zon overgoten tafel aan het raam met uitzicht over de Nieuwe Maas, prima.
    Een hapjes trio verscheen. Om te starten een crispy cannelloni van rode biet gevuld met lobbig schuim van piccalilly aangezuurd met balsamico. Mooie smaken met prima textuur.
    Salade Caprese parkheuvel-stijl. Makaron van tomaat waarop een plakje gelei van tomaat en toefje burrata, afgewerkt met structuren van basilicum. Herkenbare smaken met prima textuur.
    Chinese fortuinkoekje in de vorm van een Michelin ster waarop stukjes gerookte forel, dotjes crème van venkel en crème fraîche, goed.

De amuse kwam in een wit schaaltje. Verschillende bereidingen van schorseneer afgewerkt met poeder en olie van lavas. Verfijnde smaken met lekkere magie toets.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd een droge Riesling Trittenheimer Apotheke 2017 van Bernhard Eifel, mooi hoog in zijn zuren met aangename mineraliteit. Uit de keuken een fleurige presentatie met bereidingen van Europese kreeft. Centraal een bombe van kreeft op een salade van de kreeftenstaart, eromheen stukken van de schaar met plakjes radijs en assortiment ziltige cressjes in een sausje van mierikswortelcrème met yuzu en dragonolie. Aan tafel afgewerkt met geraspte zeste van Boeddha’s hand en een lobbige saus van crème fraîche aangezuurd met kalamansi. Verfijnde smaken met frisse toetsen waarin de kreeft mooi overeind bleef, vooral de subtiel hartige bombe was heerlijk. De wijn was een echte smaak versterker, genieten! (9)

Uit de Alsace een Alliance 2017 van Marc Tempé, een Edelzwicker van Riesling en Gewürztraminer vergist en gerijpt in grote eiken vaten. Fris en droog met aangename kruidigheid. Ernaast een super strakke presentatie. Drie verschillende bereidingen van biologische ganzenlever. Om te starten een plakje fris gemarineerde rode biet met granaatappelpit om de mond op smaak te brengen. Dan een groter plakje biet met parel van lever in een jasje van Pinot gris afgewerkt met een dotje gel van appel, zalig! Dan weer terug naar het kleine hapje om daarna in vervoering te raken van de parel van lever in een jasje van rode bietengelei. De laatste parel had een jasje van pure chocolade, een feestje. De wijn was een schot in de roos, deze combineerde bij alle drie de bereidingen uitstekend. (9.5)

Uit Zuid-Afrika de Fairhead 2018 van Joostenberg, een blend van Roussanne, Viognier en Chenin Blanc gemaakt in een volle Rhône stijl. Uit de keuken een prachtig bord met klassieke bereiding. Gegrilde zeebaarsfilet op tagliatelle van courgette en komkommer met stukjes in boter gepocheerde pijlinktvis, erop gepofte wilde rijst met kapertjes en ernaast wat bouchot mosselen. Aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van gerookte IJsselmeerpaling verrijkt met saffraan. Volle smaken waar we blij van werden waarnaast de wijn keurig in balans was. (9)

Verder met een heerlijke Chardonnay de 'Chantemerle' Jérôme Arnoux 2016 uit de Arbois. De jonge chef presenteerde zelf het gerecht. Een lekkere dikke bruingebakken tarbotfilet met erop verse morilles en aardappelkaantjes, ernaast stuken bleekselderij aan tafel afgewerkt met een paddenstoelenroomsaus en een flinke portie vers geraspte wintertruffel. Rijke smaken die door de heerlijk frisse tonen van de wijn werden versterkt, genieten. (9,25)

Over naar rood met een Mercurey 2015 van La Tour, fris aroma met tonen van kers, in de mond redelijk krachtig met aangename kruidigheid. Uit de keuken een moderne presentatie van Anjou duif. Aan een zijde borstfilet met gepofte amarant aan de andere borstfilet met dotjes kastanjecrème en blaadjes van Hollandse spruiten, ertussen een dot umeboshi en twee verschillende bereidingen van Macadamia, aan tafel afgewerkt met de eigen jus die licht aangezuurd was. Apart uitgeserveerd een gyosa gevuld met vlees van de bout waarop wat fijngesneden bieslook. Top cuisson, mooi hoog op smaak met frisse accenten waarnaast de wijn naadloos aansloot. (9)

De dessertwijn was een laat geoogste Muscadelle, de Villerouge 2017 uit Gaillac, edel zoet met toetsen van rijpe abrikoos en honing. Als overgang een perfect gebakken madeleine. Waarna het strak gepresenteerde dessert. Een krokante cilinder afgedekt met een merengue, op een helft poeder van dragon en op de andere poeder van yoghurt. Erin bereidingen van granny smith appel, compote gekruid met kaneel en cilinder van dungesneden appel, waarbij een quenelle sorbetijs van Friese schapenyoghurt, dotjes gel van bergamot en toefjes avocadocrème. Even doortikken en dan een verrassende smakencombinatie met uitstekende texturen. Elegant met frisse tonen en aangename kruidigheid, toppie. (9,25)

Bediening was alles tot in de puntjes verzorgd door een groot team dat op elkaar ingespeeld was. Complimenten voor de Sommelier voor zijn originele keuzes die alle in de smaak vielen.

Samengevat was het ditmaal absoluut boven verwachting. Van begin tot eind top niveau. De samenwerking van vader en zoon werpt zijn vruchten af. De kundige bereidingen met mooi volle smaken van pa krijgen meer glans door strakkere bordpresentaties met creatieve artistieke ideeën van junior. Ook proefde we bij verschillende gerechten een meer frisse verteerbare stijl. Complimenten voor het gehele team, bedankt!

Eén vorige recensie

1. Werkelijk zeer interessant om te lezen hoe iedere recensie die je schrijft in essentie hetzelfde is. Je hoeft alleen de gerechten aan te passen. Alles is prima, leuk, lekker, genieten, goed, top, wijn sluit naadloos aan en het aperitief bevalt goed. Niets nieuws voor mensen die de recensies lezen.

Vorige recensies van adriaan

• adriaan

Parkheuvel stond natuurlijk ook nog op onze wensenlijst. Het 10-jarig jubileum was een mooie gelegenheid. Op tijd vertrokken, zodat we nog even over de Maasboulevard konden wandelen, fijn. Parkeren kan voor de deur maar kost 0,50 per 9 minuten, vanaf 18:00u is het gratis.
    Het restaurant heeft een uitstekende ligging, aan de rand van een groot park, op een dijk met uitzicht over de Maas. Joey de Kruijf (maître) stond bij de ingang om de gasten te verwelkomen, we werden begeleid via de grote bar en het keurig ingerichte restaurant naar een tafel op het zonovergoten terras. Tafels zijn keurig ingedekt met linnen en zilveren couverts, de armstoelen zitten goed.
    Remon Van de Kerkhof presenteerde het aperitief, een Cava Gran Reserva 'Excelsior' Brut Nature van Joan Segura Pujadas, mooi rijk en complex, heerlijk! Ernaast een vijftal hapjes, waarvan de kip bumbu, met fijne kerrie kokostoets, en het kroepoekje met grijze garnalen de meeste indruk maakten.

De amuse was Hollandse Nieuwe met gazpacho van komkommer waarin kiwi, radijs, korenwijn gepofte rijst en verse kruidenblaadjes. Het stukje haring lag op de rand van het bord met erop wat gesnipperde sjalot. De gazpacho had een complexe smaakbeleving met een heerlijke venkeltoets. De combinatie was uitgekiend, een typisch zomergerecht, genieten! (9,4)

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door de ervaren Remon van de Kerkhof. Een Rueda 2014 van het huis El Torreón gemaakt van Verdejo geplukt van oude stokken. Uitbundig aroma met tonen van rijpe meloen en ananas, mooi fruitig in de mond met een zachte afdronk. Op het bord diverse bereidingen van de Westlandse struik tomaat, ertussen een gelei van basilicum en afgewerkt met Stellendamse garnalen, kroepoekje en verse kruiderij. Erg mooie smaken waarin de tomaat de hoofdrol speelde, nooit geweten dat tomaat zo lekker kan zijn. Een echt fijnproevers gerecht. De Rueda sloot naadloos aan en deze vulde het gerecht met zijn heerlijke aroma aan. (9,6)

Voor bij het pièce was een Zuid Franse rosé geselecteerd, de Angelico 2015 van het huis Paquette. Gemaakt van een uitgebreide blend met Grenache in de hoofdrol. Mooie zalmkleur, ietsje ingetogen aroma, in de mond soepel en aangenaam fruitig. Uit de keuken een tikkeltje nonchalante presentatie. In boeren boter licht krokant gebakken tarbotfilet op een bedje van risotto, erop cantharellen en lamsoren, ernaast zoete doperwten, aan tafel afgewerkt met een cantharellen crème saus. Het kannetje bleef op tafel, fijn! Goede bereidingen en mooie smaken, vooral de lamsoor combineerde prima. De wijn sloot keurig aan en was een prettige ondersteuner. (9)

Als pre dessert werd een madeleine uitgeserveerd. Lekker lauw warm lichtjes krokant, lekker.

De dessertwijn was een spätlese van Tschida, de Illmitzer 2015, aangenaam fris met tonen van peer en citrus en een ronde afdronk. Ernaast een keurige presentatie van verse frambozen gevuld met witte chocolademousse, op het bord een dunne streep frambozen coulis met druppels basilicumsiroop en oude aceto balsamico azijn. Ernaast een glaasje met ijsdrank van yoghurt op smaak gebracht met vanille, witte chocolade en blanke rum. De frambozen waren heerlijk, het ijsdrankje combineerde in mijn beleving niet zo mooi, deze verstoorde vanwege de alcohol de wijnspijs combinatie. (8.5)

Als afsluiter nog een krachtige Illy espresso met een vijftal lekkere friandises. Ook mochten we nog kiezen uit de pralines van Valrhona chocolade die er erg mooi uitzagen. Voor mij een gevuld met gember en een gevuld met bergamot, beide heerlijk.

Bediening was van begin tot eind uitstekend verzorgd, een uitgebreide brigade zorgde ervoor dat alles soepel verliep op een correcte wijze.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend, we betaalde all-in €75,-.

Samengevat kunnen we stellen dat we een hele fijne middag hebben beleefd. Genoten op een uitstekende locatie met uitstekende bediening, het eten startte veelbelovend maar gleed in mijn beleving toch een klein beetje af. Hierdoor zijn de hoge verwachtingen niet helemaal waargemaakt, het is ook maar een momentopname en het neemt niet weg dat hier zeker wel een uitstekende chef in de keuken staat. Bedankt!

De nieuwste recensie