Op dit adres zit nu: Hawaii

1. Hoe ziet het er binnen uit.

Er is geen hal, je stapt direct de eetgelegenheid in. We werden welkom geheten door een enthousiaste gastvrouw. We mochten zelf een tafel uitkiezen en kozen voor een plekje dichtbij de tafel met speelgoed. Daarna werd ons de garderobekast gewezen, deze kun je zien vanuit het restaurant. Ik schat in dat er veertien tafels staan op een mooie houten vloer. De tafels zijn wit, de stoelen zijn van hout (wit of zwart) met een rieten zitting. De stoelen zaten prima, ook voor de kinderen. Op de tafels liggen zwarte lopers en rode servetten. Verder is er een leestafel met wat kranten en tijdschriften, speelgoedmanden (op één plek). Aan de muren hangen moderne schilderijen maar ook foto’s van het oude Alkmaar. Als je staat kun je in de keuken kijken, het is een open keuken.

Onze gerechten.

Wij kozen voor een vier gangen menu Ereburger voor 24,50 euro p.p. en startten met proeverij Ereburger: eerst een klein kommetje soep, dit was een heerlijke pittige tomatensoep. Daarna werd er een vierkant wit bord geserveerd met drie koude gerechtjes: carpaccio, meloen-ham en een griekse salade. Dus geen grote hoeveelheden. Het vlees smaakte uitstekend, de salade en de meloen zagen er heel fris uit en smaakten ook zo. Daarnaast ook stokbrood en kruidenboter bij het voorgerecht.

Als hoofdgerecht kozen we beiden hetzelfde (je kon ook kiezen voor een visgerecht):
    Ribeye café de Paris: gegrilde ribeye met Franse knoflooksaus, er werd keurig gevraagd hoe we het vlees gegrild wilden hebben. Verder asperges, witlof in rolletjes, aardappeltjes in schil, frites met mayonaise. Alles zag er vers uit, de gerechten hadden de juiste temperatuur. De frites zaten in een puntzak, die in een metalen houder hing die midden op tafel stond omdat deze ook voor de kinderen waren.

Als nagerecht kregen we een proeverij van zoete gerechten: ijs en mijn grote favoriet crème brûlée, tongstrelend. Een glas wijn kostte 3,75 euro, een vaasje bier 2,30 euro. Je hoeft niet te kiezen voor een gangen menu maar kunt ook zelf gerechten van de kaart kiezen.

De gastvrouw vertelde dat ze nog bezig was om een leuke menukaart voor kinderen te maken (deze is inmiddels gereed zag ik op internet). Omdat deze nog niet klaar was vertelde ze waar de kinderen uit konden kiezen: pannenkoeken, poffertjes, frites met kipfingers, of een fricandel, of een hamburger. Ze namen beiden frites, de jongste nam kipfingers, de oudste een hamburger. Toen wij ons voorgerecht nuttigden kregen de kinderen een schaaltje met stokbrood en kruidenboter. We startten gelijk met onze hoofdgerechten. De bordjes van de jongens zagen er heel leuk uit, het was er duidelijk met zorg op gelegd, aan de zijkant van het bord lagen ook nog verse vruchten. Ze waren iets eerder klaar met het hoofdgerecht en gingen aan tafel een koek versieren samen met de gastvrouw. Afleiding werkt goed bij kinderen en wij konden gewoon verder praten en eten. Als nagerecht kozen ze voor ijs met chocoladesaus en slagroom, dit werd geserveerd in een voetbalglas, dit glas mochten ze later (schoon) mee naar huis nemen. Het hoofdgerecht van de kinderen kostte 6,95 euro p.p., het nagerecht 3,75 euro.

Mijn mening.

Ereburger is eind vorig jaar geopend begreep ik van de gastvrouw. Wij hebben een heerlijke avond gehad in het restaurant, het eten was van uitstekende kwaliteit, er was veel keuze qua gerechten. Mijn zoons van vijf en negen hebben zich geen moment verveeld en dat komt bijna nooit voor. Ze genoten van het eten, de porties waren goed afgestemd op kinderen, het koek versieren en tot slot kregen ze het voetbalglas mee naar huis waarin hun ijsje had gezeten. Wij hadden een perfecte avond omdat we de tijd hadden om te genieten van het heerlijke eten en te praten. Toen we weggingen kregen we een doos bonbons omdat we vijftien jaar getrouwd waren. De jongens willen zo gauw mogelijk weer naar dit restaurant, wij voelden ons echt ereburgers. Gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij de eigenaren.