1. Op woensdag 6 november, niet lang na de opening, naar Goyvaerts gegaan. We kozen het 6-gangen verrassings-openingsmenu (€61,- p.p.) , met een wijnarrangement (€42,- p.p.).

Hoogtepunten:
    - het enthousiasme en de gastvrijheid van de koks. Deze serveerden enkele gangen zelf, en dat deden ze beter dan de bediening!
    - de bediening sloot in omgang aan bij de gasten.
    - de tafels met hoge stoelen zaten heerlijk, recht tegenover de open keuken. Afzuiging was ook goed.
    - de prijs/kwaliteitverhouding was voldoende. Knap hoe je voor dit bedrag 6 gangen met amuses krijgt en een aantal uur 'vermaakt' wordt.
    - goeie Pengu koffie.

Verbeterpunten:
    - de wijn/spijscombinatie was slechts 1x subliem. 2x goed, en 3x redelijk. Wellicht speelt het volgende verbeterpunt hierin een rol:
    - de gastvrouw vertelde onzeker en fluisterend over de wijnen en bleef dit doen ondanks een meermaals 'sorry, wat zeg je?'. Vermoedelijk minder ervaring op dit vlak. Op andere momenten sprak ze verstaanbaar en was hartelijk.
    - uitstraling bediening. Lastig natuurlijk, een goede mix maken van informeel en toch stijlvol. Te aanwezige nepwimpers en van vingers tot de nek vol zitten met tattoo's en extreem opvallende sportschoenen. Op zich geen probleem, maar het combineerde niet met de bedrijfskleding.
    - in de garderobe wisten ze niet meer welke jassen van ons waren en moesten ze zelf aanwijzen. Het bleek dat ze nog geen systeem met nummertjes o.i.d. hadden.
    - sanitair was niet helemaal zo zuiver als ik zou verwachten in een fonkelnieuw restaurant met ambitie.

De amuses waren top, wellicht verraste de geschroeide little gem ons nog het meest, in al zijn ogenschijnlijke eenvoud. De ravioli van koolrabi werd bij ons zeker niet zo gepresenteerd zoals in de voorgaande recensie hier. In plaats van presentatie op een herfststuk werd de ravioli gepresenteerd op een zwart steentje. De smaak was heel wat veelzijdiger en verrassender gelukkig.
    De tonijn die vergezeld werd door de heel erg verrassende vinho verde zorgde voor hoge verwachtingen voor de overige vijf gangen, want zowel in presentatie als in smaak en originaliteit was dit uitstekend.
    Als derde gang kregen we griet. Qua smaak was deze gang een van de favorieten. De presentatie was minder; veel beige op het bord. Met de ogen dicht een genot. Met de ogen open wat flets.
    De op de site vermelde gelakte shortrib hebben wij niet gekregen. We zullen er niet over zeuren; we vroegen om een verrassingsmenu toch? We kregen kalfswang. Wederom een van de favorieten van de avond. Maar ook nu was de match met de wijn er bijna, maar net niet helemaal.
    De runderentrecote viel eerlijk gezegd wat tegen. Flauw, niet zo mals. Niet eens gemiddeld eigenlijk.
    Als dessert braam en chocolade. Leuk, divers, en een verdiende spotlight voor dit ondergewaardeerde fruit. Maar een knallend einde van dit diner? Nee, net niet. Ook de dessertwijn zorgde hier niet voor.

Conclusie:
    In werkelijk alles was mijn ervaring wisselend. De verschillende gangen en hun presentatie gingen van memorabel tot redelijk. Dit gold ook voor de wijn- spijscombinaties, de gastvrijheid (waarbij met name de koks uitblonken), de inrichting en aankleding.
    Als dit restaurant al enkele jaren open en gesetteld was zou mijn eindoordeel kritischer zijn. Voor nu valt er vooral te zeggen dat het nog geen op en top gesmeerde machine is, en dat dat ook niet te verwachten valt, een week of 2 na opening. Het enthousiasme is er zeker. Voor Stratumseind is het nu al een aanwinst. Laten we hopen dat het dat ook voor Eindhoven wordt.