1. Niet meer van deze tijd
    Dit was eens maar nooit weer. We kregen de kaart en ja, wilden wel vast wat drinken. Twee glazen wijn en water. Nee, geen bruiswater. Plat water graag. Water van hier.
    De serveerster vertelde dat ze alleen Italiaans water schenken. We legden uit dat we dat uit milieu-overwegingen niet willen: water met vrachtwagens uit Italië laten komen terwijl we hier in Nederland uitstekend water hebben. Dat ze ook best een lege Italiaanse fles mag vullen met kraanwater en daarvoor flessengeld mag rekenen. Ze ging overleggen.
    Met opgestoken zeil stond de eigenaresse een minuutje later aan onze tafel en begon onmiddellijk omslachtig uit te leggen dat ze alleen Italiaanse producten verkopen en zéker niet van plan was Nederlands water te schenken. Toen ze uitgeraasd was, vroegen we of wij onze zienswijze misschien ook nog mochten uitleggen. Nou, vooruit. Het werd een discussie waarbij de vrouw hardnekkig haar standpunt bleef verdedigen en niets deed met onze argumenten.
    Uiteindelijk hebben we een met lauw kraanwater gevulde Italiaanse waterfles gekregen. Waarvoor ze € 4,50 heeft gerekend.
    Door de consternatie hebben we moeten vragen waar de wijn bleef. Oh, sorry, vergeten.
    De pizza was OK en de cannelloni zeer matig.
    Niet van deze tijd dus. Zo onverschillig ga je niet met het milieu om en zo onbeleefd niet met je gasten.

4,3

1. Beste Ingrid,

Hierboven hebben we al gereageerd op uw partner. Beetje jammer maar volgens de regels van Eet.nu staan jullie natuurlijk vrij om allebei een reactie te plaatsen.

In de reactie hebben we al uitgelegd hoe wij als restaurant te werk gaan. Ter toevoeging op uw reactie: naast het water wordt ook de pasta in de cannelloni geïmporteerd uit Italië. Veel van de ingrediënten op de pizza ook. Wij willen als authentiek Italiaans restaurant — zo staan we ook overal omschreven — zoveel mogelijk echte Italiaanse producten gebruiken. Daarvoor komen mensen speciaal bij ons.

Dat dit niet overeenkomt met de principes die u voor uzelf hanteert, dat kan natuurlijk. Maar misschien is het handiger voor het volgende restaurantbezoek om even vooruit te bellen en te informeren of een restaurant lokale producten gebruikt — want als u echt bezig bent met het milieu nemen we aan dat dit ook belangrijk is voor u.

We vinden het spijtig dat het authentieke eten helaas bij u niet in de smaak is gevallen. Wel een beetje jammer dat er dan toch een opmerking tussen staat over het water dat u uiteindelijk toch hebt gekregen als compromis van de eigenaresse. We gaan daarom geen excuses maken voor hoe jullie ervaring is geweest bij ons restaurant, want zelfs als we water bij de wijn doen is het niet genoeg.

We hopen wel van harte dat ondanks de slecht gevallen ervaring jullie toch een fijne avond hebben gehad met zijn tweeën.

Met vriendelijke groet,
    Team Da Luca