1. Eerste Kerstdag 2010: een zeven gangen diner. Was weer top!

Een klein minpuntje was de start; we waren in de verkeerde zaal gepland en dat moest gecorrigeerd worden. En dus werden we in een soort van wachtkamer geplaatst met een glaasje en we wachtten, en wachtten en wachtten. Totdat we iemand aanspraken en het bleek dat ze ons vergeten waren. Kortom, dat had niet langer moeten duren of we waren weg gegaan. Ik had het nummer van een ander restaurant al opgezocht.

Ander minpuntje de muziek: de hele avond klonk de muziek, die op zich goed was, maar het leek alsof het hele slechte boxen waren en dat werd op den duur heel erg irritant. Twee keer gemeld en ook de mensen naast ons hebben er iets van gezegd. Maar ze kregen het niet opgelost.

Maar het eten was toppie.

Vorige recensies van Jay

• De nieuwe Erven bestaat al vanaf eind jaren '80 en is al die tijd al in het bezit van dezelfde familie, waarvan de eigenaar ook de chef is. De sfeer is erg relaxed, de gasten zijn - op wat uitzonderingen na - feestelijk aangekleed, omdat het toch een restaurant is wat boven de middenklasse uitsteekt. Ook wij hebben ons op valentijnsavond in gepaste kledij gemeld bij het vriendelijke meisje bij de jassen. We zitten in een van de drie eetzalen welke ruim is opgezet met niet te veel tafels. Er is duidelijk veel ruimte om de tafels heen, wat genoeg privacy biedt. De stoelen ziten prima en de tafel is feestelijk gedekt voor het Valentijns- of a la carte menu. Er staat een fles Spa blauw in een koeler.

De huiswijn is prima, de gerechten van het Valentijsmenu uitstekend. Tussen het eerste en tweede gerecht lag een vrij grote pauze. Maar, na een gesprekje met de bediening werd dit snel gecorrigeerd en waren de pauzes tussen de hierna volgende gerechten acceptabel.

Zoals misschien bekend eten wij ons rundvlees bleu en saignant, iets wat veel chefs niet aandurven / aankunnen. Maar deze chef had daar totaal geen probleem mee en zo kwamen de stukjes vlees precies zoals gewenst op ons bordje.

De prijs-kwaliteit lag prima in balans, alhoewel we niet verwachtten dat de fles Spa Blauw op de rekening zou komen te staan. Dit relatief kleine bedrag kan je beter in de rest doorberekenen - bv in de aangeklede, uitstekend smakende koffie die weer heel erg laag in prijs lag - of afschrijven in het marketingbudget. Hiermee breek je de met veel moeite opgebouwde euforie/klanttevredenheid niet af.

De toiletten hebben ook wat aandacht nodig; de zeep was op en erg lag allemaal handdroogpapier op de grond. De ambiance en uitstraling van de zalen kan je makkelijk doortrekken naar de toiletten door bv deze iets meer aan te kleden, droogblazers op te hangen of met gastendoekjes te werken.