1. Haarlem is een parel rijker in de vorm van de Jopenkerk. In mijn geval kan dat vrij letterlijk worden genomen.

Tijdens het eten van een mossel, die kwam als onderdeel van het bedje voor mijn zeeduivel, beet ik op iets hards. Een gang eerder, bij het verorberen van de houtduif, overkwam mij iets soortgelijks. Dat er in een houtduif een kogeltje zit, lijkt mij niet meer dan een teken van kwaliteit, maar in een mossel? Terwijl ik voorzichtig kauwde en het harde deel in mijn servet werkte, schoten mij visioenen van een jager door het hoofd die langs de kustlijn met zijn geweer op mosselen schoot. In mijn servet lag echter een klein crème kleurig balletje. De chef-kok die door de bediening geroepen werd, bevestigde mijn vermoeden. Ik was een parel rijker.

Los van dit amusante verhaal is de Jopenkerk een aanwinst voor Haarlem. Een slimme indeling, een gedurfde aankleding en een stoere keuken met veel bier. Echt een tent die én kwaliteit brengt én er uit durft te springen.

Martin.