1. adriaan 74492 punten

Een nieuwe chef, waar we al enkele goede berichten van hadden gehoord, zorgde voor nieuwsgierigheid. Geboekt voor een lunch op woensdag.
    Het was erg warm, binnen helaas geen airconditioning wel klimaatbeheersing. We kozen een plaatsje aan de bar met uitzicht over de keuken. Eigenaar Sander en de chef waren er vandaag niet.
    Als aperitief de eerste begeleider, een Malvasia del Salento 2018 van Feudi Salentini die goed beviel. De knabbel was een kroepoekje van algen met een frisse dip van zeewater met verveine.
    De amuse was een drieluik gepresenteerd in een lange kist. Een krokant broodkussentje gevuld met crème van pompoen afgewerkt met fijngemalen pompoenpitten, goed.
    Een tarteletje met crème fraise waarop gepekelde haringkuit, lekker.
    De smaakmaker was het Thais krokantje met crème van tom kha kai, subtiel pikant.

Het voorgerecht zag er verzorgd uit. Plakken gepekelde hamachi in een sap van appel en bleekselderij gekruid met basilicumolie, ernaast granité van groene appel, quenelle sorbetijs van komkommer met vleugje wasabi en verschillende takjes verse zilte kruiden. De delicate hamachi combineerde het mooist met de sappige frisse toetsen. De krachtige kruiden vond ik origineel, die zorgde voor afwisseling. De wijn sloot keurig aan. (7,5)

Over naar Italiaans rood met een Valpolicella 2017 van het huis Clivus, elegant gemaakt met aangename zuren. In een bouillon van dashi met kaffir een terrine van gerookte paling, coquille en gekonfijt draadjesvlees van eend, waarnaast een rode ui gevuld met bereiding van aubergine met nasi kruiden, afgedekt met krokantjes. De terrine was mooi op smaak, de paling in de hoofdrol, de eend verrassend subtiel. De ui met aubergine vond ik origineel, de wijn was in balans. (7,75)

In het kader van een bierfestival (10 augustus) was er een pre dessert ontwikkeld. Als basis een citroenkwark waarop krokantjes van yoghurt afgewerkt met een schuim van La Trappe Witte Trappist, dat lepelde lekker weg, de biertoets was in iedere hap aanwezig.

Een Griekse dessertwijn, een versterkte Mavrodaphne of Patras van Loukatos Bros die gekoeld in het glas kwam, hierdoor wat eleganter en frisser. Op het bord een speciale smakencombinatie die geïnspireerd was op drop-fruit duo’s. Verschillende bereidingen van aardbei, kogel van witte chocolade gevuld met citrus, krokantje van drop, quenelle ijs van trekdrop en een vinaigrette van drop. Ofwel drop met ronde frisse smaken wat ik kon waarderen. De wijn was er geen vriend van, die werd behoorlijk ziltig. (7,5)

Als afsluiter een hele krachtige espresso, ristretto stijl, met een keuze uit de friandise kist, leuk verzonnen.

Bediening was zeer goed verzorgd, goede uitleg bij de gerechten door de “chef” van deze middag en keurige presentaties bij de wijnen op een gezellige informele wijze.

Samengevat vond ik het een geslaagde middag. Ondanks de warmte genoten van creatieve gerechten die ik iets verfijnder vond dan voorheen. Partner was wederom erg tevreden met haar vegetarische keuzes. We komen terug, bedankt.