1. Opnieuw is er een geschikt moment om met het voltallige smulteam er op uit te trekken. Dit keer viel de keuze op 't Kesjotje in Swalmen.
    Waarom dit eetcafé ons niet eerder is opgevallen weten we nog steeds niet. Afgaande op de goede recensies, maar vooral de Limburgse menukaart en het beschikbare beeldmateriaal was de keuze eigenlijk heel snel gemaakt. De gebruikte online reserveringsprovider was mij nog onbekend maar werkte verder feilloos. Dat is al een eerste geruststelling. De reservering voor 6 personen op een zondagavond werd al snel bevestigd. We waren welkom.

Op de dag zelf was het warm en het kleine terras voor het eetcafé zat al vol. De auto's konden overigens bijna voor de deur geparkeerd worden en dat is ook altijd wel fijn. De ontvangst was vriendelijk en we werden al snel naar onze plaats bij het heuse Kesjot gebracht. Het is een stijlvol restaurant. Veel historische foto's waarin onder andere het verleden van het pand aan bod komt. Zo leren we dat het café vroeger oa. Een politiebureau geweest was. Vandaar de gevangenis (kesjot) in het pand. Ik neem aan dat het nog een originele deur is waar we tegenaan kijken. Rokers kunnen zich volgens de groene 'rookstikker' in het rokershol begeven. Iets wat we overigens gedurende de avond niet gezien hebben.

Een eerste drankenrondje werd opgenomen en ook snel uitgeserveerd. Daarna was het wel even wachten. In de tussentijd konden we ons amuseren met de leuke Limburgse spreuken, de geschiedenis en de foto van de kok samen met Herman den Blijker… Dat beloofd wat.

Toen de gastvrouw de lopende couverts had afgehandeld kregen wij de aandacht inclusief de menukaarten. Voor de helft van ons gezelschap was de kaart al bekend. Ik vraag me nog steeds af of er ook een Nederlandstalige kaart bestaat… In het Limburgs is het in ieder geval erg leuk om te lezen. Zie website van 't Kesjotje zelf. Omdat de menukaart niet erg pretentieus is, staan alle (h)eerlijke bekende gerechten er op. Verwacht hier geen exotische zaken als luxe kreeft of een kangoeroesteak en dat hoeft ook helemaal niet. De keuken bewijst dat men toegankelijke gerechten als diverse soorten vleesspiesen, konijnenbout, kalfslever of zuurvlees perfect kan bereiden. We hadden een grote verscheidenheid aan gerechten maar alles, werkelijk alles, was van een goed tot zeer goed niveau. Het eten werd overigens zeer heet opgediend. Wellicht zelfs iets te heet, maar dat is altijd nog beter dan lauw of zelfs koud. De garneringen klopten en de frietjes waren goed gebakken. De spiesen hingen aan een haak boven je bord te bungelen en dat blijft toch altijd weer een leuk gezicht. Regelmatig kwam het drankenrondje voorbij en er werd 2× tussendoor gevraagd of alles naar wens was. Bij het afruimen van een gang werd hier (uiteraard) nogmaals naar geïnformeerd.

We hebben een toffe avond gehad. Voor een eetcafé zijn de prijzen iets aan de hoge kant maar je krijgt uiteindelijk wel (veel) waar voor je geld.
    Samengevat: Goed tot zelfs heel goed eten. (Carpaccio, boeren tomatensoep, uiensoep, stokbrood met tapenade, gekruide kipspies, satéspies, gekruide spies van varkenshaas, kalfslever, zuurvlees en konijnenbout en overwegend het trio van de chef als afsluiter). We zullen hier zeker nog eens terugkomen.

Aanrader!

1. Hallo Ruud, bedankt voor je mooie omschrijving, wij doen ons best het idd precies zo er neer te zetten zoals je beschreven hebt. We zien zulke recensies dan ook graag tegenmoed en zijn daar ook erg blij en dankbaar voor, daar doen we het voor!!
    Graag tot ziens, Ron en Anita