1. adriaan 74492 punten

Bij mijn volgende reservering is er weer een nieuwe kaart en deze had ik nog niet geproefd. Terwijl deze kaart is opgebouwd met de mooiste ingrediënten, om de aantrekkingskracht te vergroten tijdens de rustigere periode. Hierdoor een tussendoortje geboekt om de hoogtepunten te proeven. Mark wilde carnaval starten met het laten proeven van enkele hoogtepuntjes van de nieuwe wijnkaart, die flink naar boven is uitgebreid.

We startten met een exclusieve Champagne, de cuvée Risleus 2002 van Hubert Paulet, die uitstekend beviel. Ernaast een dun krokantje van cassave gepresenteerd op de wortel en afgewerkt met Indonesische bumbu, crème van kokos en takje koriander, heerlijk.
    Gevolgd door een tweeluik. In een hoog schaaltje Ceviche van zeebaars op een rolletje van rettich gevuld met een quinoa salade aangemaakt met dashi en miso, het geheel was afgewerkt met algenkruim. Delicate smaakjes met mooie textuur. Ernaast op een bord met gouden rand gevuld met chocolade pastilles een bokkenpootje van amandel gevuld met huisgemaakte likkepot, behoorlijk hoog op smaak met een krachtige levertoets die door de suikers gelukkig wat werd afgezwakt.

De eerste begeleiders werden keurig door Mark toegelicht, mijn favoriet was de Albariño uit de Rias Baixas van Granbazan, bloemig aroma, in de mond verfijnde zuren met aangename mineraliteit. Uit de keuken een indrukwekkend gerecht. Als basis een krabsalade aangemaakt met limoen en ponzu, afgedekt met plakken licht gemarineerde coquille, erop een kletskopje met sesam, stukken poot van de koningskrab, quenelle yuzu ijs, dotjes gember gel en blokjes avocado. Wow, wat een smaakbeleving, geweldig, de Albariño bleef maar net overeind. (9,5)

Verder met Viognier op zijn best, de Cuvée Pagus Luminis 2016 uit de Condrieu van Louis Cheze, daar werden we blij van. Uit de keuken een mooie presentatie op een zwart bord.
    Gebakken langoustine staartjes en tartaar van langoustine met verschillende pompoen structuren, op smaak gebracht met mandarijn en vadouvan. Een hoofdrol voor de delicate langoustine met ernaast prima ondersteunende smaken en een wijn die naadloos aansloot, genieten weer. (9,5)

Met de wijn gingen we een stapje verder, Cervaro 2016 van Antinori die aan een top Bourgogne deed denken, geweldig! In een hoog schaaltje een saus getrokken van de graten en aangemaakt met zure room, waarin een gebakken tarbotfilet, erop plakjes prei afgedekt met oesters en plakjes paksoi waartussen een lepel Anna Dutch kaviaar. Alsof we in de culinaire hemel waren beland, wow. (9,5)

Over naar rood met een Bobos Finca La Borracha, gemaakt van Bobal 2016 geplukt van hele oude stokken, krachtig en complex aroma, in de mond verrassend fris met aardse tonen en een relatief elegante afdronk. Uit de keuken wederom een mooie presentatie met bereidingen van Anjou duif. Centraal een zacht gegaarde borstfile op een aardperen mousseline waarbij gerookte rode biet en erop plakjes zwarte truffel. Ernaast het boutje en aan de andere zijde een quenelle romige parelgort, aan tafel afgewerkt met een heerlijke eigen jus. Apart uitgeserveerd een krokant wafeltje van de huid met plak gekonfijte eendenlever, crème van aardpeer en plakjes truffel. Een specialiteit van Angelo die telkens wordt verbeterd, indrukwekkend. De wijn was wederom een schot in de roos, top. (9,5)

Het klapstuk van de middag was Chateau d’Yquem 2003, die ik nog nooit eerder gedronken had, wow. Ernaast het nieuwste kaas dessert in een gouden schaal. Onderin stukjes brioche met blokjes gekonfijte eendenlever en macadamia noten, afgedekt met dunne plakjes Reypenaar XO en afgewerkt met toefjes gel van granny smith appel. Je denkt aan een zoute toets maar dat viel reuze mee, het was zelfs relatief licht en luchtig door de brioche. Mooie bite van macadamia, milde levertoets en frisse accenten door de appel, een uitgekiende smaakbalans. De Sauternes maakte het feestje compleet, grote klasse. (9,5)

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een drietal lekkere friandises. Aangevuld met een cocktailglas waarin een quenelle hazelnootijs met kalamansi saus en gedroogde shiitake, aan tafel aangevuld met lauwwarme dulce de leche.

Bediening was top.

Samengevat was het een memorabele middag, een exclusief menu op topniveau van start tot finish waarnaast de mooiste wijnen, bedankt!