1. Na 35 jaar de top 100 van de Lekker bereiken kwam toch een beetje als een verrassing. Ik moet bekennen dat de kookstijl de laatste jaren nog iets verfijnder is geworden en de invloed van de Franse keuken is gegroeid.
    We werden verwelkomd door de sympathieke Monica Tsang, leuk was het om sommelier Luc Linnenbank weer tegen te komen. We kregen ditmaal een tafel aan het raam in het grotere restaurant gedeelte, prima. De aperitief trolley werd voorgereden, het werd een Verdejo 2017 uit de Rueda van Félix Lorenzo Cachazo die goed beviel. Ernaast een amuse trio. Een krokant hoorntje gevuld met pompoencrème gekruid met curry waarop stukjes verse makreel, afgewerkt met foreleitjes, verfijnde smaken.
    Een savarin van pekingeend met toefjes crème van hoisin, hoog op smaak, heerlijk.
    En een kopje met gebonden bospaddenstoelensoep.

De eerste begeleider werd uitgebreid met passie toegelicht door de enthousiaste Luc. Een Spätburgunder rosé 2017 van Künstler, fris en verfijnd met tonen van aardbei en framboos. Uit de keuken een mooie presentatie uitgeserveerd door de jonge keukenchef. Plakjes sashimi van Japanse Hamachi, ernaast een ceviche dressing van ponzu met witte soja, erop een quenelle wasabi ijs, structuren van mango, papaja en tomaat en krokantjes van gepofte quinoa. Aan tafel afgewerkt met een olie van lavas. Een gerecht met veel smaakbeleving, de dressing was hoog op smaak, de wasabi was prima gedoceerd en de delicate hamachi was voortreffelijk. De wijn bleef wat op de achtergrond maar combineerde prima. Om de gang af te ronden was er een Gillardeau oester afgewerkt met Balinese oester dressing, genieten! (9,75)

Een speciale begeleider, het favoriete drankje van Mike Tsang (de zoon), pruimen sake van Heiwa Shuzō, drie jaar gerijpt. Mooie amber kleur, het aroma deed denken aan amaretto, in de mond duidelijk frisser en lager in alcohol, wow. De keuken is de uitdaging aangegaan om hierbij een passend gerecht te ontwikkelen. Een klassiek Franse terrine van eendenlever, gemarineerd in de sake waarin cacao en zacht gegaard op 54 graden. Een keurige balk met mooie marmering, erop een laag pruimen gelei en erbij ingelegde Kumquat, schijfjes pruim en dotjes gelei van chardonnay azijn. De lever was mooi hoog op smaak, de Kumquat zorgde voor een verfijnd bittertje dat de koppeling naar de sake optimaliseerde. Mijn favoriet van de middag. (9,85)

Verder met een frisse en sappige Chenin Blanc uit de Vouvray van Sables Blonds. Op een kobalt blauw bord de koningsgarnaal in tempura op een zoetzure saus waarin jonge bamboe scheuten, erop huisgemaakte kimchi, ernaast een “chipje” van de poten en een shiso blad in tempura. Mooie texturen, verfijnde smaken, de saus was lekker zuur met een toets van mango en passievrucht. De crispy pootjes smaakte mineralig. De wijn sloot naadloos aan. (9,5)

Over naar Italiaans rood, een Alberaia 2015, Sangiovese van Caciorgna Pietro, vol met cassis fruit met een vleugje hout. Uit de keuken de Anjou duif in Hong Kong stijl. Twee langzaam gegaarde borstfilets in eigen saus en een bitterbal van de bout. Het garnituur lag op een niet eetbaar blad, wat ik minder handig vond. Cilinder “lo mai kai”, ofwel kleefrijst met stukjes Chinese worst, stukjes rode biet, takje groene blaadjes en ingelegde crosne (Japanse andoorn). Apart uitgeserveerd, een schaaltje nasi kuning. De cuisson van de borst was prima, evenals de smaak, de biet en crosne paste prima. Van de rijst met worst moet je houden. De wijn was keurig in balans en vulde het gerecht aan met zijn zuren. (9,6)

De dessertwijn was iets speciaals, Trockenbeerenauslese van PMC gemaakt van Welschriesling 2015, geconcentreerd met tonen van exotisch fruit en uitstekende zoetzuur balans. Uit de keuken een tweetraps dessert. In het schaaltje een papje van rode rijst waarop zeste van limoen, quenelle kokosijs, koriander cressjes en krokantje van rijst, aan tafel afgewerkt met kokosmelk. Goede textuur van rijst, niet te zoet met lekkere toetsen van koriander en kokos. Onder de rijst kwamen we nog wat ganache van witte chocolade tegen, wat het wat zoeter maakte.
    Op de deksel verschillende structuren van lychee en witte chocolade, anijs cressjes, kokos schaafsel en krokantje van rijst. Goede toets van lychee maar voor mij wel wat zoet. De heerlijke wijn kwam iets beter tot zijn recht bij het eerste deel. (9,3)

Bediening was wederom uitstekend verzorgd met een hoofdrol voor de enthousiaste Luc ondersteund door Wendy Tsang.

Het was wederom een mooie beleving en ben nog steeds onder de indruk van het foie gerecht met kumquat en pruimen sake, bedankt!