1. We komen inmiddels al tien jaar bij De Lindehof en het was liefde op het eerste gezicht. Soenil reist tegenwoordig de hele wereld af op zoek naar inspiratie en ingrediënten om de beleving voor de gaten steeds te verbeteren De tweede ster heeft geen rust gebracht en de ambitie blijft hoog. Ik kan vast verklappen dat we aardig onder de indruk waren van de progressie.
    Na een warm ontvangst werden we begeleid naar een plaatsje bij het keukenraam. Eddy mocht zijn luxe Champagne schenken, de Brut van Bollinger die uitstekend beviel. De tafel werd kort daarna helemaal volgezet met lekkernijen. De optimale volgorde van eten werd erbij vermeld. Luchtige krokantjes van mais met een espuma van rode curry, lekker pikant.
    Op de visgraat een brioche gevuld met bakkeljauw en tomaten-crème, erg lekker.
    Op een papiertje een Indiase snack op basis van gele erwten, knoflook en ui waarop een crème van sardine, dit leek wat op falafel.
    Om de mond te verfrissen een pakketje van rettich gevuld met de gekonfijte schil van de guave, lekker sappig.
    Op een maiskolf een tortilla van mais met tonijn, citroencrème en crunch van tonijn, verfijnd met prima textuur.

De traditionele praline mocht niet ontbreken. Witte chocolade gevuld met crème van gebarbecuede pastinaak aan tafel afgewerkt met een schuim van limoen met chili, heerlijk!

Op een glazen kastje, met hierin de ingrediënten, twee makarons van Surinaamse komkommer met chutney van birambi, versassend fris en aangenaam pittig.

Op bevroren Kwikwi’s (Surinaamse meerval) krokantjes van visenhuid waarop een quenelle chutney van de Kwikwi met groene mango en okra, jammie.

We sloten de parade af met een blokje stoofvlees van de geit met erop structuren van wortel in een saus van wortel met komijn. Lekker hartig en mooi hoog op smaak.

Eddy presenteerde keurig de Weisser Burgunder uit de Rheinhessen van Frey, geschonken in fijne Zalto glazen. Verfijnd aroma met mooie frisse tonen. Uit de keuken een tweetraps coquille gerecht erg mooi gepresenteerd. Centraal op een wit bord een flan van dashi met erop zoetzure groente rolletjes, eromheen dunne plakken coquille waarop delicate Black Pearl kaviaar, afgewisseld met dunne schijfjes gemarineerde tofoe. Het geheel was afgewerkt met een vinaigrette van sambai en algen. Wow verfijnde smaakje met ziltige toets van de kaviaar, heerlijk. De wijn vulde het gerecht aan met zijn verfijnde zuren en aroma.
    De tweede bereiding was duidelijk uitbundiger. Een grote gebakken coquille waarop kleine kaantjes van hoisin, ernaast espuma en salade van linzen, lekker pikant gekruid, en krokantjes van kerrie, aan tafel afgewerkt met een vinaigrette van sesam. Uitbundig maar verfijnd. Het was fijn dat ik nog wat champagne had die hierbij prima combineerde, genieten! (9,9)

een witte Saint Chinan 2016, de Les Eminades van Montmajou met Grenache Blanc in de hoofdrol. Op een groot bord met brede zilveren rand stukken zacht gegaarde kreeft, stukje van de schaar en staart. Ernaast blokje lauwwarme avocado waarop gedroogde garnalen en avocadocrème, voor de bite nog twee structuren van quinoa. Aan tafel afgewerkt met een schaaldierensaus. Mooie pure en verfijnde smaken waarnaast de wijn in balans was. (9,7)

verder met een Chardonnay waarbij wat Viognier, de Coastal 2017 van Vistamar, fris met tonen van tropisch fruit. In een heel warm schaaltje van zwart natuursteen een grietfilet, waarnaast een rouleaux gevuld met mango en papaja en zilte groentjes, aan tafel overgoten met een heerlijke kokos masala saus. Een snoepgerecht met verfijnde smaken en subtiele kruidigheid. (9,8)

voor bij het pièce een gekarafeerde rode Les Pampres 2016 van Mas Laval, elegant met mooie zuren en subtiele kruidigheid. Chef Soenil presenteerde zelf de bereidingen van haas die inmiddels tot “signature dish” verheven is. Op het bord de klassieke hazenrugfilet op karkas gebraden met dotjes schuim van groene curry, stukje zoet aardappel, quenelle palmkool en bolletje kort gegaarde rode rijst, aan tafel afgewerkt met een saus van Chartreuse. Top cuisson met heerlijke smaken waarbij de wijn naadloos aansloot.
    In het schaaltje de Lindehof variant. Cilinder stoof van hazenbout met gefermenteerde schorsener, blaadje palmkool, toefje crème van bataat en geschroeid zilveruitje. Wow wat een smaakbeleving, top. (9,9)

van Günter Tribaumer de spätlese cuvée, licht, fris en sappig. Op het bord een stukje kort gebakken ganzenlever op een bedje van geschaafde macadamia met quenelle ijs van birambi, vinaigrette van birambi en krokantjes van citrus. Een delicatesse met pikante toets. (9,8)

de Dessertwijn was een Muscat de Beaumes de Vernise 2015 van Bernardins, geparfumeerd en rond met een toets van rijpe perzik. De patissier presenteerde zelf de desserts, leuk. Een fraaie bordpresentatie. Mousse van witte chocolade met een vulling van cranberry en praline, ernaast een praline van cranberry, dotjes van chocolade en cranberry, sorbetijs van passievrucht en witte chocolade en krokantjes van passievrucht. Prima smaken, de mousse van chocolade was wel wat machtig en zorgde ervoor dat de wijn iets minder combineerde. (9,7)

als afsluiter nog een lekker espresso met een collectie friandises waarvan er twee echt uitblonken. In het glaasje de crème van pandan met kokos en passievrucht. En de bombe van kokos met curry.

Bediening was grote klasse ondanks de volle zaal, zeer attent met gedetailleerde uitleg bij de gerechten en wijnen.

Kortom een memorabele beleving in de top categorie.

1. Onze ervaring is idem. De Lindehof was 10 jaar geleden het eerste sterrenrestaurant wat we bezochten. We waren zwaar onder de indruk. Inmiddels hebben we heel wat 'sterren op onze naam staan'. Maar Soenil blijft onze favoriet, oja en Edgar natuurlijk niet vergeten :-)

2. Bedankt voor je reactie Ron, leuk!