1. 17-10 Met collega's voor het eerst naar Silk geweest. We waren wel een beetje lastig, wilden ergens anders zitten ivm slechthorendheid van onze collega, en er waren twee mensen met allergieen. Ik kan me best voorstellen dat je dat als bediening een beetje lastig vindt. Een beetje. Maar dat laat je als professional niet merken, toch?
    De assistent manager die ons hielp die avond, was echter ronduit bot. Er kon geen glimlach af bij aankomst, en hij zei: er was een tijd van luisteren -toen hij de bestelling kwam opnemen- terwijl we niet lang zaten te praten. Hij lachte er achteraf wat bij, maar de toon was gezet.

Vervolgens bestelden wij wijn. Maar hij kon geen opener vinden, dus die konden we niet krijgen. De andere drankjes duurden erg lang.
    We kregen een allergenenkaart, daarop kun je zien, wat je wel en niet mag eten met allergien. Maar van al het eten wat later neergezet was, wisten wij niet, voor wie dat bedoeld was. Als we het aan andere bediening vroegen: zei men: ja, het zou kunnen, dat het dit of dat is… Terwijl het toch vrij belangrijk is, om zeker te weten dat het dan glutenvrij is bijvoorbeeld - als we duidelijk hebben gezegd, dat mensen er ziek van worden?

Ok, een heel verhaal, maar het ergste komt nog: Omdat de allergenenkaart aangaf, dat de dames het ijs gewoon konden eten, bestelden ze dat. Maar 1 dame kreeg na een hap door, dat er toch lactose inzat. De dame heeft toen overgegeven, om niet ziek te worden.
    Reactie van de assistent manager: In ijs zit 99% vd tijd lactose, dat is ook gedeeltelijk uw eigen schuld dus. Toen we uitlegden dat veel restaurants ook sorbetijs verkochten, en dat het fijn zou zijn, als er in ieder geval meegeleefd werd met de twee dames die hier last van gingen hebben, zei hij heel kalm: dan had u het gelijk met de eerste hap moeten uitspugen!
    Hoe we hem ook probeerden te overtuigen vh feit dat hier wat klantvriendelijkheid vereist was, en excuses bijvoorbeeld, de allergenenkaart klopte niet: hij bleef bij zijn verhaal: hij had met de eigenaar overlegd, en die was het er ook mee eens: het was ook onze verantwoordelijkheid: in ijs zat immers 99% van de tijd geen lactose.
    Ik heb het nog niet eens gehad over de jongen die op onze vraag: weet je zeker dat hier geen zuivel inzit: "ja hoor, die zit er wel in" zei, en toen doodleuk wegliep… En de vier drankjes die teveel op onze rekening stonden. (Uiteraard kregen we geen korting.)

oh, ja: toen ik naar de gegevens van een leidinggevende vroeg, glimlachte hij: die waren het toch helemaal met hem eens. Ik moet eerlijk zeggen: later had ik spijt, want we zijn best boos op hem geweest. Maar hij had ook zo'n bord voor zijn kop… dat wij daar allemaal niets van begrepen. Hij bleef er maar bij dat we zelf beter hadden moeten opletten.

2 Lichtpuntjes: wij vonden de sushi lekker, en er was een meisje die avond, dat glimlachte, en zelfs aan de assistent manager probeerde uit te leggen, dat wij toch wel een punt hadden. Haar wil ik graag bedanken.