1. adriaan 74492 punten

Na de fijne beleving van vorig jaar op herhaling voor het 'Dionysos' sommelier-menu. Geboekt voor een lunch op donderdag. Het was prima zomer weer dus streken we neer op het terras, een plaatsje in de schaduw. Als aperitief een Oostenrijkse Riesling Federspiel 2014 van Domaine Wachau die erg goed beviel. Ernaast de hapjes, cakeje van kerrie, sandwich van naan krokantjes met ertussen pannacotta van pinda afgewerkt met een pinda en een cresse van koriander, lekker. Als laatste een ijslolly van tandoori en kokos, mooi gekruid.

Het viel op dat de wijnen op de kaart niet gelijk waren dan die op de internet site, dat kwam omdat deze week het nieuwe menu in was gegaan. De geselecteerde wijnen zagen er indrukwekkend uit.

De eerste amuse was een cilinder tahin waarop zoetzure “bloemetjes” van rettich en koolrabi in een sake met wat olie van waterkers. Lekkere lichte smaken met mooie bittere toets.

De laatste amuse was ijs van abrikoos, compote van abrikoos bedekt met kleine stukjes zoetzure bloemkool gekruid met kerrie en gepofte wilde rijst. Een hele mooie smakencombinatie.

De eerste wijn werd (evenals de andere) in hele mooie mondgeblazen Lehmann glazen geschonken. Een Portugese witte Morgadio da Calçada 2014 van Niepoort, een complexe wijn die me een beetje aan fino sherry deed denken. De Sous presenteerde het voorgerecht, leuk. Op een bruin bord sardine gemarineerd in groene kruiden en knoflook met toefjes luchtige crème van knoflook en takjes venkel, ernaast een Argentijnse garnaal in dikke krokante jas, aan tafel afgewerkt met een ajo blanco (koude soep van knoflook met amandel). Het jasje van de garnaal was te dik, dit verstoorde wat mij betreft de delicate smaak van de garnaal en balans van het gerecht, jammer. Gelukkig combineerde de sardine met de mediterraanse smaken uitstekend met de wijn. (8,8)

Verder met een top chardonnay 2014, de Clos Rochette uit Mercurey van Faiveley. Ernaast heilbotfilet op een bedje van spinazie afgewerkt met een dunne plak smeltende ganzenlever, gekarameliseerde amandelen en romige saus. Mooie volle smaken die de wijn nog lekkerder maakte, prima. (9,3)

Over naar Oostenrijks rood met een verfijnde Pinot Noir 2010 van Graf Hardegg, heerlijk! In een zwart schaaltje langzaam gegaard buikspek op een bedje van zoetzure wortel en rettich, verder nog stukjes paksoi, gepofte granen en kleine cilinders van groene appel, aan tafel afgewerkt met een saus van gember. Redelijk uitbundige smaken die mooi combineerden en prima in balans waren. Wel werd de heerlijke wijn hierdoor wat weggedrukt, dat was jammer. (9,4)

Een hele luxe bordeaux kwam op tafel, chateau Carbonnieux 1999 uit Pessac-Léognan, verfijnd en mooi gerijpt. Ernaast twee bereidingen van zomer ree, stoofvlees licht krokant afgewerkt met erop een keurig gebakken medaillon van de rug. Ernaast cilinders van rode biet, gele biet en knolselderij, toefjes crème van aardpeer, gebakken cantharellen en zwarte bessen. Aan tafel afgewerkt met een eigen saus aangezuurd met zwarte bessen. De cuisson van de rug was top, de smaak verfijnd, het stoofvlees was duidelijk wat uitbundiger, met het garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld. De verfijnde wijn was keurig in balans, genieten! (9,7)

De dessertwijn was van het gerenommeerde Oostenrijkse wijnhuis Kracher, een auslese van Zweigelt 2017. Heerlijk aroma met tonen van rijp rood fruit, in de mond verfijnd met prima zoetzuur balans. Er verscheen eerst nog een pre dessert. Aqua luci een alcohol vrije cocktail uit Curaçao op basis van limoen met parel van bosaardbei en vlierbloesem, lekker verfrissend.

Patissier Anneke Verhagen presenteerde zelf haar desserts, leuk! Een mooie strakke presentatie van verschillende structuren van braam, ruby chocolade en quenelle sorbetijs van Thaise basilicum. Het klinkt wat eenvoudiger dan hoe het smaakte. Goede texturen met mooie frisse smaken, zoet accenten van de chocolade en kruidigheid van het ijs. De wijn was keurig in balans en bleef mooi overeind naast deze volle smaken. (9,75)

Als afsluiter nog een hele krachtige espresso met mooie fruitige toets en een mooie stelling waarin een zestal keurig gepresenteerde friandises.

Bediening was wederom uitstekend verzorgd met in de hoofdrol Sven Heijkoop (maître sommelier) ondersteund door het keukenteam, leuk.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik ditmaal vanwege de aantrekkelijk geprijsde actie uitstekend.

Samengevat kunnen we stellen dat we weer dik tevreden waren, ditmaal een keurig opgebouwd menu met ernaast geweldige wijnen. Omdat het menu pas nieuw was waren er nog wel enkele kritiekpuntjes, ik heb er alle vertrouwen in dat die eruitgehaald gaan worden. Aanrader voor wijnliefhebbers en levensgenieters, bedankt!

1 positieve stem1 negatieve stem

1. Uitgebreid verhaal over Oonivoo, jammer dat Sven Heijkoop daar weggaat. Overigens wel te begrijpen met een werkgever die deze jongen afbrand waar andere gasten bij staan. Daarnaast raad ik je aan naar een andere topzaak in Uden te gaan: Somm. Zeker zo goed, lossers van sfeer en qua “niveau” zeker niet minder.

2. Oonivoo
    Van restaurant

Beste Willem, wat een vervelende reactie. We herkennen ons hier niet in. Jammer dat u zo negatief bent, gelukkig weten vele anderen het wel te waarderen.

Vorige recensies van adriaan

• Er is in voorgaande maanden heel veel gebeurt in het indrukwekkende Raadhuis op de markt in Uden. Een grote opfrisbeurt van alle vertrekken en het terras. Ik moet zeggen dat het allemaal heel smaakvol is afgerond met oog voor comfort.
    Als je binnen komt in de rechter vleugel een kleinere restaurant ruimte voor de lunch. Links loop je richting de moderne grote open keuken, er tegenover een hele grote, goed gevulde wijnklimaatkast. Na de hal het doorzonrestaurant met schilderijen aan het plafond. Via een brede trap kom je boven waar twee flinke private dining ruimtes zijn.

De formule is gewijzigd en mede hierdoor is de naam aangepast. Aan de ene kant is het laagdrempeliger geworden. Zeven dagen per week geopend met lounge mogelijkheden (mooie wijnen met bites). Van de andere kant is er naar het hogere segment gekeken. Lidmaatschap bij Noord-Brabant Culinair en mede doordat de eigenaar wijnliefhebber is, er een sommeliersmenu op de kaart gekomen. Een selectie hele mooie wijnen waarbij de keuken de uitdaging aangaat om hierbij perfect passende gerechten te bedenken. Zelf vind ik een prima toevoeging aan het gebruikelijke chef’s menu met passende wijnen.

Geboekt voor een lunch op dinsdag. Met het zomers weer neergestreken op het terras in een luxe fauteuil in de schaduw. Als aperitief een strakke Weisser Burgunder 2016 cuvée Oonivoo die goed beviel. Ernaast de hapjes. Een dunne gekronkelde sliert van parmezaan waarnaast een dip van crème fraise waarin tuinkers, vrij zachte textuur en mild van smaak. Blokje watermeloen gemarineerd in mint afgewerkt met toefje hangop, verrassend lekker en heerlijk naast de wijn. Als laatste een cakeje van zwarte olijf met toefje knoflookmayonaise, weer redelijk mild.

De kaart kwam op tafel, die zag er zeer verzorgd uit. Je kunt kiezen uit vijf thema's waarna een smalle uitklapbare pagina met foto’s van de werknemers, leuk. (Heb je ook meteen een naam bij de gezichten). We kozen uiteraard voor het sommeliers menu. De wijnen zijn uitgeschreven, die sloten naadloos aan bij mijn persoonlijke smaak, prima.

De eerste amuse verscheen, strak gepresenteerd. Een crème van tomaat gevuld met een crème van basilicum in een gelei van tomaat, een mooie smaken combinatie.

De tweede amuse was een stuk complexer. Een crème van knolselderie met witte chocolade, parels van ponzu, schuim van koffie, kruim van olijf en een krokantje van zwarte olijf. De verwachtingen waren hooggespannen, de smaakbalans was uitstekend (geen smaken die overheersten) een mooie beleving, complimenten.

De tafel werd ingericht voor de eerste begeleider. Hele mooie mondgeblazen glazen, een standaard voor de fles en een kaart met toelichting van de vijf geselecteerde wijnen, keurig. We startten met een belegen droge Duitse Riesling 2006 van Reichsgraf von Kesselstatt, heerlijk aroma, heel verfijnd in de mond. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Een grote delicate en een beetje romige Gillardeau oester in de schelp met een ijspastille van granny smith, hier kunnen we kort over zijn, dat was top combinatie, heerlijk. (9,8) Ernaast een platte cilinder gelei van strandkrabben met erop vongole, mosselen, koningskrab salade, schelpjes crème van lamsoren en takjes zeekraal. Mooie verfijnde ziltige toetsen waarnaast de wijn aromatisch mooi aansloot maar in de mond net wat te kort kwam. (9,3)

Over naar Oostenrijks rood met een Pinot Noir 2010 van Graf Hardegg, heerlijk! De chef en sous presenteerden samen het gerecht, leuk. Risotto van spelt met girolles, blokje zacht gegaarde hoender, stukje gebakken ganzenlever en plakjes zout zuur gemarineerde gele biet, aan tafel afgewerkt met geraspte zwarte truffel en een saus van paddenstoelen. Het is eigenlijk een eet gerecht met een hele mooie bite door het spelt. Rijke smaken met mooie aardse tonen die naadloos aansloten bij de wijn, de zuren van de wijn maakten het gerecht compleet, genieten. (9,6)

Verder met een luxe Champagne, de Brut Reserve van Charles Heidsieck, heerlijk aroma, in de mond mooie zuren met een vleugje hazelnoot. Ernaast gebakken coquilles, sparerib, meloeskes, geroosterde hazelnoten, geschroeid lente-ui en haricots vertes. Aan tafel overgoten met een notenbotersaus. De coquille met hazelnoot en notenboter is een top combinatie de rib vond ik persoonlijk ietsje minder. De champagne functioneerde voornamelijk als smaakversterker vanwege zijn zuren. De smaak van de heerlijke champagne werd minder tijdens het eten, dat hoort natuurlijk niet. (9,2) (We moeten natuurlijk niet vergeten dat ze pas net twee weken met deze formule bezig zijn.)

Weer terug naar Oostenrijks rood met een Heideboden 2013 van Judith Beck gemaakt van Zweigelt met Blaufränkisch. Zwart fruit met tonen van bramen en zwarte bes, lekker fris en sappig in de mond. Ernaast een strakke presentatie op een mooi bord. Twee bereidingen van zomer ree, een platte cilinder stoofvlees licht krokant afgewerkt met erop een bestorven stukje van de rug, ernaast romanesco, stukje gekarameliseerde witlof, wortel, toefjes crème van winterpeen en pommes dauphine. Aan tafel afgewerkt met een frisse bramensaus. Het stoofvlees had een prima textuur en een zachte smaak, de rug was zacht met een subtiele levertoets, beide combineerde prima met wijn die meer body kreeg door het vlees. Het garnituur bood ruim voldoende afwisseling. (9,7)

We bleven in Oostenrijk met een Schöner Riesling 2014 van Veyder-Malberg, complex en verfijnd met een mooie zoet zuur balans, heerlijk. Eerst nog een pre dessertje. Hangop met merengue van vlierbloesem afgewerkt met granité van groene kruiden. Dat lepelde verrassend lekker weg met een prima textuur.
    De chef presenteerde het dessert, (ben er inmiddels achter dat dat een goed voorteken is). Een hele mooie presentatie in pastel tinten. Structuren van wilde perzik, verveine en yoghurt. We waanden ons even in de botanische tuin in Antwerpen. Hele mooie smaken, perzik in de hoofdrol met hele mooie zuren die mooi combineerden met de heerlijke wijn. Genieten weer! (9,8)

Als afsluiter nog een hele krachtige espresso met mooie fruitige toets.

Bediening was uitstekend verzorgd, in de hoofdrol Sven Heijkoop (maître sommelier) Keurige uitleg bij de wijnen en gerechten met gepaste gezelligheid aan tafel. Ondersteund door het keukenteam, leuk.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik zeer goed. Wijnen zijn allemaal top, die zorgden voor het hogere prijskaartje. De gerechten waren hiernaast niet allemaal even ver doorontwikkeld en dat is goed te begrijpen aangezien dit voor het keuken team een nieuwe formule is en ze pas net open zijn.

Samengevat kunnen we stellen dat we aangenaam verrast waren met deze eerste indruk. Uitstekende wijnen, hele mooie gerechten op een prima locatie met fijne bediening. Aanrader voor de wijnliefhebber en levensgenieter.