1. adriaan 74492 punten

We kregen een tip om eens naar De Proeverij te gaan. Op hun website staan pakkende teksten. “Een Bourgondisch restaurant waar het genieten nog echt centraal staat. Een fijnproever zal zich meteen thuis voelen bij ons.” De prijzen zijn laag. De lunch is helaas wat later dan gemiddeld en de prijzen zijn aantrekkelijk. Met bescheiden verwachtingen richting Sprang-Capelle.

Na een fijn ontvangst mochten we een tafel uitkiezen. Dit werd er een aan het raam met uitzicht op de open keuken. Het restaurant is vrij basic ingericht en doet denken aan een bruin café.
    Als aperitief een Sauvignon uit Zuid Afrika die goed beviel. De groet uit de keuken zag er verzorgd uit. Een eidooier op een bedje van wakame met toefjes gel van calamansi, rolletje zoetzure komkommer en wat truffelkaviaar. De dooier was net gesold en lekker smeuïg, de calamansi gaf een mooie frisse toets, de wakame een aangename bite, origineel.

De tweede groet werd gepresenteerd in sigarenkistje. Cilinder fijne tartaar van huisgerookte zalm tussen sesam kletskopjes afgewerkt met crumble van wakame. Lekker puur met een zoete toets van de kletskop.

De eerste begeleider werd beknopt toegelicht. Een Montblanc 362 gemaakt van Macabeu en Chardonnay, lekker sappig en fris. Ernaast een mooie presentatie op een zwart bord. Getrancheerde kreeftenstaart, cilinder delicate kreeftentartaar op een streep pompoencrème. Ernaast rolletjes zoetzure wortel, stukje lente-ui en lamsoren, aan tafel afgewerkt met een heldere kreeftenbisque afgekruid met five spices (hoog op smaak). Mooie bereidingen en een goede smakencombinatie, de saus was een beetje gedurfd maar sprak ons erg aan. De wijn vulde het gerecht aan met zijn zuren. Voor ons de topper van de middag. (9,4)

De tweede gang was de favoriet van de maître. Gelakte paling op een dikke schijf buikspek, ernaast een zuurdesem krokantje met brunoise van granny smith, crème van doperwt, stukjes groene asperge, wortel, paddenstoel en een crunch van macadamia. De paling was lekker sappig, het buikspek had nog een redelijk stevige textuur, in ieder geval steviger dan verwacht. De smakencombinatie was prima met een aardse toets. Met het garnituur kon ruim voldoende worden afgewisseld. De rosé de Provence combineerde in mijn beleving niet helemaal optimaal. (9)

Het pièce was kalfszwezerik, gebraisseerd in de roomboter en nog even geflambeerd. Ernaast asperge, gebakken bloemkoolroosjes met kerrie, dubbel gedopte tuinbonen en toefjes crème van peterseliewortel. Aan tafel afgewerkt met een jus de veau op smaak gebracht met rode port. De zwezerik heb ik op deze wijze het liefst, lekker zacht en delicaat van smaak. De saus was lekker geconcentreerd met zoete toets. Mooie pure smaken in het garnituur. De Vacqueyras 2015 van Olivier Ravoire sloot aromatisch goed aan maar vond ik in de mond net wat te krachtig. (9,2)

Als afsluiter nog een krachtige Kimbo espresso met een drietal lekkere friandises.

Bediening was goed tot zeer goed verzorgd door de hele sympathieke Michel Van Oosterhout in een ongedwongen Brabantse sfeer.

Prijs-kwaliteitverhouding vond ik top, met deze mooie luxe ingrediënten.

Samengevat kunnen we stellen dat we aangenaam verrast waren. Hier wordt al door drie generaties gekookt en de stijl ontwikkeld naar naar “aardig verfijnd met veel smaakbeleving”. Chef Marco van Oosterhout werkt niet met recepten, maar met liefde en gevoel voor goede smaken. Aan de wijn-spijs combinaties wordt gewerkt.
    Het klopt dus helemaal wat ze schrijven, “een bourgondische fijnproever voelt zich hier thuis”.